​תודה לאמנון ולקפטן: הכירו את הבוטים של וואטסאפ

המילה "בוט" בדרך-כלל יוצרת במוח הקשרים שליליים, אבל בוואטסאפ יש לא מעט כאלה שמסייעים ומקלים על החיים • ממציאת דירות דרך תמלול הקלטות ועד טיסות מוזלות

בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock
בדיקה טכנולוגית / צילום: Shutterstock

בדרך-כלל כשאנחנו שומעים את המילה "בוט" ההקשר הנוצר במוח הוא שלילי. תגובות רעילות בטוויטר או הודעות ספאם מגיעות לרוב דרך בוטים. גם העובדה שחברות מסחריות משתמשות בהם כמענה לפניית לקוחות, במקום מענה אנושי, לא תורמת למיצובם. עם זאת, ישנם בוטים שדווקא מסייעים בחיים, ולא מעט מהם נמצאים דווקא בוואטסאפ.

המרוץ לשעון הביולוגי שיספר לנו עד כמה מהר הגוף שלנו מזדקן | חזית המדע
קפריסין, יוון או פורטוגל: כל מה שידוע על תוכנית "אקסודוס" של ההייטקיסטים לאירופה | שאלות ותשובות
התאמה אישית וחיבור לנייד: כך תשתמשו טוב יותר בטלוויזיה החכמה 
מחק הקסמים ומסך מפוצל: הפיצ'רים של אנדרואיד שכדאי להכיר

בוטי: העוזרת האישית החדשה

הרבה משימות שמוטלים עלינו דורשות מעבר למחשב או לאפליקציות מורכבות. בוטי היא עוזרת אישית לוואטסאפ: מתכתבים איתה כמו כל איש קשר, והיא יודעת לבצע מעל ל־100 פעולות: תמלול הודעות מוקלטות, המרת PDF לטקסט וגם תזכורות לדברים חשובים. כל שיש לעשות הוא לשלוח הודעה ל־055-9847775.

בשבוע שעבר בוטי למדה להשתמש בטכנולוגיית ChatGPT, והיא יודעת לענות על שאלות ולנסח מכתבים בעברית מבלי לצאת מוואטסאפ (צריך לרשום את המילה "צ'אט" כדי להיכנס למצב הזה).

בוטי הוקמה על ידי עמינדב גליקשטיין, שבימים מוביל צוות פיתוח ב-EY בתחום הבלוקצ'יין, ובלילות מלמד את בוטי לעשות דברים חדשים. לדבריו, בהתחלה היא ידעה רק לשלוח תזכורות ולתמלל הקלטות. "אנשים אהבו אותה, ונוצרו לה קהילות מעריצים. בכל פעם כשיש ביקוש באחת הקהילות למשהו חדש, אני מלמד אותה לעשות אותו".

בתחילת הדרך, בוטי הייתה בחינם, אולם אז החליטו בוואטסאפ לגבות תשלום מבוטים על משלוח הודעות. גליקשטיין פיתח אפליקציה שדרכה אפשר לעשות את זה עדיין בחינם, אך מי שמעוניין להישאר בוואטסאפ ישלם כ־9 שקלים לחודש או 90 שקל לשנה.

הקפטן של טיסות סודיות: איתור חופשות זולות

קהילת "טיסות סודיות" לא רק כוללת בתוכה טיסות זולות ודילים טובים, אלא גם מנסה להפוך את החוויה לקלה הרבה יותר. השינויים בעולם התעופה ועליית שוק הלואוקוסט, יחד עם ההתפתחות הטכנולוגית, שינו את האופן שבו אנשים מחפשים טיסות באינטרנט.

בוט הטיסות מתוחכם יותר, ומאפשר חיפוש גמיש לפי יעד, חודש או חג, וגם לפי יעדים ותאריכים מדויקים. הוא מחובר למסד נתונים של מיליוני שילובי טיסות, ודג מתוכו את אלו שרלוונטיות לבקשה.

כל שיש לעשות הוא לשלוח הודעה ל־054-7472088, והמנוע יאתר את הטיסות הזולות ביותר או לפי כל מאפיין אחר, למשל חודש מסוים. המערכת יודעת גם לעקוב אחרי המחירים, ותאפשר למשתמשים להירשם להתראות, ולקבל הודעה אם המחיר ירד. הכלי הוא בחינם.

התכתבות עם הבוט ''הקפטן של טיסות סודיות''
 התכתבות עם הבוט ''הקפטן של טיסות סודיות''

הבוט הוקם בתקופת הקורונה על ידי האחים יניב ואריאל לניס. "זו הייתה הזדמנות עבורנו לחשוב מחוץ לקופסה, וליישם טכנולוגיות חדשות. השקנו את הבוט בצורה שקטה בסוף 2021 והוא עובר מפה לאוזן. כיום יש לו עשרות אלפי משתמשים מדי חודש", הם מספרים.

דורון: איך למצוא דירות

ליד2 יש בוט שמאפשר לחפש דירות בצורה יעילה, אחרי שמזינים לתוכו דרישות כמו אזור, סוג הדירה הרצוי, טווח מחירים ובקשות מיוחדות. הכלי מסייע להגיע לדירות לקנייה ולהשכרה, ומציע מודעות הן מאתר יד2 והן מהרשתות החברתיות.

גל עופרים, סמנכ"לית המוצר של יד2 מסבירה כי "הממשק עם הבוט נעשה באמצעות שפה חופשית, זה כמו לדבר עם חבר שמבין בנדל"ן ופונים אליו כשצריכים עזרה". כל שיש לעשות הוא לשלוח הודעה למספר 054־2324236.

דורון
 דורון

הבוט פותח ב־2018 על ידי עמרי קלינגר והדר לנדאו, מייסדי RealFriend AI. לפני כשלוש שנים פרסמנו בגלובס כי יד2 צפויים להשקיע בהם כ־10 מיליון שקל, וכעת הוא חלק בלתי נפרד מחבילת המוצרים שמוצעת לגולשים. "החזון הוא להפוך את דורון לעוזר האישי שלך לכל דבר בחיים", אומרת עופרים. "בשנה הקרובה נשיק עוד יכולות, ונפתח אותו יותר".

אמנון המתמלל: לקרוא את ההקלטות

מי שלא אוהב לשמוע הקלטות, אמנון המתמלל כאן כדי לעזור. מדובר באיש קשר בוואטסאפ שמקבל הודעה קולית והופך אותה לטקסט. איך? באמצעות כלים שונים שעובדים טוב ביחד, ובעזרת המנוע של גוגל מספקים תוצאות טובות למדי.

כל שיש לעשות הוא לשלוח הודעה ל־052-3362105, ולהעביר לשם הודעה מוקלטת כדי לקבל את התמלול שלה. בשלב ראשון הכלי הוצע בחינם, אולם היוצר שלו, שילה מגן, הבין שמדובר בעלויות גבוהות ולכן עבר לחבילות תשלום (10, 20 ו־60 שקל) בהתאם לאורך ההודעה.

"וואטסאפ גובים 2 סנט למשתמש ל־24 שעות וזה יקר", מסביר מגן. "אחרי שהגעתי לעשרות אלפי משתמשים פעילים, הייתי חייב לסגור את הברז ולהשיק חבילות בתשלום". עם זאת, כבדי שמיעה מקבלים שלושה חודשים בחינם.

אמנון הוקם ביולי 2022, מתוך צורך אישי של מגן, שאשתו נהגה לשלוח לו הודעות מוקלטות. "אני עובד בהייטק ואני בחדרי הישיבות, ולא יכול להקשיב. דברים נפלו בין הכיסאות, אשתי הייתה מעבירה לי הודעות מוקלטות לקנות דברים, והייתי חוזר הביתה בידיים ריקות. הייתי חייב לפתור את הבעיה הזו".

קולי: תמלול הקלטה בחינם

גם הבוט הזה מאפשר להעביר הקלטות בוואטסאפ לטקסט, אך עם שדרוג משמעותי: חוץ מתמלול ההודעה, מקבלים תמצות חכם של מהות ההודעה שנשלחה. המערכת פחות מתמקדת בתמלול, ויותר בהבנה של מה השולח רוצה להגיד.

כל שיש לעשות הוא לשלוח הודעה למספר 053-7750144. מפתחת הבוט היא חברת ש.י.א דיגיטל של אור רון, העוסקת בפיתוח מודלים של שפה במסגרת פתרונות גדולים יותר. המפתחים הגבילו את אורך ההודעות לשתי דקות, ואיכות התמלול תלויה גם באיכות ההקלטה. בשירות משתמשים בישראל כ־120 אלף בני אדם ביום, והוא בחינם - מהטעם הפשוט שהחברה מכוונת את שירותיה הרחבים ללקוחות עסקיים, ולא ללקוחות פרטיים.

הצעת המתחרים: אלי הבוטית בטלגרם

החוויה של חיפוש בני ובנות זוג באפליקציות היכרות אינה קלה: רבים מרגישים כי האלגוריתם פועל נגדם, וכי המערכת לא מעוניינת בהצלחתם. זו הסיבה שאליאנה ברבל, דן קונסטנטינובסקי מנהל ומורית צוונג החליטו לפתח את אלי הבוטית.

אלי הבוטית בטלגרם
 אלי הבוטית בטלגרם

הרעיון הוא לעזור לאנשים למצוא אהבה דרך חברים, ובתוך המעגלים החברתיים שלהם. איך זה עובד? מתחילים לשוחח עם הבוטית, ששואלת שאלות, בונה את הפרופיל שלכם, וכן מבקשת לשתף אנשי קשר שהייתם רוצים להכיר דרכם. הבוטית לא תפנה אליהם, אלא תציע פרופילים שמכירים אותם. הפיילוט הראשון עלה לפני שנה וחצי, הוא בחינם בטלגרם וכיום יש לו כ־10,000 משתמשים.