בנק לאומי | ניתוח

מאחורי הסכם השכר בבנק לאומי מסתתרת תחזית אופטימית לשווקים

בנק לאומי חתם על הסכם קיבוצי חדש הכולל מנגנון העלאת שכר וחלוקת בונוסים, שמבוסס על תשואה להון גבוהה במיוחד • אלא שאנליסטים קצת פחות אופטימיים: "לאומי יהיה אחד הנפגעים הגדולים מהעלייה בהפרשות להפסדי אשראי" • וגם: איפה עומדים ההסכמים בבנקים אחרים?

חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי
חנן פרידמן, מנכ''ל בנק לאומי / צילום: אורן דאי

עובדי בנק לאומי יזכרו בוודאי את 2022 כאחת השנים בהן הם נהנו מהבונוסים הנדיבים ביותר שחילק הבנק. על פי הסכם השכר הקיבוצי החדש שנחתם בין ההנהלה לבין הוועד בתחילת השבוע, העובדים יזכו בבונוס בגובה שלוש משכורות בממוצע בגין רווחי השיא של השנה החולפת, וכן במענק מיוחד של עשרת אלפים שקל לרגל חגיגות 120 שנה לבנק. אותם רווחי שיא התבטאו בתשואה להון (היחס בין הרווח לבין ההון העצמי של הבנק) בגובה של 17%, ובלאומי מכוונים לנתון דומה גם ב־2023.

מכירת קרדיט סוויס: המנצח הגדול, המפסידים שעשו עסקה גרועה והמיליארדים שנמחקו 
משבר הבנקים, העלאות הריבית והרפורמה המשפטית: הכוחות שמכבידים על השקל | ניתוח 
מומחים מנתחים: איפה כדאי להשקיע היום 100 אלף שקל? | בדיקת גלובס

על פי הערכת הבנק, עלות ההסכם תגרום לקיטון בסך של כ־70 מיליון שקל ברווח הנקי, וזאת לפני צעדי ההתייעלות שהנהלת הבנק נוקטת שצפויים לקזז את מרבית הסכום. עם זאת, לא מדובר בשינוי משמעותי בהתחייבויות האקטואריות של הבנק.

הציבו יעד שאפתני. האם הוא ריאלי?

בהסכם החדש הצליחו בהנהלה לכרוך את העלאות השכר לשנים הבאות ואת הבונוסים בעמידה ביעדים כמותיים. על פי ההסכם, אם הבנק יעמוד בתשואה המצופה, ישולם לעובדים בונוס של 2.25 משכורות, ובגין תשואה של 12.5%־17% ישולם סכום יחסי. בנוסף, יהיה הבנק רשאי להעסיק עובדים תחת ההסכם הקיבוצי, ללא מתן קביעות, לתקופה של עד 10 שנים באופן מדורג ולא אחרי ארבע שנים כפי שהיה עד עתה. עוד סוכם כי ההנהלה תהיה רשאית להעסיק 950 עובדים בהסכם טכנולוגי שאינו כפוף לכללי הוועד, לעומת כמה מאות שכבר מועסקים כך כיום.

תקציב תוספת השכר השנתי לשנים 2023־2026 יהיה בגובה של 723 שקל למנהל ו־381 שקל לעובד. בנוסף, נקבע מנגנון לפיו תקציב קידומי השכר יוכל לגדול לסכום שנתי מקסימלי של 950 שקל למנהל ו־500 שקל לפקיד, וזאת בהשגת תשואה של לפחות 15%. בלאומי אף העניקו לעובדים הגנה מפני אינפלציה גבוהה לשנים 2025־2026: יפוצו גם אם לא יושג יעד הצמיחה השנתי.

האם יעד של 17% ואף 15% הוא ריאלי? והאם בלאומי מאמינים כי אפשר להגיע אליהם על ידי דרבון העובדים באמצעות הבטחת בונוס? בבנק רמזו בדיווח לבורסה אודות ההסכם כי תשואה להון של 15% היא אפשרית, אך במקביל דאגו להבטיח בונוס חלקי גם בגין תשואה להון נמוכה יותר. בבנק מודעים לאתגרים, וציינו בדוחות הכספיים כי "סביבה מאקרו כלכלית אינפלציונית שמובילה לעליות ריבית, ירידות ותנודתיות גבוהה בשווקים הפיננסיים, והתחזקות הדולר, עלולה להוביל להאטה גלובלית ואף מיתון - שישפיע בצורה שלילית על רווחי הבנקים".

סימן השאלה הגדול: הפסדי האשראי

האנליסטים המכסים את עולם הבנקים פחות אופטימיים. "17% זה רף שלא יהיה פשוט להגיע אליו", אומר מיכה גולדברג, סמנכ"ל המחקר בפסגות בית השקעות. "כדי להגיע לתשואה על הבנק לרשום רווחים של כ־9 מיליארד שקל בשנה הנוכחית, וזה גידול נאה. אבל צריך לזכור שבנק לאומי ירשום השנה רווח הון של כ־523 מיליון שקל ממכירת בית מאני ששווה לבדו כ־1%. יש גם את בית לין שעומד בפני מכירה ומגלם פוטנציאל רווח דומה".

 

מעבר לכך, הוא מוסיף כי בבנק לאומי צריכים לקוות שההפרשות בגין הפסדי אשראי (למקרה שהלווים לא יחזירו את ההלוואות), לא יהיו גבוהות יותר מדי ושהריבית תמשיך להיות גבוהה, כיוון שריבית גבוהה מאפשרת לבנקים להגדיל את ההכנסות מההלוואות. בנוסף, לאומי פרטנרס, זרוע ההשקעות הריאליות של לאומי, תצטרך לספק הכנסות מהשקעות שיבשילו בשיעור גבוה כדי לקרב את הבנק להון שהוא שואף אליו. גם בלידר שוקי הון מציינים את סוגיית ההפרשות להפסדי אשראי. "תוצאות הרבעון הרביעי של 2022 מרשימות מאוד, כאשר הבנק נהנה מהצמיחה החדה בתיק האשראי, ואילו מהצד השני, הבנק עדיין רושם הפרשות נמוכות להפסדי אשראי. אנו מניחים, שבתחילת השנה לאומי ימשיך להציג הכנסות מימון גבוהות, וימשיך ליהנות מהצמיחה בפעילות, מעליית הריבית ומהאינפלציה, כאשר ההפרשות יישארו נמוכות יחסית", כתב בסקירת הדוחות של לאומי אלון גלזר, סמנכ"ל בלידר שוקי הון.

"סימן השאלה הגדול הינו, האם השינוי בסביבת המאקרו לצד עליית הריבית והשפעות האירועים הפוליטיים בישראל, על רקע השינויים במערכת המשפט, יביאו לעליה משמעותית בהפרשות להפסדי אשראי. אנו חושבים שהתשובה לכך הינה חיובית, וכי לאומי יהיה אחד הנפגעים הגדולים מהעלייה בהפרשות להפסדי אשראי", הוא הוסיף.

אצל המתחרים: מתח בין ההנהלה לוועדי העובדים

ארגון עובדי בנק הפועלים הכריז ביום שני על סכסוך עבודה. זאת, לטענת ארגון העובדים, בגלל המבוי הסתום במשא ומתן מול ההנהלה על הסכם שכר חדש. "הנהלת הבנק מגלה אדישות לזכויות העובדים, תוך התעלמות מוחלטת מהעובדה שהבנק צבר בשנים האחרונות רווחים אדירים הינם תוצאה ישירה של עבודה מאומצת יום אחר יום של כ־7,000 עובדי הבנק", ציינו בארגון העובדים.

בבנק הפועלים הגיבו: "הנהלת הבנק מחויבת למשא ומתן מכבד ומכובד, שינוהל תוך בחינת מכלול השיקולים והאתגרים בפניהם ניצב הבנק".

בנק נוסף בו לא קיים כיום הסכם קיבוצי בתוקף הוא מזרחי טפחות. ההסכם הקודם היה בתוקף עד סוף שנת 2021 ומאז במשך כשנה התנהלו דיונים בין ההנהלה לוועד במטרה להגיע להסכם חדש, אך זה טרם הושג והדיונים נמשכים. זאת בין היתר לאחר שבהנהלה דורשים מעבר של עשרות עובדים לחוזה אישי. נזכיר כי רק לפני חודשים ספורים קיבלו עובדי מזרחי מענק בגובה עשרת אלפים שקל כחלק מחגיגות מאה שנה לבנק, מענק עליו פורסם לראשונה בגלובס.

באשר לשני הבנקים הנוספים, בדיסקונט הסכם העובדה הנוכחי הינו עד שנת 2024. המעניין הוא דווקא הבנק הבינלאומי, שבאופן היסטורי ההסכם עובדיו נעשה בכפוף להסכם עם בנק לאומי. מכאן, שגם עובדי הבינלאומי צפויים להיות זכאים לבונוסים נאים תוך התאמות נדרשות.