אבי גבאי מוחק: פרטנר מפחיתה 300 מיליון שקל במגזר הנייח

ההפחתה, שמבוצעת תחת בעלי השליטה החדשים בחברת התקשורת, נובעת לטענת החברה מעלייה בשיעור ההיוון ומירידה בתזרים החזוי של המגזר

אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר / צילום: דוברות ההסתדרות
אבי גבאי, מנכ''ל פרטנר / צילום: דוברות ההסתדרות

חברת התקשורת פרטנר  צפויה לרשום ירידת ערך בסכום מוערך של כ-300 מיליון שקל לפני מס בשווי מגזר התקשורת הנייחת שלה.

החברה דיווחה לבורסה כי במסגרת היערכות לאישור ופרסום דוחותיה הכספיים לשנת 2022, התקבלה אינדיקציה ממעריכי השווי החיצוניים בנוגע לירידת הערך, אשר נובעת מעלייה בשיעור ההיוון ומירידה בתזרים המזומנים התפעולי החזוי של המגזר הנייח.

פרטנר צפויה לפרסם את דוחות שנת 2022 בשבוע הבא, ב-28 במרץ.

המגזר הנייח בפרטנר כולל את שירותי האינטרנט, הטלוויזיה, השיחות הבינלאומיות ושירותים עסקיים שונים. במקביל החברה פועלת במגזר הנייד כספקית תקשורת סלולרית, שמהווה את הפעילות העיקרית שלה (כ-68% מכלל הכנסות החברה).

לקראת פרסום הדוחות השנתיים, החברות נדרשות לבצע הערכות שווי מגורם חיצוני. בדוחות 2021, וככל הידוע גם 2022, מי שעשה עבור החברה את הערכות השווי היא פירמת ראיית החשבון BDO.

עם זאת, לפני שנה חל שינוי ברמת הבעלות בפרטנר, ובעקבות זאת גם בהנהלתה. אבי גבאי מונה לתפקיד המנכ"ל והחליף את אבי צבי, לאחר שנמנה עם הקבוצה שרכשה את השליטה בחברה במהלך 2022. יו"ר פרטנר כיום הוא שלמה רודב, שהחליף בתפקיד את אסנת רונן.

כאמור, ירידת השווי מגיעה בין היתר על רקע ירידה בתזרים המזומנים החזוי של המגזר הנייח, וייתכן שההנהלה החדשה בחנה את הנושא והגיעה לתחזית שמרנית יותר מזו שהייתה קודם לכן.

נציין שהמתחרה סלקום, אשר פרסמה את דוחות 2022 לאחרונה, לא הציגה בהם ירידת ערך; לפי דוחות סלקום, ערכן בספרים של היחידות מניבות המזומנים הוא 589 מיליון שקל במגזר הנייד ו-869 מיליון שקל במגזר הנייח.

"העלות של השגת הלקוח היא הגבוהה ביותר"

דיוויד קפלן, אנליסט התקשורת של בית ההשקעות פסגות, סבור שהמגזר הנייח הוא המגזר שבו חברות התקשורת יכולות לבדל את עצמן, בניגוד למגזר הנייד שבו אין הפתעות - לכולן יש דור חמישי וכולן עובדות עם אותם מכשירים.

דיוויד קפלן / צילום: יח''צ
 דיוויד קפלן / צילום: יח''צ

"בשוק הקווי לכל חברה יש אסטרטגיה קצת שונה: בזק, שאין לה אפשרות אחרת, פרסה סיבים לכל הכיוונים, סלקום נכנסה לשיתוף פעולה עם הוט ולכן ההשקעות שלה נמוכות יותר והיא לא מחזיקה בעצמה בסיבים, ופרטנר עשו חצי-חצי: מצד אחד הם פרסו סיבים שלהם לכ-900 אלף בתים, והיכן שלא פרסו - הם חתמו על הסכם שיתוף פעולה עם בזק", אומר קפלן.

הוא מסביר כי התוצאה היא שוני ברמת ההשקעות, הפחת, ההפחתות וההוצאות התזרימיות של כל חברה במגזר הנייח.

לדבריו, "רוב הצמיחה בעולם התקשורת היא בזכות הסיבים האופטיים, והשימוש הגובר בכל מיני תכנים שונים - טלוויזיה, אינטרנט, בית חכם ועוד - וזה מגדיל את הצורך בפס רחב.

"יש תחרות בין החברות בניסיון לתפוס את הלקוחות, אם זה דרך טריפל, הנחות וכדומה. העלות להשיג את הלקוח היא הגבוהה ביותר בעולם הקמעונות.

"עם זאת, כשפרטנר (או כל חברה אחרת) פורסת סיבים ומגיעה לבניין חדש, זה מהווה עבורה הזדמנות להגיע ללקוח חדש", הוא אומר.

קפלן מאמין כי בתחום התקשורת, "התשתית היא המלך". הוא החל לסקר את מניות התקשורת הישראליות לפני כחצי שנה וכתב כי "לדעתנו, התשתית היא הגורם המבדל העיקרי. השקעות בהוצאות הוניות (CAPEX) בתשתית הן דרך למנף את תזרים המזומנים של הטווח הקצר לביטחון לטווח הארוך".

הוא הוסיף אז, כי באמצעות שליטה בתשתית נייחת וניידת, לספקיות התקשורת יש גמישות גבוהה יותר בתמחור, והן יכולות לקבל החלטות עצמאיות בנוגע לשדרוגי הרשת ולהשקעות בה.

מניית פרטנר איבדה כ־25% מתחילת השנה

פרטנר נסחרת בבורסה בת"א לאחר שנמחקה לאחרונה ממסחר בנאסד"ק, ושווי השוק שלה הוא 3.8 מיליארד שקל, זאת לאחר ירידה של כ-25% במחיר המניה מתחילת השנה - אשר הוחרפה בעקבות הדיווח הנוכחי.

אשתקד עברה השליטה בחברה לידי קבוצת משקיעים הכוללת את אבי גבאי, שלמה רודב, מורי ארקין והפניקס, אשר רכשה כ-27% ממניות פרטנר, שקודם לכן הוחזקו על-ידי נאמן מטעם חברת האצ'יסון מהונג קונג.

עבור מניות השליטה בפרטנר שילמה קבוצת הרוכשים 300 מיליון דולר, שהיוו החזר הלוואת בעלים שהעמידה בעבר האצ'יסון לרוכשי השליטה בפרטנר.