מענק של 10,000 שקל ובונוסים מפליגים: התנאים החדשים של עובדי בנק לאומי נחשפים

בהסכם החדש נקבע כי תוספות השכר יחד עם המענק ייקבעו בהתאם לעמידה ביעד שנקבע מראש ועומד בשנת 2023 על תשואה של 17% • ההסכם כולל שיפור תנאים נלווים וסוציאליים לאוכלוסיות שונות בבנק • 950 עובדים יועסקו בהסכם טכנולוגי שאינו כפוף לכללי הוועד

סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר
סניף של בנק לאומי בתל אביב / צילום: איל יצהר

הנהלת בנק לאומי ו-ועד העובדים של הבנק חתמו על הסכם קיבוצי חדש. ההסכם החדש בין הצדדים, מכיל כמה שינויים מהותיים ביחס להסכם הקודם וגם ביחס לרוב ההסכמים הנהוגים במשק. הוא מגיע לאחר שלפני כשנה עוד היו הצדדים תחת סכסוך עבודה, לאחר שוועד העובדים דרש לשלב עבודה היברידית בבנק לאחר תקופת הקורונה, ולבסוף הצליח בכך, לפחות עבור חלק מהעובדים.

בנק מזרחי טפחות מציע פטור מריבית על המינוס ללווי משכנתאות
דיווח: בנק UBS ירכוש את קרדיט סוויס ב-2 מיליארד דולר

בשני הצדדים ציינו לאחר חתימת ההסכם, שאושר על ידי דירקטוריון הבנק ועל ידי מועצת העובדים, יבטיח את הזכויות הסוציאליות של העובדים, תוך מתן גמישות ניהולית מוגברת לבנק.

על פי ההסכם בגין שנת 2022 שהסתיימה ברווח של 7.7 מיליארד שקל, יקבלו העובדים בונוס ממוצע בגובה של שלוש משכורות, שיחולק באופן דיפרנציאלי בהתאם לתרומת העובד. עוד נקבע בונוס של 10,000 שקל לכל עובד בגין מענק חתימה ולרגל חגיגות 120 שנה לבנק. עובדים עם ילדים בגיל 5 עד 8 יזכו לתוספת של 300 שקל לשכר ותקציב הרווחה יגדל בשיעור של 500 לכל עובד.

שינוי מהותי בהסכם החדש קובע מנגנון מסודר לקידומי שכר תקופתיים לעובדים לשנים הקרובות, ששיעורו מבוסס על התשואה להון של הבנק. התשואה שנקבעה לתשלום מענק מלא בגין 2023 עומדת על 17%, כלומר תשואה זהה לזו שרשם לאומי בשנת 2022. אם הבנק יעמוד בתשואה הזו ישולם לעובדים בונוס של 2.25 משכורות ובגין תשואה של 12.5% עד 17% ישולם בונוס יחסי.

מדובר ביעד לא פשוט להשגה, כי אמנם ההערכות הן שסביבת הריבית בישראל ובעולם כולו תישאר גבוהה לפחות ברוב השנה הנוכחית אם לא בכולם, דבר התורם להכנסות הבנק, אך העולם כולו נכנס להאטה - מה שעשוי להפחית את הפעילות החדשה שתיכנס לבנקים, כמו גם את הסיכוי כי לווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו. בנוסף ישולם בונוס בגובה של 0.75% משכורת אם לאומי יזכה במקום הראשון בסקר מרקטסט או בסקר של בנק ישראל ואילו מקום שני יזכה ב-0.25 מהמשכורת.

נכון לסוף שנת 2022 היו בקבוצת לאומי 7,893 עובדים, מהם 7,550 עובדים בבנק עצמו שהועסקו בישראל. לשם השוואה בקבוצת הפועלים היו בסוף השנה החולפת 8,383 עובדים, מתוכם 7,938 עובדים בבנק עצמו בישראל. ההסכם לא כולל את עובדי הבנק שמועסקים על ידי ואלי נשיונל בנק, שמיזג אליו את פעילות לאומי בארה"ב, ולא את עובדי חברת האשראי העצמאית שבבעלות לאומי ופועלת בלונדון.

על פי ההסכם, תקציב תוספת השכר השנתי לכל מהשנים 2023-2026 יהיה בגובה של 723 שקל למנהל ו-381 שקל לעובד. בנוסף נקבע מנגנון לפיו לפיו תקציב קידומי השכר יוכל לגדול לסכום שנתי מקסימלי של 950 שקל למנהל ו-500 שקל לפקיד, וזאת בהשגת תשואה של לפחות 15%. אם האינפלציה תהיה גבוהה בשנים 2025-2026 נקבע מנגנון שיפצה את העובדים על כך גם אם לא יושג היעד.

עוד נקבע במסגרת ההסכם כי על מנת לאפשר להנהלת הבנק גמישות ניהולית גדולה יותר הבנק יהיה רשאי להעסיק עובדים תחת ההסכם הקיבוצי, ללא מתן קביעות, לתקופה של עד 10 שנים באופן מדורג ולא אחרי ארבע שנים כפי שהיה עד עתה. זאת, עפ"י ותק העובד ולא יותר מ-6 שנים תוספת ללא קביעות.

שינוי מהותי נוסף קובע מנגנון מסודר לקידומי שכר תקופתיים לעובדים לשנים הקרובות, ששיעורו מבוסס על התשואה להון של הבנק. התשואה שנקבעה לתשלום מענק מלא בגין 2023 עומדת על 17%, כלומר תשואה זהה לזו שרשם לאומי בשנת 2022. מדובר ביעד לא פשוט להשגה, כי אמנם ההערכות הן שסביבת הריבית בישראל ובעולם כולו תישאר גבוהה לפחות ברוב השנה הנוכחית אם לא בכולם, דבר התורם להכנסות הבנק, אך העולם כולו נכנס להאטה - מה שעשוי להפחית את הפעילות החדשה שתיכנס לבנקים, כמו גם את הסיכוי כי לווים לא יעמדו בהלוואות שנטלו.

לדברי הבנק והנהלת העובדים, המנגנון החדש רותם את כלל העובדים להמשך השגת תשואות גבוהות וחלוקת התקציב שנקבע לשם המענק ותוספות השכר תיעשה באופן דיפרנציאלי על פי הביצועים של כל עובד. זאת, לשם עידוד מצוינות ותגמול מבוסס ביצועים. כך, על מנת לרתום את העובדים מדי שנה להשגת יעדי תוכנית העבודה, בתחילת כל שנה תפרסם ההנהלה את היעדים שבהשגתם ישולם בונוס על בסיס התוצאות השנתיות.

מה נעדר מההסכם?

מה שנעדר באופן ממפורש מההסכם החדש הוא מכסה מוגדרת של עובדים כחלק מהתייעלות שמבצע הבנק. בשנים האחרונות מקצצים הבנקים באופן קבוע את מספר העובדים ואת מספר הסניפים (למעט מזרחי טפחות). בהסכם החדש ישנו מנגנון להיפרדות מעובדים שמתייתרים בשל ההתפתחות הטכנולוגית שמיישם לאומי, אך הוא קובע עקרונות כלליים להתייעלות בבנק לאומי, כך שלא מדובר על מהלך ספציפי בשנה כזו או אחרת. כלומר אלה הסכמות שיאפשרו גמישות ניהולית להנהלה לבצע תכניות בהתאם לצרכים בבוא העת, בשיתוף-פעולה עם הוועד.

עוד הוסכם על הגדלה של מכסת העובדים שהבנק רשאי להעסיק תחת ההסכם הטכנולוגי, על מנת לאפשר לבנק לבצע קפיצת מדרגה נוספת בטרנספורמציה הדיגיטלית, בהתאם לאסטרטגיה שנקבעה. על פי ההסכם מדובר על 950 עובדים שהבנק יהיה רשאי להעסיק בהסכם טכנולוגי שאינו כפוף לכללי הוועד, לעומת כמה מאות שכבר מועסקים כך כיום.

מנכ"ל לאומי, חנן פרידמן, מסר: "ההסכם המוצלח שהגענו אליו בשיתוף-פעולה עם ועד העובדים יאפשר לנו להמשיך ולבסס את לאומי בחוד החנית של המערכת הפיננסית בישראל. עמלנו רבות כדי גם לאפשר לנו לדאוג בצורה מיטבית לעתידם של עובדינו המסורים - במגוון היבטים, וגם לאפשר לבנק גמישות ניהולית מירבית במטרה לאפשר את המשך הצמיחה של הבנק, לנוכח המציאות המשתנה והאתגרים הרבים שעוד נכונים לנו".

ראשי ועד העובדים, רון לוי ורועי קנת: "הסכם העבודה החדש מחזק את העבודה המאורגנת והוא בשורה של ממש לעובדי לאומי, הכוח האיכותי והמסור שמניע את הבנק, ולא פחות חשוב מכך לבנק לאומי, מקום העבודה שהוא גם הבית של כולנו. אנו מאמינים שהמתווה שגיבשנו בשיתוף-פעולה פורה עם ההנהלה, יאפשר לנו להצעיד יחד את לאומי למימוש האתגרים העסקיים ולחיזוק מעמדו כבנק המוביל בישראל".