בנק הפועלים עם רווח שיא של 6.5 מיליארד שקל ב-2022; ההכנסות מריבית קפצו ביותר מ-30%

הבנק מסכם את השנה החולפת עם גידול של 33% ברווח הנקי, הודות לעליית הריבית והאינפלציה וגידול של יותר מ-11% בתיק המשכנתאות • יחלק דיבידנד של 525 מיליון שקל ומזהיר: "למהלך החקיקתי עלולות להיות השפעות שליליות על המשק הישראלי, על לקוחות הבנק ועל הבנק עצמו"

דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי
דב קוטלר, מנכ''ל בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי

בנק הפועלים  רשם בשנת 2022 רווח שיא של יותר מ-6.5 מיליארד שקל. מדובר בזינוק של 38% בהשוואה לרווח של 4.9 מיליארד שקל בשנת 2021. העלייה ברווח נבעה מגידול בהכנסות שנרשם על רקע הצמיחה בפעילות הליבה של הבנק, בעיקר בתיק האשראי, ושינויים בפרמטריים המאקרו-כלכליים שכללו עלייה בריבית של בנק ישראל וכן עליית האינפלציה לאור הנכסים הצמודים למדד.

חברת הקלינטק של יזם הטכנולוגיה בני לנדא איבדה 90% מהשיא
אופטימיות זהירה: מה אומר מדד הדופק של גלובס על המצב במשק?

בעקבות הגידול ברווח, שיעור התשואה להון על הרווח הנקי עמד בשנת 2022 על 14.8% בהשוואה ל-11.8% בשנת 2021. ברבעון הרביעי של שנת 2022 הסתכם הרווח הנקי ב-1.75 מיליארד שקל והתשואה להון על הרווח הנקי עמד ברבעון הרביעי על 15.3%.

הכנסות בנק הפועלים הסתכמו ל-18 מיליארד שקל, גידול של 24.5% על רקע הצמיחה בפעילות הליבה של הבנק, בעיקר בתחום האשראי. בעקבות עליית הריבית של בנק ישראל, ויחד עם הגידול בפעילות, רשם הבנק זינוק של 33% בהכנסות מריבית ואלה הסתכמו בכ-13.5 מיליארד שקל. כזכור, ריבית בנק ישראל עלתה באופן חד במהלך שנת 2022 מרמה של 0.1% בחודש מרץ ל-3.25% בחודש נובמבר. בד בבד עם עליית הריבית נרשמה גם ירידה בציפיות לאינפלציה, כך שהריביות הריאליות הפכו לחיוביות. נוסיף כי בינואר ובפברואר נרשמה עליית ריבית נוספת של 1% אך השפעת עלייה זו לא נראתה בדוחות שפורסמו היום.

"העלאות ריבית אגרסיביות עלולות להשפיע על תוצאות הפעילות" 

מהצד השני של המשוואה, הפועלים אף רשם בסיכום השנה שעברה הכנסות בסעיף "הפסדי האשראי", אותן כריות הביטחון שמאפשרות לו להתכונן למקרה שהלווים לא יעמדו בהחזרי ההלוואות. מדובר על הכנסות של נטו בסך 34 מיליון שקל. עם זאת, בשל עליית הריבית שמקשה על משקי הבית, במהלך המחצית השנייה של השנה וברבעון הרביעי בפרט הגדיל הבנק את ההפרשה הקבוצתית להפסדי אשראי, כאמור לאור עליית אי הוודאות בתנאים הכלכליים וההסתברות להאטה כלכלית.

תיק האשראי, סך האשראי לציבור, נטו, הסתכם ב-388.7 מיליארד שקל, עלייה בשיעור של 10.2%. בעוד שתיק האשראי ללקוחות פרטיים, ללא משכנתאות, דווקא הצטמצם אשתקד בשיעור של 2.3% לסך של 38 מיליארד שקל, האשראי העסקי והאשראי המסחרי צמחו במהלך השנה בשיעורים של 12.4% ו-9.8% בהתאמה. כמו כן, תיק האשראי לדיור גדל בשיעור של 11.4% - כך שהסתכם בסוף השנה ל-127.7 מיליארד שקל.

עם זאת, בבנק מודעים לסיכון שהאטה כלכלית ומיתון עלולים לגרום לו. "לעליית הריביות של הבנקים המרכזיים בארץ ובארצות הברית פוטנציאל תרומה חיובית לתוצאות פעילות הבנק. יחד עם זאת, סביבת ריבית גבוהה ממושכת כמו גם העלאות ריבית אגרסיביות יותר, עלולות בין היתר להעלות את הסיכונים למיתון, להוביל לשינוי במחירי נכסים (לרבות פיננסיים ונדל"ן), להשפיע על מצבם של לקוחות הבנק, ובהתאם להיות בעלי השפעה שלילית על תוצאות הפעילות של הבנק ורווחיו. האינדיקטורים הכלכליים של החודשים האחרונים מצביעים על התכווצות בפעילות בחלק מענפי המשק, ובעיקר ביצוא של תעשיות הטכנולוגיה, וכן על האטה בצריכה הפרטית וירידה ברכישת דירות. מגמות אלו הושפעו מהסביבה הגלובלית וכן מהאינפלציה הגבוהה ועליות הריבית, ועלולות להוביל להאטה בקצב מתן האשראי ולעלייה בסיכוני האשראי אליהם חשוף הבנק", הסבירו בבנק.

חשש כי הרפורמה תגרור השפעות שליליות על המשק

בדוחות השנתיים התייחסו בבנק למהפכה המשפטית, וציינו כי אי הוודאות, על רקע האטה כלכלית והאטה בהשקעות בתעשיית ההיי-טק, עלולה להשפיע על דירוג האשראי של מדינת ישראל ועל המצב הפיסקלי בהמשך.

"לקראת סוף שנת 2022 הוקמה ממשלה חדשה. הממשלה החדשה החלה לקדם מהלך, שחלקו כבר עבר בקריאה ראשונה בכנסת, לעריכת שינויים במערכת המשפט. הדבר עורר גל של מחאה ציבורית. אי הוודאות בהקשר זה הביאה לעלייה בתנודתיות בשווקים הפיננסיים, שהתבטאה בעיקר בפיחות בשער החליפין של השקל מול סל המטבעות, עלייה בציפיות האינפלציה וכן עלייה בתשואות אגרות החוב הארוכות. אי הוודאות עלולה להשפיע לשלילה גם על דירוג האשראי של מדינת ישראל ועל המצב הפיסקלי בהמשך. בהתאם, למהלך החקיקתי עלולות להיות השפעות שליליות על המשק הישראלי, לקוחות הבנק והבנק עצמו. בהתחשב בשלב בו נמצא המהלך החקיקתי, אין באפשרות הבנק להעריך את אופן השלמת המהלך, אם יושלם, ואת היקף השלכותיו אם יהיו", הסבירו בבנק.

במועד אישור הדוחות הכספיים השנתיים הכריז דירקטוריון הבנק על חלוקת דיבידנד לבעלי מניותיו בסך 525 מיליון שקל (כ-39.27 אגורות למניה), המהווה כ-30% מהרווח הנקי של הבנק לרבעון הרביעי של 2022 ואשר ישולם ב-30 במרץ. סך הדיבידנד שחילק הבנק בגין רווחי שנת 2022 הסתכם בכ-1.5 מיליארד שקל.