מצפון אירלנד ועד למחסור בעגבניות: הברקזיט עדיין רודף את בריטניה

הפרידה מהאיחוד כבר הייתה אמורה להפוך מזמן לעובדה מוגמרת, אבל ראש הממשלה הבריטי נאבק למצוא פתרון לסוגיה הסבוכה של הגבול הצפון–אירי • ובינתיים - המדפים בסופר שוב ריקים

מדפים ריקים בסופר בבריטניה / צילום: Reuters, PA images
מדפים ריקים בסופר בבריטניה / צילום: Reuters, PA images

יותר משנתיים אחרי שכבר היה אמור להפוך למציאות מוגמרת, הברקזיט עדיין רודף את תושבי הממלכה המאוחדת. ברמה הפוליטית, ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק מנסה בימים אלו לפתור ברגע-האחרון את הסוגיה הסבוכה ביותר בפרישת בריטניה מהאיחוד, הכרוכה בנעשה בצפון אירלנד, ולהשלים את מה שבוריס ג'ונסון הותיר כחור משמעותי בהסכם בין הצדדים.

המדינה הקטנה באירופה שהצליחה לנצח את האינפלציה 
מה סין רוצה יותר: את החלשת המערב או את יציבות הכלכלה העולמית? | פרשנות

ברמה הצרכנית, אחרי המחסור בדלק, בביצים ובחלב שנרשם בשנה שעברה, הבריטים שוב חווים מדפים ריקים בסופרמרקטים. הפעם מדובר בהיעלמות של עגבניות, פלפלים, חצילים, חסות וירקות עליים אחרים. בין לבין, ההערכות הן שה"ברקזיט" כבר עלה לבריטניה לפחות 30 מיליארד ליש"ט בהשקעות אבודות, ועוד הרבה יותר מבחינת הפחתת הסחר הגלובלי.

הסיבה שכלי התקשורת הבריטיים שוב עוסקים בימים האחרונים בעמודיהם הראשונים שלהם בהחלטה לפרוש מהאיחוד האירופי, שהתקבלה במשאל-עם עוד ביוני 2016, היא העובדה כי נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון-דר-ליין, טסה היום (ב') ללונדון, כדי להכריז יחד עם סונאק על פתרון מוסכם לחלק שנותר עמום בו בהסכם עד כה, ושאיים לטרפד את היחסים בין הצדדים - פרוטוקול הסחר מול צפון אירלנד.

לא מדובר בנושא שולי. הצורך להשאיר את הגבול בין צפון אירלנד (השייכת לממלכה המאוחדת) לאירלנד (החברה באיחוד האירופי) פתוח נוגע בנקודה רגישה המערבת חוקי סחר בינלאומיים, כפיפות לבית הדין לצדק של האיחוד האירופי, מלחמת אזרחים עקובה מדם בעבר, עתיד אחדות הממלכה וכוחות פוליטיים פנים-בריטיים שעד כה תקעו כל התקדמות בנושא.

הכלכלה מתקשה להתאושש מהברקזיט

למעשה, הניסיון להתמודד עם המצב בשטח הושווה לא לפעם לניסיון "לרבע את המעגל". קנצלרית גרמניה לשעבר אנגלה מרקל אמרה בעבר כי לו גרמניה הייתה רוצה לפרוש מהאיחוד האירופי - הדבר היה אפשרי, אך סוגיית הגבול הצפון-אירי הופכת את היוזמה הבריטית ל"מסובכת ביותר". כל כך מסובכת, למעשה, עד שראשת הממשלה לשעבר תרזה מיי הפסידה כמה הצבעות על הסכמים בהם ניסתה להציע פתרון בתחום, והודחה מראשות המפלגה בבושת פנים. מחליפה בוריס ג'ונסון, ערמומי יותר, "עירבב" את המעורבים כאשר חתם על הסכם בנושא שלא התכוון לממש.

כעת סונאק ופון-דר-ליין הכריזו על פתרון הסוגיה, כדי לאפשר לבריטניה להתחיל לחדש את קשרי הסחר שלה עם האיחוד האירופי (וגם עם ארה"ב, שהביעה דאגה מעניין הפרוטוקול הקיים בצפון אירלנד) ולהתחיל להשתקם כלכלית.

מהות הפתרון של סונאק ופון-דר-ליין אינו שונה בהרבה ממה שהציעו קודמיו - כלומר התחייבות לבדיקות מכס לא בגבול הצפון-אירי אלא במהלך המעבר של סחורות דרך הים מבריטניה לצפון אירלנד, ומעבר בכיוון ההפוך. זאת, על ידי יצירת הפרדה בין סחורות שנועדו להישאר באי לבין אלו שמועברות ליתר הממלכה. צפון אירלנד תיהנה מאותם מוצרים הנמכרים בשאר בריטניה, בעלי חיות מחמד לא יצטרכו למלא טפסים מיוחדים כשהם נוסעים לטריטוריה וגם התרופות יגיעו ללא צורך בתקינה נוספת. גם תפקידו של בית הדין האירופי לצדק כמי שיהיה אחראי ליישום הפרוטוקול הוסכם בתום דיונים מרתוניים.

"רשמנו פריצת דרך היום", דיווח סונאק במסיבת עיתונאים, "שינינו את הפרוטוקול לגבי צפון אירלנד, כך שהוא יאפשר סחר חופשי בכל בריטניה ויגן על מקומה של צפון אירלנד בתוך הממלכה המאוחדת. כמו קודמיו, גם סונאק יצטרך לשכנע בעניין את ה-DUP הצפון-אירי, שעלולים לראות בהסכם פגיעה באחדות הממלכה, וגם את ה-ERG, הקבוצה הקיצונית יותר בתוך המפלגה השמרנית שפעלה באופן עקבי לטרפד "ברקזיט" מוסכם ותמכה בהיפרדות חד-צדדית. ייתכן כי הצבעה בנושא תתקיים בימים הקרובים.

מדובר בירידה של 5.5% בתמ"ג עד כה, לפי הערכות, הכוללת עשרות מיליארדי ליש"ט בהשקעות אבודות, התייקרות היבוא, אי-התאוששות היצוא הגלובלי בהשוואה לימים שבהם בריטניה הייתה חברה באיחוד ועוד שלל השפעות. בשנה החולפת נכנסה בריטניה למיתון, לפי הערכות, והוא אמור להימשך גם השנה.

דוגמה טרייה לשיבושים ולהשפעה על חייהם של תושבי בריטניה מתרחשת בשבועות האחרונים בסופרמרקטים ברחבי המדינה. מחירי העגבניות והחצילים עלו פי ארבעה, מחירי החסות והעלים השונים גם האמירו, ובשבוע האחרון נרשם מחסור טוטאלי בהם על מדפי רשתות השיווק.

האירופים לועגים לבריטים בטוויטר

למען ההגינות, המחסור אינו נובע אך ורק מה"ברקזיט". לפי הדיווחים, הוא נוצר משילוב של כמה גורמים, ביניהם מחירי האנרגיה הגבוהים בחורף האחרון, והעובדה כי גידול מקומי של עגבניות ועלים פשוט הושעה החורף בגלל שהחימום ותאורת החממות המשמשות לכך בבריטניה פשוט היה יקר מדי.

בנוסף לכך, מזג אוויר קיצוני בספרד ובמרוקו פגע ביבול. אבל בנוסף לכל אלו, העובדה כי בריטניה אינה יכולה להעביר סחורה באופן חלק מאירופה שיחקה גם היא תפקיד. "הברקזיט בוודאי לא עזר כדי להתמודד עם המשבר", אמרה נציגת החקלאים באיחוד האירופי, שציינה גם כי ביבשת "לא נרשם כל מחסור". אירופאים רבים השוויצו בטוויטר בימים האחרונים במדפים המתפקעים מעגבניות בסופרים המקומיים, ולעגו לבריטים. ההערכות הן שהמשבר עשוי להימשך שבועות ארוכים.

הממשלה הבריטית הודתה כי העימות הפתוח מול האיחוד האירופי "פגע בסחר עד כה", והתקווה של סונאק, שמכהן כמעין "משקם לאומי" אחרי הכהונה הרת האסון של ליז טראס, היא כי פתרון הנושא ישיב את בריטניה למסלול צמיחה, דרך סחר חלק ומקיף יותר.