ראיון עבודה באמצעות בינה מלאכותית: איך יוצרים רושם טוב על אלגוריתם

ראיונות וידאו בהובלת בינה מלאכותית, כצורה חדשה של גיוס עובדים, עלולים לעורר אי נוחות, בלבול ואף חרדה בהיעדר אינטראקציה אנושית ומענה לשאלות אוטומטיות • למה ניתן לצפות, מה הן החסרונות של הכלי באיתור מועמדים וכיצד ניתן להיערך לראיונות כאלו?

איך יוצרים רושם טוב על אלגוריתם / צילום: Unsplash
איך יוצרים רושם טוב על אלגוריתם / צילום: Unsplash

בזמן מגפת הקורונה, הרבה תהליכים בתחום ניהול משאבי אנוש עברו לאינטרנט. רבים ככל הנראה יישארו שם. אחד התהליכים הוא ראיונות עבודה וירטואליים או מוקלטים מראש, ואלה נעשים יותר ויותר באמצעות בינה מלאכותית. הראיונות האלה, באופן טיפוסי, מקצרים את תהליך ההעסקה, ומוזילים לחברות את תהליך מציאת המועמדים הנכונים.

השינוי הזה משפיע מאוד על מי שמחפש עבודה - אך לאו דווקא לטובה. כיום, ג'וניורים, בדרך לתפקידם הראשון, צפויים להיתקל בבוט בראיון הראשון שלהם במקום בבן אדם. במקרים הקיצוניים ביותר של ראיונות וידאו אוטומטיים, הבוט שואל כמה שאלות שהוגדרו מראש, נותן למועמד חלון זמן קצר לענות עליהן ומקבל החלטה לגביו. אנחנו מגדירים ראיונות כאלה כראיונות AI.

 

למחפשי עבודה יש שאלות רבות לגבי ראיונות AI. מה ההבדל בלייצר רושם טוב בראיון שנערך באמצעות בינה מלאכותית לעומת על ידי אדם, ואיך בכלל עושים את זה?המדריך הזה מספק את התשובות.

מה הם ראיונות וידאו אוטומטיים?

ישנם סוגי ראיונות רבים המשלבים שימוש באינטליגנציה מלאכותית. עם זאת, חשוב גם לציין שלא כל ראיונות הווידאו משתמשים בטכנולוגיית AI. ישנם ראיונות שהם פשוט הקלטה של סרטון ומי שייצפו בהם אחר כך הם מנהלי כוח האדם. אחרים יכללו שימוש ב־AI כדי לעבד סוגים שונים של נתונים הנאספים במהלך הקלטת הראיון.

כדי לדעת אם הראיון שלכם יכלול שימוש ב־AI, חפשו את המושגים הבאים בזימון שתקבלו בדואר אלקטרוני לפני כן: "למידת מכונה", "אנליזה תחזיתית", "אלגוריתמים של קבלת החלטות", "מנועי המלצה" או אפילו "החלטות מונעות דאטה".

אם אתם מזהים את המושגים האלה, אתם צפויים להיבחן משלוש זוויות שונות: חזותית (הבעות פנים, תנועות עיניים, תנועות יד), ורבאלית (אוצר מילים, מילות מפתח) וקולית (טון הקול, הגייה).

ראיון AI אינו בהכרח כלי טוב לבחירת מועמד

לראיונות באמצעות AI יש מכנה משותף: בכולם תמצאו עצמכם בוהים במסך ועונים לשאלות אוטומטיות עם מעט זמן לחשוב. כבר לא תחוו אינטראקציות אנושיות בזמן אמת כפי שהייתם יכולים לצפות.

מצד אחד, החדשנות שבטכנולוגיה והאיכות ה"עילית" שלעיתים מייחסים ל־AI עשויים לגרום למועמדים לחוש כאילו הם חווים חוויה עתידנית שמתעלה מעל הטיות אנושיות. מן הצד השני, היעדר החיבור האנושי במהלך הראיון והלחץ של הרגע הם שילוב לא פשוט שעלול לייצר או להגביר חרדה. במחקר שלנו גילינו שהחוויה הזו לעיתים קרובות מבלבלת ומערערת.

גילינו שנטייתם של מועמדים להאדיר טכנולוגיה גורמת להם להאמין שהיא יכולה לקבל החלטות טוב יותר מבני אדם. זה גורם להם להרגיש שהם "נשפטים" על ידי ישות עליונה. אולם, יש לבינה המלאכותית לא מעט חסרונות - לדוגמה, היא מתקשה לזהות תכונות אישיות מתוך התנהגויות ורבאליות ולא ורבאליות שנצפות בסרטונים. המשמעות: הטכנולוגיה לעיתים קרובות אינה כלי מספיק טוב למדידת ולבחינת מועמדים.

מסיבה זו, אנו מייעצים לנקוט בגישה פרגמטית לפיה כל שיפוט שנעשה באמצעות הטכנולוגיה פשוט אינו מדויק, ואולי מוטה. במילים אחרות, אל תתנו ל־AI להוריד את הביטחון העצמי שלכם לפני או בראיון.

לעשות רושם טוב משמעו להישאר "אנושי"

פעמים רבות, פלטפורמות ראיונות AI מעודדות אתכם פשוט "להיות עצמכם". עם זאת, במחקר שלנו שמנו לב שזה בדיוק מה שקשה למועמדים לעשות. במחקר שערכנו, גילינו שבראיון וידאו מקוון המועמדים נטו להתנהג באופן לא טבעי. הם הסבירו בפנינו איך עיצבו את התנהגותם בהתאם למה שהם חשבו שיסייע להם לעבור את הראיון טוב יותר, למשל על ידי הקפדה על ישיבה זקופה, מבט קפוא ושימוש בידיים מעט ככל האפשר. בניסיון לעשות רושם טוב על האלגוריתם, מועמדים רבים אמרו לנו שהרגישו כאילו הם "הופכים לרובוטים בעצמם".

ההבנה לא רק איזה טכנולוגיה מעורבת בכך, אלא גם מהם הלחצים שאתם עלולים לחוש בראיונות AI. הטריק הוא להישאר טבעי ככל האפשר - למרות חוסר הטבעיות שאתם עלולים לחוש. אנחנו מציעים למועמדים לתרגל את הראיונות בנוכחות אנשים באינטרנט ובעצמם. התרגלו לדבר אל המסך. בקשו מחברים לעשות שיחת זום או שיחת וואטסאפ בווידאו ובקשו מהם לשאול אתכם שאלות מתוך רשימה.

בהתחלה, התאמנו בלפתוח את המצלמה כך שחברים שלכם יוכלו לשאול אתכם שאלות כשאתם רואים אותם על המסך. הנוכחות של אדם נוסף תהיה מרגיעה ותשפר את הביטחון שלכם לענות, כפי שהייתם עונים בראיון רגיל. הקליטו את עצמכם, נגנו את ההקלטה ונתחו מה עשיתם בה כמו שצריך ומה לא.

בהמשך, חזרו על אותו תרגיל כשחברים שלכם שואלים שאלות, אבל הפעם עם מצלמה כבויה. זה יהיה מוזר יותר לדבר מול מסך שחור, אבל כך תתקרבו יותר לתחושה שתהיה לכם בראיון וידאו אוטומטי. שוב, הקליטו את עצמכם, נתחו את ההקלטה, זהו מה עשיתם כהלכה ותרשמו לעצמכם אם היו שינויים כלשהם בסיבוב הזה.

לבסוף, הכינו מספר שאלות במסמך ותבצעו את הראיון לבדכם, ללא עזרה מגורם אחר. דברו למסך המחשב שלכם והקליטו את עצמכם. איך הלך לכם? מה עשיתם שונה? ביצוע צעדים אלה מתוך גישה אנליטית יעזור לכם להיות מודעים לאופן בו אתם מתפקדים בתנאים שונים, וכשתתאמנו, כך תוכלו לשפר נוכחותכם בראיון וידאו אוטומטי.