רישום אוטומטי בטאבו? זה יכול לעלות ליורשים בהטבת מס

בעקבות הודעת משרד המשפטים שיורשים שירשו נדל"ן יוכלו לרשום אותו בטאבו, הנה כמה נקודות למחשבה לפני שעושים זאת

ירושה. לשמור על כוונתו של המנוח / צילום: Shutterstock, Photographee.eu
ירושה. לשמור על כוונתו של המנוח / צילום: Shutterstock, Photographee.eu

הכותבת היא עורכת דין ומגשרת, מומחית לסכסוכי ירושה, עריכת צוואות והעברה בין־דורית

לאחרונה פרסם משרד המשפטים הודעה שמטרתה להקל על יורשים שירשו נדל"ן. לפי ההודעה, מי שעתיד לרשת נכס מקרקעין, יכול לבקש בעת הגשת הבקשה לצו ירושה או קיום צוואה, שכבר ירשמו את הצו בטאבו. נשמע נהדר? זה אכן חוסך בירוקרטיה מיותרת של קבלת הצו ורישומו בטאבו, שעה שממילא הכל נעשה באופן דיגיטלי. אבל, וזה אבל חשוב - המהלך הזה עלול להיחשב לחלוקת עיזבון, מה שיגרום לאיבוד הטבת מס חשובה מאוד.

קוטג' בשכונת היוקרה בהרצליה ופנטהאוז נדיר בת"א: שוק המגה יוקרה מתעורר 
האזהרה של בנק ישראל וההתעלמות של חברות הנדל"ן המניב
מהפך פוליטי בברלין: האם שוק השכירות עומד בפני שינוי?
ת"א מציגה: כמעט מיליארד שקל רווח מהיטלי השבחה במרכז העיר בתוך 4 שנים

כדי למנוע סכסוכים בין יורשים, חוק מיסוי מקרקעין נתן הטבה שלפיה אם העיזבון עדיין לא חולק, היורשים יכולים לחלק את העיזבון אחרת ממה שרשום בצו הירושה או בצוואה, והחלוקה הזאת לא תיחשב כעסקה במקרקעין ולא תחויב במס.

לדוגמה, אם אדם הותיר אחריו שני נכסים, אחד בשווי מיליון שקל והשני בשווי של 2 מיליון שקל, וכספים מזומנים בשווי 3 מיליון שקל, נניח שהיו לו שלושה יורשים שמתחלקים בעיזבון בחלקים שווים. כלומר כל אחד יקבל שליש דירה וכל אחד יקבל מיליון שקל. כאשר הם יבקשו למכור את הדירה, הם יחויבו במס, מה גם שהם צריכים שיתוף פעולה של שלושה אנשים כל פעם שהם רוצים למכור דירה, מה שעלול לגרור מחלוקות וויכוחים. מה עושים? משתמשים בהטבה ומחלקים את העיזבון אחרת, מבלי לשלם מס, כך אפשר להסכים שילד אחד יקבל את הדירה ששווייה מיליון + מיליון שקל במזומן, ילד אחר יקבל את הדירה ששווה 2 מיליון שקל והילד השלישי יקבל את 2 מיליון השקל במזומן שנשארו. לפי החלוקה הזאת כל אחד מקבל בדיוק את אותו הסכום, אבל החלוקה היא יותר פשוטה, קלה לביצוע ותייתר הרבה מחלוקות.

איך קובעים אם העיזבון כבר חולק

אבל ההטבה הזאת לא ניתנת שעה שהעיזבון כבר חולק. כלומר - כל עוד העיזבון לא חולק והיורשים רוצים חלוקה אחרת, אין בעיה, אבל אם העיזבון כבר חולק, ונרצה לבצע את החלוקה, זה ייחשב לעסקת מקרקעין לכל דבר ועניין.

האם הרישום בטאבו מונע בהכרח את ההטבה? לא, אבל צריך להיזהר. אם למשל הנכס נרשם בטאבו בהתאם לירושה, והוא מושכר וכל יורש מקבל את חלקו בדמי השכירות בהתאם לחלקו בירושה, בהחלט ייקבע שישנה חלוקה דה פקטו של העיזבון. ומה אם היורשים משאירים את שכר הדירה להורה שנותר בחיים, ולא מקבלים לפי חלקם בעיזבון? במקרה כזה רשות המסים קבעה בעבר שלא מדובר בחלוקת עיזבון בפועל.

בשורה התחתונה, לא פשוט לקבוע אם העיזבון חולק או לא, ולכן לפי שמבקשים רישום אוטומטי של הנכס בטאבו, צריך לבדוק שלא מפספסים הטבת מס חשובה שיכולה לסייע למנוע סכסוכים מיותרים.