מחכה לה תחרות קשה: החשמלית של קיה שעולה רבע מיליון שקל

קיה EV6 משלבת עיצוב וביצועים שקשה להישאר אדישים אליהם עם תא נוסעים שימושי • אך במחיר התחלתי של רבע מיליון שקל, מחכה לה תחרות קשה

קיה EV6 2WD / צילום: יח''צ
קיה EV6 2WD / צילום: יח''צ

מחלקת המחקר של בנק אוף אמריקה פרסמה בשבוע שעבר ניתוח ראשון על חיתוך המחירים שעליו הכריזה טסלה, ועל השפעתו התחרותית הצפויה באירופה. "יצרני הרכב האירופאים עדיין לא הגיבו למהלך של טסלה", כתבו האנליסטים. "אבל הוא עשוי לאלץ אותם להוריד את מחירי הדגמים החשמליים שלהם. מנגד, המחיר של חומרי הגלם לייצור סוללות שוב עלה לאחרונה, והמשמעות היא שעל היצרנים להעלות את המחירים. המהלך של טסלה הוא בגדר הלם לכל יצרני הרכב האירופאים".

מס הנסועה על רכב חשמלי חוזר: והפעם בחוק ההסדרים
העלויות, הביטוח והסכמת השכנים: מה צריך לדעת מי שקונה רכב חשמלי | שאלות ותשובות
מניית טסלה מזנקת והחששות מהתסריט הגרוע ביותר מתפוגגים
 

מאחורי אותו "הלם" שאליו מתייחסים ב־BOA, יש לא מעט התחסדות. בשנה וחצי האחרונה קיבלו יצרני הרכב המתחרים בברכה את סדרת העלאות המחיר החדות שביצעה טסלה, ומיהרו ליישר איתן קו. לפיכך, הם אמורים היו לצפות שאם וכאשר טסלה תחליט לשנות כיוון - גם הם יצטרכו להוריד מחירים.

הבעיה העיקרית ניצבת כרגע בפני מותגים שבחרו להצמיד לכלי הרכב החשמליים שלהם תמחור שאפתני במיוחד שקרוב לטסלה, וכעת מוצאים את עצמם בפער מעליה. אחד מהדגמים הללו הוא ה־EV6 החדש של קיה שהושק בתור "האח הספורטיבי, והיקר, של יונדאי איוניק 5".

ערך מוסף אמוציונלי

בכל הנוגע לעיצוב, אין ספק שהרכב מציע "ערך מוסף אמוציונלי" שכמותו קשה למצוא כיום בפלח. לרכב יש עיצוב עתידני עם תפיחות שריריות וענקיות בחלק הקדמי, קשתות גלגלים מודגשות שמאכלסות חישוקים מאסיביים ופרופיל ארוך ודינמי, שמזכיר הכלאה בין רכב GT לקרוס־אובר, ומסתיים בזנב דרמטי עם יחידות תאורה מרשימות.

 

כל זאת בנוסף למדדים חיצוניים מכובדים, שלא מותרים את הצופים אדישים. למעשה, מאז הנסיעה במכונית הספורט "סטינגר", לא זכור לנו עוד דגם של קיה, שמשך כל כך הרבה תשומת לב ברחוב הישראלי.

עיצוב תא הנוסעים מיישר קו עם המקובל בפלח. מערך הפיקוד הדיגיטלי הקמור כולל שני מסכים גדולים בנוסח הדור האחרון של קיה ספורטז', ואלמנט העיצוב המובחן ביותר בתא הוא הקונסול המרכזי "המרחף", שמתחתיו חלל אכסון ענק. מערך הפיקוד כולל מתגי שליטה פיזיים ופס מתגי מגע קצת מעצבן לשליטה במערכת האקלים. יש גם מתג רוטורי לשליטה בהילוכים.

המושבים הקדמיים מעוצבים ברוח ספורטיבית, וחובקים היטב את הגוף. תנוחת הישיבה גבוהה יחסית לטסלה, אבל פחות מזו של איוניק 5.

כפי שניתן לצפות מרכב עם בסיס גלגלים ענק של 2.9 מ', מרווח הפנים מרשים. מרחב הרגליים מאחור הוא כמו בלימוזינה, ואין בעיה למקם שם שלושה מבוגרים גבוהים ורחבים. עם זאת, טסלה Y מציעה יותר מרחב ראש. תא המטען לא עמוק במיוחד, אבל הוא רחב ונוח להעמסה.

כמקובל אצל קיה, איכות החומרים וההרכבה גבוהה, הריפוד מרגיש מושקע ובידוד הרעשים מרשים עבור רכב, שלא מגיע מבית מותג פרימיום. רמת האבזור בגרסת הבסיס בה נסענו די תקנית וכוללת את כל האבזור הבטיחותי העדכני.

אולם, בטריטוריית מחיר של רבע מיליון שקל, היינו מצפים גם למושב נוסע חשמלי ואולי לגג פנורמי במקום הגג התקני.

טעינה סופר מהירה

כאמור, קיה ממצבת את הרכב בתור "חשמלית ספורטיבית", וגם גרסת הבסיס, עם מנוע אחורי בודד ו־229 כ"ס, מספקת את תחושת הביצועים הנדרשת. במצבי התכנות "הרגועים", התגובה הראשונית ללחיצה על הדוושה מרגישה קצת עצלה. אבל לחיצה יותר החלטית מעניקה למכונית "בעיטת כוח" מכובדת. מצב התכנות הספורטיבי מחדד את תגובת הדוושה ודורש תשומת לב יתרה לצג המהירות.

גרסת הבסיס מתהדרת בטווח מרשים של 528 ק"מ בין טעינות, אך כפי שמקובל בפלח, מדובר בנתוני מעבדה. בטמפרטורות חיצוניות אופטימליות, ללא הפעלה של המזגן או מערכת החימום, אפשר להשיג טווח ריאלי של כ־420 ק"מ עד 450 ק"מ. הפעלת מערכת האקלים או מיצוי פוטנציאל הביצועים, יקצצו את הטווח ב־30%.

הבונוס הוא ארכיטקטורה חשמלית מתקדמת שתומכת בטעינה סופר מהירה שתחסוך לכם הרבה זמן.

תמצא כתובת בישראל

כגיבוי לעיצוב החיצוני הנמרץ ולמיצוב הספורטיבי, העניקו מהנדסי קיה ל־EV6 כיול שלדה דינמי יותר משל האחות איוניק 5. זה אומר מרכז כובד נמוך, מפסק גלגלים רחב ומתלים מעט קשיחים. התחושה אכן שונה מזו של האחות לבית יונדאי. המכונית פחות "מרחפת" מעל הכביש, אם כי היא עדיין בהחלט נוחה, בנהיגה נמרצת על כבישים מפותלים נטיית הגוף מרוסנת יותר והמכונית שומרת על קו הפניה בצורה יותר מדויקת.

ברירת המחדל של ההיגוי היא תגובה קלילה ודי מעורפלת, אבל במצב התכנות הספורטיבי ההיגוי יותר מדויק ומאוזן. כמובן שזו לא מכונית ספורט קלילה ונמרצת, ועם אורך של כמעט 4.7 מ' ומשקל של שני טון, אי אפשר להשתעשע איתה לרוחב האספלט. בסיס הגלגלים הארוך גם מגדיל את קוטר הסיבוב ומקשה על תמרונים הדוקים בעיר. אבל בסך הכול זו מכונית שבהחלט אפשר ליהנות מנהיגה בה.

גרסת הבסיס החד־מנועית של ה־EV6 עולה בישראל 249 אלף שקל, והגרסה החזקה יותר עם שני מנועים עולה 299 אלף שקל. המחיר משקף את עליית מס הקנייה בינואר, אבל הוא מציב את המכונית בקרבה לא נוחה לטסלה Y המהירה וכפולת המנועים, שהיא אמת המידה בפלח. המחיר אפילו משיק לגרסת הביצועים החזקה של טסלה מודל 3. למרות זאת, עם נוכחות כביש מרשימה ומלאי מזערי, נראה שכל EV6 תמצא לה לקוח בארץ.

חלק מהמתחרות

טסלה מודל 3 ומודל Y

במחיר של 252 אלף שקל מציעה טסלה מודל 3 הנעה כפולה עם שני מנועים, הספק מכובד של 252 כ"ס וטווח מוצהר של עד 602 ק"מ. מודל ה־Y כולל שני מנועים, טווח של 533 ק"מ ותא נוסעים מרווח.

טסלה מודל 3 ומודל Y / צילום: יח''צ
 טסלה מודל 3 ומודל Y / צילום: יח''צ

סקודה אניאק

250 עד 286 אלף שקל עולה הגרסה החד־מנועית של סקודה אניאק החשמלית. המכונית מייצרת 204 כ"ס ומצוידת בסוללה של 82 קילוואט־שעה עם טווח של עד 517 ק"מ. היא מרווחת מאוד, ורמת האבזור בגרסאות הבכירות מרשימה.

סקודה אניאק / צילום: יח''צ
 סקודה אניאק / צילום: יח''צ

טויוטה bz4x

240 עד 260 אלף שקל עולה החשמלית הראשונה של טויוטה. העיצוב מודרני. גרסת ההנעה הכפולה, עם שני מנועים בהספק משולב של 217 כ"ס וסוללה של 80 קילוואט־שעה, מספקת טווח של עד 459 כ"ס. תא הנוסעים מרווח וחדשני.

טויוטה bz4x / צילום: יח''צ
 טויוטה bz4x / צילום: יח''צ