קריירות מטאוריות ויוצאות דופן הן מצפן גרוע לניהול קריירה

תכננו את הקריירה שלכם עפ"י המודלים השמרניים שנפוצים בשוק כעת, ובעתיד עשו שינויים לכשיידרשו • רק אל תלכו שולל אחרי תחזיות עולם העבודה העתידי, שעלולות לעלות לכם ביוקר

תכננו את הקריירה שלכם על-פי המודלים השמרניים / צילום: Shutterstock
תכננו את הקריירה שלכם על-פי המודלים השמרניים / צילום: Shutterstock

 הכותבת היא מומחית לשוק העבודה 

ב-20 השנה האחרונות כתבתי מאות טורים שמטרתם לשבור את המיתוסים השגויים ששוק העבודה רווי בהם, ולהציג תמונת שוק ריאלית המבוססת על ניתוח של עשרות אלפי קריירות. 

ותודה לאינפלציה: מדרגות המס מתעדכנות, מה יקרה לנטו שלכם? 
כל התארים נותנים ערך להכנסה העתידית, אבל חלקם הרבה יותר 
טרנד? באזז? הנתונים האמיתיים של התופעה הכי מסקרנת בשוק העבודה 

התגובות לטורים מגוונות, וביניהן רבות שסותרות את הנאמר. מגיבים רבים מספרים על רבים אחרים שבניגוד לטענותיי דווקא כן הצליחו לטפס במעלה פירמידת מיצוב המגזרים והחברות, שהתקדמו בלי בעיה במעבר בין ארגונים, שעשו הסבה למקצועות שממוצבים גבוה יותר, שבנו קריירות מרשימות ללא כל השכלה, ומה לא. 

צוקרברג הוא לא דוגמה

אני לוקחת את התגובות הללו ברצינות רבה. חשוב לי ללמוד כמה שיותר על השוק, ולכן אני מבקשת לקבל כמה שיותר דוגמאות - אבל אז רוב המגיבים נעלמים. אחדים חוזרים עם דוגמה בודדת, רק שכמעט ב-100% מהמקרים היא מאוששת לחלוטין את תמונת השוק שאני מציגה בטוריי, שהרי היא מבוססת על מדגם עצום. דוגמה נפוצה במיוחד היא של מנהלים ש"התקדמו" לתפקיד בכיר יותר בהגדרתו אבל בחברה הרבה יותר קטנה - מה שבמקרים רבים פירושו נסיגת קריירה.

פה ושם אני מקבלת דוגמאות על הסבות למקצוע שממוצב גבוה יותר, אך אז מסתבר כי רובן ככולן כללו חזרה לספסלי האקדמיה, או למשל דוגמה טרייה מהיום: בעלת מקצוע אקדמאית שהעפילה בסערה מהמגזר השלישי שבתחתית הפירמידה היישר אל צמרת ההייטק - לתפקיד של מזכירה.

אבל המגיבים החביבים עליי במיוחד הם מי ששולפים את מארק צוקרברג, סטיב ג'ובס, ביל גייטס ולהקתם, כדוגמה למי שבנו קריירות מטאוריות ללא השכלה אקדמית - עובדה שלדעתם מייתרת את הצורך לבזבז שנים באקדמיה.

אז ככה: הסיכוי שמישהו מקוראי הטור הזה הוא צוקרברג, ג'ובס או גייטס הבאים הוא קלוש, שלא לדבר על כך שהנ"ל התקבלו ללימודים במוסדות אקדמיים מהמובילים בעולם, שזה לכשעצמו מעיד על סף כישורים ממנו נהנים קומץ מהאוכלוסייה.

שנית, לעתים קרובות גם כישרון יוצא דופן איננו מספיק, ובנוסף נדרש גם עיתוי יוצא דופן - למשל, צמיחה של שווקים חדשים, טכנולוגיות פורצות דרך וכדומה. אבל מה לעשות שהעיתוי - לא רק שהוא לחלוטין לא בשליטתנו, מדובר בחלון זמן שנסגר די מהר. כעת עשו חשבון מה ההסתברות לקומבינציה בין אדם יוצא דופן לעיתוי יוצא דופן כמודל לתכנון קריירה.

קריירה היא מסע תחום ומוגבל בזמן

אניח בצד את מי שמייחסים לעצמם כישורים שהם גבוהים מ 99.5% מהאוכלוסייה, למרות שבינתיים מאום מהם עוד לא בא לביטוי. אין לי משהו חכם להגיד להם, גם לא למי שטוען כי הוא אומנם לא סטיב ג'ובס, אבל מספיק לו גם רבע מההישגיו של ג'ובס, ולכן גם הוא יכול לוותר על השכלה גבוהה.

לכל השאר, חשוב לי להבהיר כי קריירות יוצאות דופן הן מודל גרוע לניהול קריירה, בין אם מדובר בקריירות מטאוריות או בקריירות צנועות בהרבה. הן מובילות לתכנון מסלולי קריירה דמיוניים, והתוצאה היא אי-מימוש הפוטנציאל המקצועי, הניהולי והכלכלי, בתוספת תסכול ותחושת החמצה מתמשכים.

מדוע? כי הסיכוי שלהן להצליח הוא זעיר עד אפסי, והבעיה הגדולה עוד יותר - שאין זמן לתקן. קריירה היה מסע תחום ומוגבל בזמן, שלרוב לא מאפשר תיקון טעויות אסטרטגיות דוגמת היעדר השכלה, בחירת מסלול שגוי/לא תואם להשכלה, זיגזוג בין מקצועות/מגזרים וכו'. מה שמחריף את הבעיה היא העובדה שלרבים לוקח יותר מדי זמן עד שהם מפנימים את הטעויות (אם בכלל), ואז כבר לא נותר זמן לנסות ולשקם. 

כל זה יכול להימנע בהשקעה של שעה-שעתיים ובחינם, מבלי להזדקק לשירותיהם של יועצי ומאמני קריירה, גם לא של פסיכולוגים תעסוקתי או מדייקי חלומות. כל שצריך הוא להיכנס לרשת הלינקדאין ולנתח מספיק קריירות רלוונטיות להשכלה ולמסלול שבו אתם חושקים - ויש לכם את התשובה לשאלה מהם מסלולי הקריירה הריאליים עבורכם.

ניתן לנתח את מסלולי הקריירה של אנשים שאוחזים בתפקיד אליו אתם שואפים להגיע בשיא הקריירה שלכם, ו/או לבחון קריירות של בעלי השכלה זהה לשלכם (אותו תואר מאותו מוסד), כשבשני המקרים חשוב להתייחס לגודל החברות ולמיצוב שלהן בשוק.

הנבואה ניתנה לשוטים

ומה עם מה שהיה הוא לא מה שיהיה, ועולם העבודה החדש הולך לכיוונים אחרים? לצערי, ולמרות כל הקשקשת סביב העולם העתידי, אף אחד לא באמת יכול לנבא מה יהיה. לכן מומלץ מאוד שלא לקחת סיכונים גדולים מדי, כמו למשל לוותר על השכלה אקדמית. זאת למרות האפשרות שבעוד מספר שנים מעסיקים יפסיקו להסתמך עליה כגורם סינון עיקרי, שכן עדיין קיים סיכוי גדול שהשכלה תמשיך להוות גורם מכריע בעיצוב פוטנציאל הקריירה. ומה תעשו אז?

לסיכום, קחו בחשבון ששוק העבודה הוא מאוד שמרן, ואל תתרשמו ממה שמעסיקים מספרים בתקשורת - אלה בעיקר גימיקים לצורכי יחסי ציבור. מעסיקים שונאים שינויים, והם יאמצו אותם רק כשאין ברירה. לכן מומלץ בחום לתכנן מסלול קריירה שמרני, דהיינו כזה שמבוסס על מסלולי ריאליים נפוצים, ובעתיד לבצע שינויים, אם וכאשר יידרשו.

בהצלחה, וזכרו - קריירה זה הפוך ממה שחשבתם.