משפחת עופר | ניתוח

תוכנית החלוקה הושלמה, והנכסים של המשפחה העשירה בישראל כבר שווים 25 מיליארד דולר

הפרדת הנכסים בין האחים ליאורה ודורון עופר, לאחר סכסוך מר שהוכרע בין כותלי ביהמ"ש, משלימה את תוכנית החלוקה שיזמו מייסדי האימפריה המשפחתית, יולי וסמי עופר, לפני כ־20 שנה • בדרך נהנו ארבעת היורשים מעליית ערך משמעותיות בעסקיהם, הכוללים בין היתר חברות ענק ובהן כיל, צים, בנק מזרחי טפחות, מליסרון ועוד

עידן עופר / צילום: סיון פרג'
עידן עופר / צילום: סיון פרג'

הודעה לקונית לבורסה בישרה השבוע על סיום חלוקת הנכסים במשפחה העשירה בישראל.

חברת הקניונים מליסרון  דיווחה כי יו"רית החברה, ליאורה עופר, השלימה את רכישת הבעלות בחברת עופר השקעות, בעלת השליטה במליסרון, לאחר שרכשה את חלקו של אחיה דורון.

ממוקד, רזה ובלי מסיבות: ההייטק הישראלי, מודל 2023 | ניתוח 
בין מהפכת העבר למהפכת העתיד: האם הטכנולוגיה תציל את הכלכלה האמריקאית? | פרשנות 
טרנד? באזז? הנתונים האמיתיים של התופעה הכי מסקרנת בשוק העבודה 

מדובר בסיומו של מסע ארוך של 20 שנה, שבתחילתו ביקשו מייסדי האימפריה המשפחתית, האחים סמי ויולי עופר, לחלק ביניהם את הנכסים שצברו, כך שבבוא היום ימשיכו בהם ילדיהם, ללא מריבות וחיכוכים בתוך המשפחה.

תוכניתם של השניים, שהלכו לעולמם בתחילת העשור שעבר, הצליחה חלקית, למעט סכסוך סביב נושא הירושה שהתגלע בין האחים ליאורה ודורון, ילדיו של יולי עופר, לאחר מות אביהם בשנת 2011.

ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא
 ליאורה עופר / צילום: ורדי כהנא

בסופו של דבר הסתיים הסכסוך בהכרעה ברורה של בית המשפט, ממנה עלה כי ליאורה תחזיק בשליטה בעופר השקעות הפרטית, ודרכה בענקית הקניונים מליסרון הנסחרת בבורסה, ואילו האח דורון נותר עם נתח של 15% ממניות עופר השקעות.

השבוע כאמור, גם הפרק הזה הסתיים. ליאורה עופר קנתה את מניות אחיה תמורת סכום שמוערך ביותר מחצי מיליארד שקל, רובו במניות המהוות כ־4% ממליסרון, והפכה לבעלת 100% בעופר השקעות.

לאחר הדיווח על החלוקה אמרה ליאורה עופר, יו"רית עופר השקעות, כי "ההחלטה תאפשר לכל אחד מאיתנו לפתח את עסקיו המשפחתיים עם ילדיו שלו. אני מודה לדורון אחי, על הרוח הטובה בתהליך ההפרדה העסקי, ומאחלת לו ולאחייני שיראו ברכה ויצליחו".

שווים מעל 25 מיליארד דולר: המשפחה העשירה בישראל זה בעיקר אייל ועידן עופר

לאורך שנים משפחת עופר היא אחת המשפחות העשירות ביותר בישראל, ושלושה נציגים שלה מככבים ברשימות המיליארדרים של המגזין Forbes. מוביל הרשימה המשפחתית כיום הוא אייל עופר, עם נכסים בשווי נוכחי של 14.4 מיליארד דולר, שממקמים אותו נכון להיום במקום ה-120 ברשימת עשירי העולם.

אחריו, אחיו עידן עופר , עם שווי מוערך של 9 מיליארד דולר - מספר 205 ברשימת העשירים. הירידות החדות בשווקים בשנה החולפת לא פסחו על האחים, ששווי נכסיהם ירד, לאחר שבמהלך 2022 עמד על 15.4 מיליארד דולר לאייל ו-10.5 מיליארד דולר לעידן.

הרבה אחריהם בדירוג העושר ניצבת בת דודתם של השניים, ליאורה עופר , אשר מסתפקת נכון להיום במקום ה-1,785 ברשימת עשירי העולם, עם שווי של 1.6 מיליארד דולר. אחיה של ליאורה, דורון, אינו מופיע ברשימה כלל.

עוד עולה מנתוני פורבס, כי שווי הנכסים של בני המשפחה יותר מהוכפל בעשור האחרון ועומד כעת על יותר מ־25 מיליארד דולר. לפי נתוני פורבס, לפני עשור (2013) ההון של אייל עופר הסתכם ב-6 מיליארד דולר, ושל עידן עופר ב-6.5 מיליארד דולר. ליאורה ודורון עופר כלל לא הופיעו באותה רשימה.

אייל עופר בן ה-72 הוא בנו הבכור של סמי עופר . סמי ואחיו יולי עופר ביצעו לפני כ-20 שנה חלוקה של נכסיהם המשותפים. את נכסיו של סמי, שנפטר ב-2011, חלקו שני בניו, אייל ועידן.

אייל עופר פועל ממקום מושבו במונקו, ויש לו החזקות בתחומי הספנות, הנדל"ן, הטכנולוגיה, ועוד. הוא מבעלי השליטה בבנק מזרחי טפחות   , והחזקתו הנוכחית בבנק היא בשווי של כ-6.2 מיליארד שקל. נוסף על כך הוא מחזיק במניות חברת הקרוזים רויאל קריביאן, הנסחרת בוול סטריט בשווי של 12.6 מיליארד דולר.

עידן עופר (67) הוא בעל השליטה בחברת ההחזקות הציבורית קנון הולדינגס   , החזקה בשווי נוכחי של 3.6 מיליארד שקל, ובחברה לישראל (שקנון פוצלה מתוכה ב-2015), שם החזקתו מגיעה כיום לשווי של למעלה מ-4 מיליארד שקל ישירות ובאופן עקיף.

קנון מחזיקה במניות חברת התובלה הימית צים, שהפכה בשנים האחרונות לחברה הרווחית בישראל, אשר מחלקת דיבידנדים נדיבים, וכן במניות או.פי.סי אנרגיה, בעוד שהחברה לישראל שולטת בענקית הדשנים והכימיקלים ICL (לשעבר כיל).

ליאורה עופר בת ה-69 היא כאמור בת הדודה של אייל ועידן עופר. היא בתו של יולי עופר , שכמו אחיו סמי נפטר גם הוא בשנת 2011.

לאחר מותו של יולי התגלע סכסוך בין שני ילדיו, ליאורה ודורון, שכל אחד מהם טען כי צוואה אחרת שהשאיר אביהם היא הצוואה התקפה. בית המשפט לענייני משפחה שדן בנושא קיבל את טענות ליאורה והותיר בידיה את השליטה בחברת עופר השקעות, בעלת השליטה בענקית הקניונים מליסרון.


שירי חביב ולדהורן 

השאיפה: מינימום חיכוכים משפחתיים

את האימפריה העסקית שלהם, הכוללת כיום עסקי ספנות, נדל"ן, דשנים ואנרגיה בשווי מוערך של יותר מ־25 מיליארד דולר, הקימו האחים סמי ויולי עופר במהלך המאה הקודמת. עם חלוף השנים ביקשו השניים לייצר הפרדה שתאפשר לדור ההמשך - עידן ואייל, ילדיו של סמי, וליאורה ודורון, ילדיו של יולי - להמשיך ולהוביל את העסקים שיותירו אחריהם תוך מינימום של חיכוכים ביניהם.

אייל עופר / צילום: Anne-Sophie Heist
 אייל עופר / צילום: Anne-Sophie Heist

סמי ויולי נולדו ברומניה ועלו כתינוקות עם משפחתם לארץ בתחילת שנות העשרים. הם בנו במו ידיהם אימפריית ספנות שהיוותה את התשתית לעסקים שאליהם נכנסו בהמשך. בתחילה רכשו אניית משא קטנה בשנת 1950, ובהמשך ייסדו חברה בשותפות עם איל ספנות מקומי - מרדכי מנו.

צי אוניות המשא של האחים עופר הלך והתרחב במשך העשורים שלאחר מכן, כשלצד פיתוח פעילות בתחום הנדל"ן נרשמה במהלך שנות התשעים קפיצת מדרגה משמעותית בעסקיהם, לאחר שהאחים הצטרפו לגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות  במסגרת קבוצת עופר־ורטהיים.

בסוף אותו עשור רכשו האחים עופר מידי משפחת שאול אייזנברג את השליטה בחברה לישראל, עסקה שהוסיפה להחזקות המשפחה שליטה בענקית המחצבים כיל (כיום איי.סי.אל) שמפיקה אשלג ומינרלים נוספים מים המלח והפכה ליצרנית ערך מרכזית בעסקי הקבוצה; ואת השליטה בבית הזיקוק בחיפה, שנרכשה מידי המדינה, מולה בוצעה עסקה גדולה נוספת - רכישת חברת הספנות צים, שידעה עליות ומורדות בעסקיה, אך כיום נחשבת לחברה הרווחית בישראל.

הפתרון למאבקים: הפרדת כוחות

כאמור לפני למעלה מעשרים שנה, בספטמבר 2002, כשהאחים סמי ויולי עופר התקרבו לגיל שמונים, הם החליטו לחלק את הנכסים ביניהם באופן מסודר ולמעשה פרסו את עוגת העסקים שטרחו לאפות בהצלחה במשך העשורים הקודמים. לנגד עיניהם עמדו לא מעט סכסוכים משפחתיים שהתגלעו במהלך השנים בעולם העסקים הישראלי. לאחר שדור המייסדים בנה עסקים לתפארת, פרצו בין בני הדור השני והשלישי מאבקים יצריים שקילקלו את היחסים בתוך משפחה וזרעו הרס בעסקים שהיו בבעלותה. הפתרון של האחים עופר היה הפרדת כוחות ברורה. בתחילה בשנת 2002, השליטה בחברה לישראל שהוחזקה עד אז בחלקים שווים על־ידי שני האחים, עברה למעשה לשליטת סמי עופר ובניו - עידן ואייל. הם קיבלו 80% ממניות השליטה, כשסמי משלם ליולי על החלק הזה במזומן. יתרת ההחזקות חולקה בין בניו של סמי, דורון עופר (בנו של יולי) ואודי אנג'ל (חתנו).

בשאר התחומים שבהם פעלו האחים, בעיקר עסקי הספנות הבינלאומיים וההחזקות בגרעין השליטה של מזרחי טפחות, לא חל שינוי. לגבי בנק מזרחי טפחות, בסופו של יום היה זה חוק הריכוזיות שהותיר אותו בידי אייל עופר, כלומר גם כן בצד של סמי. מאז פטירתם של האחים, וב־20 השנים שחלפו מתחילת ביצוע חלוקת נכסיהם, התברר שבניו של סמי עופר מחזיקים בנכסים בשווי גדול משמעותית מזה של יולי.

זאת, בין היתר, הודות להתרחבות פעילות הנדל"ן והספנות של אייל ועידן מעבר לים ועליית השווי שלה, כמו גם הפריחה בעסקי איי.סי.אל על רקע העלייה במחירי הסחורות, והשבחת עסקי הבנקאות של מזרחי טפחות והאנרגיה של חברת תחנות הכוח או.פי.סי. מנגד, תחום הנדל"ן המניב שבו התמקדו יולי וילדיו, צמח יפה, אך בצורה סולידית הרבה יותר. על כל פנים, בתום התקופה שחלפה מאז עבר ניהול עסקי המשפחה לידי בני הדור השני, מרבית ההשקעות הגדולות שמוחזקות בידיהם השביחו באופן משמעותי ועל פי פורבס (ראו מסגרת) שווי נכסיהם הכולל הוכפל.

חברת הקניונים מליסרון המשיכה לצמוח

תשע שנים לאחר "תוכנית החלוקה" של נכסי סמי ויולי עופר נפטרו השניים בשנת 2011, ומימוש החזון שהתוו השניים הועמד למבחן. אולם התוצאה בצד של יולי, התברר עד מהרה, הייתה דווקא מה שהאחים חששו ממנו: סכסוך מר שפרץ בין האחים ליאורה ודורון עופר, שנגע לחלקו של כל אחד מהשניים בחברת עופר השקעות.

ביולי 2012 פתח דורון עופר במאבק משפטי שנועד לבטל את הצוואה שלפיה קיבל כ־15% בלבד ממניות עופר השקעות כנגד השליטה שקיבלה אחותו באותה חברה (51% מהמניות באותו הזמן). ביתרת המניות החזיק באותו מועד בן דודם של השניים, אייל עופר. דורון דרש מבית המשפט תביעה לקבל חצי מחלקו של יולי עופר המנוח בעופר השקעות, שאז החזיקה במניות מליסרון ובנק מזרחי טפחות, בטענה כי אביו הבטיח לו בצוואה קודמת חצי מהבעלות בחברה.

היחסים בין דורון עופר לאחותו ואביהם יולי נחשבו למורכבים עוד קודם לפטירת האב. במשך שנים הוצג דורון עופר בכלי התקשורת כמי שלוקח צד לעומתי בסכסוכים שונים. כך למשל, על רקע דרישה של המפקח על הבנקים בזמנו, רוני חזקיהו, כי בני המשפחה יגדילו את הונם בעופר השקעות כחלק מהחזקתם בבנק מזרחי טפחות, ניהל דורון עופר מו"מ קשוח על מכירת חלקו לשאר המשפחה שלבסוף לא צלח באותו מועד. ככל הידוע הוא בנה חלק ניכר מעסקיו הרחק מהמשפחה והתפתח בתחום הנדל"ן.

דורון עופר / צילום: עינת לברון
 דורון עופר / צילום: עינת לברון

מאבק הירושה שהוביל לסכסוך המשפטי בין ליאורה לדורון הסתיים בשלהי שנת 2015, אז התקבלה הצוואה שהותירה את ליאורה עופר עם שליטה ברורה בחברת האחזקות. הנכס העיקרי שאותו פיתחה בקצב מואץ בעשור האחרון, הוא חברת הקניונים והנדל"ן המניב - מליסרון. עופר השקעות מחזיקה כיום ב־47% ממליסרון, מניות ששוויין בבורסה עומד על 5.4 מיליארד שקל. עוד בערוב ימיו של יולי עופר צמחה חברת הקניונים תחילה על בסיס קרקעות מפעל הטקסטיל אתא לשעבר ששימשו להקמת מתחם הקריון באזור הקריות ובהמשך הודות למסע רכישות אגריסיבי, תוך שימוש במינוף שכלל בין היתר את רכישת השליטה בקניון רמת אביב תמורת כמיליארד שקל מידי אפריקה ישראל.

עסקה גדולה של מליסרון באותה תקופה, הייתה רכישת חברת הקניונים בריטיש ישראל מידי פויו זבלודוביץ' וליאו נואי. מליסרון רכשה את השליטה בבריטיש ישראל תמורת 1.7 מיליארד שקל אז. לאחר השלמתה הפכה מחברה שהחזיקה במספר מצומצם של קניונים, לענקית מובילה בענף ברמה הארצית. באשר לשני הנכסים האחרונים שהוחזקו במשותף על־ידי ילדיהם של סמי ויולי, חלק בגרעין השליטה בבנק מזרחי טפחות ומניות עופר השקעות, היה זה חוק הריכוזיות שגרם להפרדתם בשנת 2019, בשל הדרישה להפריד בין החזקות ריאליות ופיננסיות משמעותיות במשק.

מי שנותר בסופו של דבר עם ההחזקה בבנק היה אייל עופר, שלו אין החזקה ציבורית מהותית אחרת בישראל, מרבית עסקיו מתפרשים בעולם והוא נחשב לעשיר שמבין ארבעת האחים. במסגרת אותה עסקה רכש אייל את מניות ליאורה ודורון בבנק מזרחי טפחות ומכר לשניים את חלקו בעופר השקעות (33%), המחזיקה במליסרון. כך הושלמה תוכנית ההפרדה שיזמו האחים סמי ויולי עופר כ־20 שנה קודם לכן.