ליברמן על הממשלה הנכנסת: "ההסכם עם יהדות התורה יעלה 20 מיליארד שקל"

שר האוצר היוצא אמר על ההסכמים הקואליציוניים בחותמת הליכוד עם השותפות שלה שהן "מובילים לקריסה" • לדבריו, "מה שאנו רואים בהסכמים זה מתן תמריץ שלילי לאנשים לצאת לעבוד. מגדילים קצבה לאברכים ומגדילים תקציב לישיבות"

שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר
שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן / צילום: יוסי זמיר

שר האוצר היוצא, אביגדור ליברמן, סיכם היום (ג') את כהונתו במשרד, שנמשכה כשנה וחצי. ליברמן הזהיר מפני כוונות הממשלה הנכנסת ואמר: "כשמסתכלים על התמונה המלאה, היא מאוד מטרידה אותנו, וראינו בינתיים רק את ההסכם הקואליציוני עם יהדות התורה. ההסכמים שאנחנו רואים מובילים לקריסה". לדברי ליברמן, עלות הסכם זה בלבד לתקציב המדינה נאמדת ב-20 מיליארד שקל בשנה.

גולדקנופף הורשע בעבר בעבירת בנייה וביקש התחשבות: "יש לי שמונה ילדים"
באילו מכרזי רמ"י נרשמו ירידות מחירים ואיפה הקרקעות נותרו יקרות  

לדברי שר האוצר היוצא, "מה שאנו רואים בהסכמים זה מתן תמריץ שלילי לאנשים לצאת לעבוד. מגדילים קצבה לאברכים ומגדילים תקציב לישיבות. נותנים להם עכשיו גם סבסוד בתחבורה הציבורית, שזה הולך לפגוע בכלל הציבור. אין מספיק נהגים ואוטובוסים, ולכן יצטרכו לקחת ממקומות אחרים להעביר לערים החרדיות. אם נותנים את זה וגם תלושי מזון, ויש גמ"חים, אז למה בכלל לצאת לעבוד? גם שר השיכון הנכנס יצחק גולדקנופף אמר שהוא לא רואה את התרומה בלימודי חשבון ואנגלית". 

ליברמן אמר כי הגדלת מימון מוסדות החינוך החרדים ללא לימודי ליבה תעלה כ-6 מיליארד שקל בשנה. ההסכם הקואליציוני מול יהדות התורה קובע כי רשתות החינוך החרדיות יפוקחו על-ידי מפקחים, שלדברי ליברמן יגויסו על-ידי הרשתות עצמן תוך "פתיחת ג'ובים חדשים". לראייתו, "נותנים לחתול לשמור על השמנת". 

באשר לראש הממשלה המיועד בנימין נתניהו, אמר יריבו הוותיק ליברמן: "ביבי רוצה רק דבר אחד. כל ההסכמים שלו מכוונים לעסקת טיעון עם הפרקליטות. הוא רוצה להגיע לשם מעמדת כוח, כשיש לו אקדח מעשן על השולחן. הוא רוצה לצאת בלי אות קלון, כי קלון לא יאפשר לו להשתתף גם במגזר הפרטי כדירקטור באף חברה גדולה. לכן הוא מכר את כל המדינה ואת המפלגה שלו כדי לקבל את התמורה במישור המשפטי".

סכנה לדירוג האשראי של ישראל

לפי ליברמן, התוכניות של הממשלה המסתמנת עלולות לפגוע בדירוג האשראי של מדינת ישראל: "בכל השיחות עם סוכנויות דירוג אשראי, רואים שהן מסתכלות בעין מאוד ביקורתית על מה שקורה. הם עוקבים אחרי כל פיפס וכל תזוזה, והם לא מחויבים לחברי מרכז ליכוד או למועצת גדולי התורה".

ליברמן פירט את הישגיו במשרד האוצר. ביניהם: הפחתה זמנית של הבלו על הדלק ב-2.3 מיליארד שקל (שתפקע עם חילופי הממשלה), הגדלת קצבאות נכות ב-2.7 מיליארד שקל, מתן נקודות זיכוי מס להורים עובדים וסבסוד לצהרונים.

המטרה העיקרית במדיניות הייתה, לדבריו, "לדרבן אנשים לצאת לעבוד". לטענת השר היוצא, המדיניות המסתמנת של הממשלה הנכנסת תוביל לתוצאה הפוכה. הוא גם אמר כי הממשלה הבאה תחסל מנועי צמיחה כמו המטרו. "המטרו מת. הוא בטח לא יהיה תחת הממשלה הקרובה", אמר.

עוד פירט ליברמן את נתוני המאקרו שאותם קיבל עם כניסתו לתפקיד, ואת אלה שהוא משאיר לשר הבא אחריו, בצלאל סמוטריץ'. ליברמן הציג את נתוני ה-OECD, לפיהן ישראל נמצאת במקום השני מהסוף בעליית מחירי האנרגיה בעולם (עלייה של 5.5% בשנה, מקום שני אחרי מקסיקו). "באינפלציה אנחנו מקום שלישי מהסוף", ציין ליברמן, והוסיף כי ישראל תסיים את השנה עם צמיחה של 6.3% - הגבוהה במערב.

בימים הקרובים תתחיל החפיפה של ליברמן את סמוטריץ' באוצר. שר האוצר היוצא אמר כי ההצעה הראשונה שלו לסמוטריץ תהיה לחתום על הצו להורדת המכס על גבינות רכות - צו שכבר מוכן ומחכה לחתימת השר החדש. ליברמן החמיא לסמוטריץ' על תפקודו כשר התחבורה.

במענה לשאלת גלובס על דעתו של ליברמן באשר לעמדות הימין-כלכליות של השר הנכנס, אמר השר היוצא: "סמוטריץ' הוא חבר בפורום קהלת. הם למשל תמכו מאוד ברפורמה שתכננו בחקלאות. אני מקווה שסמוטריץ' יילך בכיוון של קהלת ולא עם גולדקנופף. אני אציע לו שבמקום לעסוק במלחמות היהודים, יעסוק בחיבורים".