בעל הגסטהאוס בג'סר א־זרקא נערך לחורף: "ישראלים מעדיפים לטוס לחו"ל, אנחנו לא אופטימיים"

אחמד ג'ובראן, בן 52 מג'סר א־זרקא, נשוי + 7 ילדים ו־3 נכדות • הבעלים של ג'וחא, גסטהאוס לאירוח וקידום התיירות • "אין בכפר מחלקת תיירות, אז אין כמעט תקציבים או משאבים לפיתוח. גם את תמיכת משרד התיירות אין לנו, כי אנחנו לא עומדים בקריטריונים" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אחמד ג'ובראן, בעלי הגסטהאוס ג'וחא בג'סר א־זרקא / צילום: פרטי
אחמד ג'ובראן, בעלי הגסטהאוס ג'וחא בג'סר א־זרקא / צילום: פרטי

בשנת 2014 פתח אחמד ג'ובראן, יחד עם נטע פרנקל, את הגסטהאוס ג'וחא, הראשון בג'סר א־זרקא. "המון שנים אני מנסה לקדם תיירות בכפר שלי ששוכן על רצועת החוף", מספר אחמד. "מהשלב שבו החלטנו לפתוח את המקום בחרנו להיות עסק חברתי שהמטרה שלו היא קידום התיירות והכלכלה המקומית, שיפור תנאי הכפר ועזרה בפיתוח עסקים קטנים ומקומיים".

מספר מותגי הרכב צפוי לזנק בחודשים הקרובים, אך המחירים לא בהכרח יירדו | ניתוח
ב-2023 יהיה יותר יקר לטייל, ומה עוד צפוי לענף התעופה בשנה הבאה 

עם תחילת משבר הקורונה, השותפה שלו עזבה את האזור ואחמד נותר לבד בניהול המקום. "אני מאמין בשיפור רמת החיים דרך תיירות ובאמצעות שיתופי פעולה עם עסקים מקומיים ליצירת חוויה. הגסטהאוס מציע לינה ויש גם סדנאות בישול, סיורים בכפר ותמיכה בעסקים.

"כשרצינו לפתוח את העסק נתקלנו בקשיים מול הוועדה לתכנון ובנייה כי המקום היה מיועד למגורים ורצינו להפוך אותו לאכסניה, לגסטהאוס תיירותי. לא התייאשתי והגשתי את כל המסמכים עד שהשגנו אישור. בתחילת הדרך, כדי לממן את כל ההוצאות, פתחנו גיוס המונים על סך 60 אלף שקל כדי לשפץ את המבנה ולרהט אותו. הגיוס הצליח והגענו ל־100 אלף שקלים ועקפנו את היעד".

אחמד אף מציין כי המועצה המקומית ג'סר א־זרקא מעודדת אותם, אבל אין באפשרותה להכיר בהם כעסק. "אין כאן מחלקת תיירות, אז אין כמעט תקציבים או משאבים לפיתוח. גם את תמיכת משרד התיירות אנחנו לא יכולים לקבל, כי אנחנו לא עומדים בקריטריונים. אנחנו מקום קטן, וזה לא עומד בסטנדרט שלהם".

לדבריו, "ענף התיירות נפגע קשות מהקורונה, ועדיין מתאושש. אז אנחנו נשענים על העסקים המקומיים והסיורים, ופחות על שהות ארוכה בגסטהאוס. כדי להתפתח בתחום חברנו לקהילת ההוסטלים והגסטהאוסים ILH. יחד עם עוד כ־20 מקומות אירוח אנחנו פועלים יחד לשיפור התיירות האלטרנטיבית בישראל".

גם החורף מהווה תקופה לא פשוטה למקום. "לקראת החורף הקרוב אנחנו לא אופטימיים מבחינת תפוסה ולינה, ישראלים פחות מטיילים כאן בחורף ויותר טסים לחו"ל. אנחנו נחשבים לכפר נידח אבל נמצאים על רצועת חוף הכרמל ובסמוך לקיסריה. גם לנו יש היסטוריה, ארכיאולוגיה וים. כדי להגיע לכפר צריך לנסוע בכביש 2 ולעשות עיקוף דרך כביש 4 כי אין כניסה נגישה, זה מאתגר עבור התיירים ומקשה על ההגעה אלינו".

לסיום, אחמד מציין כיצד המקום תורם לכפר. "הדייגים בכפר לא היו מוכנים לקחת חלק בתיירות. אחרי מאמצי שכנוע הם הבינו את הפוטנציאל ופתחו מסעדות דגים על החוף ובית ספר לפעילות ימית. בזכות הסיוע שלנו לעסקים מקומיים הצליחו הדייגים לפתוח חמישה עסקים חדשים בכפר.

"אני חולם לבנות מלונית בחוף הים, אך גם כאן אני נתקל בקשיים מול רשות מקרקעי ישראל שמנהלת מכרזים על שטחי רצועת החוף. אני מקווה שתינתן העדפה לבני המקום ואז אצליח להגשים את החלום שלי".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il