שוק הרובוטים השירותיים צפוי לצמוח ל־216 מיליארד דולר עד 2030

חברת המחקר GlobalData: "רובוטיקה הופכת ליעד אסטרטגי עבור חברות תיירות. במלונות זולים רובוטים יכולים לתרום ליעילות התפעולית ולשולי הרווח ובכך לשמור על רמת מחירים נמוכה. במלונות יוקרה רובוטים יכולים להקנות חוויית אירוח ייחודית"

הרובוט Whiz במלון ישראלי / צילום: Robotize
הרובוט Whiz במלון ישראלי / צילום: Robotize

שירות חדרים באמצעות רובוט, בזמן שרובוט אחר ינקה עבורנו את חדר המלון? כנראה שבעתיד הקרוב זה יקרה יותר ויותר. לפי מחקר חדש של חברת המחקר GlobalData, שוק הרובוטים השירותיים צפוי לצמוח בשנים הקרובות בקצב שנתי של 21.5%, ולהגיע ב־2030 להיקף של 216 מיליארד דולר.

גוגל מחפשת את עצמה: האם היא החמיצה את ההזדמנות של הבינה המלאכותית? 
"מיידוף הישראלי" הוסגר לאחר שנה וחצי: איך עבדה השיטה שלו? | ניתוח

"עד לא מכבר רובוטים בענף המלונאות נחשבו לגימיק לשעשוע האורחים, ללא תועלת ממשית לצוות העובדים", נכתב בדוח של גלובל דאטה, "אך הטכנולוגיה התקדמה, וההשקעה בתחום גדלה, וכיום ישנם רובוטים לוגיסטיים, רובוטים שמספקים שירותים לאורחים, ורחפנים למשימות בקרה ותחזוקה.

"רובוטיקה הופכת ליעד אסטרטגי עבור חברות תיירות. במלונות זולים רובוטים יכולים לתרום ליעילות התפעולית ולשולי הרווח ובכך לשמור על רמת מחירים נמוכה. במלונות יוקרה רובוטים יכולים להקנות חוויית אירוח ייחודית".

האמירות הללו מתיישבות עם נתונים שפורסמו לאחרונה, ולפיהם מגזר התיירות באיחוד האירופי איבד 41% מכוח העבודה שלו בשנתיים האחרונות. 19% מהעסקים התחילו להעסיק בני 50 ומעלה כדי להתגבר על המחסור, ואילו 62% הורידו את רף הקבלה לעבודה.

ליסינג לרובוטים

אחת המאמצות המוקדמות של הרובוטים היא רשת הילטון, ששילבה במלונותיה את הרובוט האוטונומי Whiz של סופטבנק היפנית, אשר מסוגל לנקות שטח של 500 מ"ר בשעה ולעבוד שלוש שעות ברציפות ללא צורך בטעינה. הוא גם מצויד בחיישנים ובבינה מלאכותית שמונעת ממנו להיתקל בבני אדם ובמכשולים.

רכישת רובוט עשויה להיות כרוכה בהשקעת הון התחלתית גבוהה, ולכן התפתח מודל חדש, שמאפשר לעסק להשכיר או לעשות ליסינג לרובוטים. מודל "רובוטים כשירות" מאפשר לבית העסק להשכיר רובוטים לפי הצורך, ולשלם בהתאם לשימוש. ההערכות הן שב־2028 יגיע היקף שוק זה ל־44 מיליארד דולר.

אמיר מיטווך, מייסד Robotize, שמתמחה בשיווק והטמעת רובוטים, מספר כי החברה הטמיעה את Whiz במספר בתי מלון בארץ, של הרשתות קראון פלאזה, ורט, קרלטון וישרוטל. מחיר הרובוט עומד על כ־2,600 שקל לחודש, והוא עשוי לחסוך למלון עד 25% מההוצאות השנתיות על ניקיון, "ולהשיג יעילות שלא ניתן לקבל מניקיון רגיל", לדברי מיטווך.