הגידול נמשך: היצוא הישראלי צפוי לחצות בשנת 2022 את רף ה-160 מיליארד דולר

במינהל סחר חוץ מציינים כי מדובר בגידול של לפחות 10% לעומת אשתקד, וכי בשנת 2022 נמשכה המגמה שהחלה ב-2021, בה לראשונה יצוא השירותים עלה על יצוא הסחורות • מנהל מינהל סחר חוץ לגלובס: "המשבר הכלכלי העולמי לא פגע ביצוא הישראלי, שכן הרכב היצוא שלנו מגוון מאוד"

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי
משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

יצוא הסחורות והשירותים מישראל ממשיך במגמת גידול של העשור האחרון (למעט 2020 שנת הקורונה) ויסתכם בשנת 2022 בלפחות 160 מיליארד דולר - כך צופה תחזית שמרנית של מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה. 

עליות המחירים דחפו כלפי מעלה גם את הדירות היקרות, אבל החגיגה נגמרה
יו"ר ועד התעשייה האווירית פותח חזית מול סמוטריץ': "אם יפגע בעובדים, נהיה רעים ונפעל בתוך הליכוד" | ראיון

במינהל סחר חוץ מציינים כי מדובר בגידול משמעותי של לפחות 10% לעומת שנת 2021, שבה הסתכם היצוא בכ-144 מיליארד דולר, נתון שגם הוא היה שיא לשעתו. ההערכה הזו שמרנית כאמור, שכן לפי קצב הגידול בשלושת הרבעונים הראשונים של שנת 2022, היצוא יעבור את רף ה-165 מיליארד דולר.

במינהל סחר חוץ מציינים עוד כי בשנת 2022 נמשכה המגמה שהחלה בשנת 2021, בה לראשונה יצוא השירותים עלה על יצוא הסחורות. כך שגם בשנת 2022 היקף השירותים צפוי להוות כ-51% מכלל היצוא הישראלי, לעומת 49% ליצוא הסחורות. הנתון הזה משקף בעיקר את הגידול החד ביצוא של שירותי תכנות ושירותי מחקר ופיתוח, הממשיכים להוביל את רשימת השירותים המיוצאים ביותר, עם 42% ו-14% בהתאמה.

היקף יצוא הסחורות מישראל לשנת 2022 צפוי גם הוא לגדול בהיקף משמעותי של כ-15% לעומת שנת 2021. הגידול המשמעותית בתחום הסחורות נרשם ביצוא כימיקלים ומוצרי תעשיות כימיות (+55%), יהלומים (+41%) ומכשור חשמלי ומכני (+18%). מלבד סקטורים אלה, נרשמה עלייה ביצוא מרבית הסחורות והמגזרים.

בראייה גאוגרפית, ניתן לראות כי בשנת 2022 עיקר היצוא מופנה לשוקי אירופה, אמריקה ואסיה.

בין המדינות אליהן נרשמה צמיחה מרשימה מבחינה נומינלית ביצוא סחורות בשנת 2022: ארה"ב (+19%), בריטניה (+113%), אירלנד (+115%), ברזיל (+90%), הודו (+39%); קנדה (+95%), סינגפור (+85%), הונג קונג (+24%), טורקיה (+17%), צרפת (+22%) והפיליפינים (+181%).

מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה ומנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן, ציין כי הנתון מרשים ברקע הזעזועים שחוותה הכלכלה העולמית ב-2022 ובשנות הקורונה שקדמו לה וההשלכות של אירועים עולמיים שונים (כמו המלחמה באוקראינה).  

ישראל נפגעה פחות מהמשבר העולמי

כהן מסר לגלובס כי "הנתון המעניין, החשוב והמעודד הוא שהגידול ביצוא הוא לאורך כל השורה, בכל הענפים כמעט. המשבר הכלכלי העולמי (שנבע בין השאר מהקורונה והמלחמה באוקראינה) לא פגע ביצוא הישראלי, שכן הרכב היצוא שלנו מגוון מאוד, הן בהיבט של שווקים במדינות רבות חלקן חדשות עבורנו, וגם במה שאנו מוכרים. היצוא הישראלי פחות תלוי בשרשראות אספקה שנפגעו מאוד בקורונה.

"יתרון יחסי אחד הוא יצוא השירותים (בעיקר תוכנה אבטחה וכו'), המהווה יותר מ-50% מסך היצוא, ובו לקורונה ולמלחמה באוקראינה אין השפעה. התחום שבכל זאת קצת נפגע במידה מסוימת בשל המלחמה באוקראינה הוא היצוא החקלאי, המהווה רק כ-2% מסך היצוא".

בהסתכלות לשנה הבאה אומר כהן כי הכול תלוי בהיקף המשבר הכלכלי הצפוי. "במשבר 'רגיל' שבו הצמיחה העולמית לא תיפגע יותר מדי, ההערכה היא כי המגמה תימשך, ואנחנו לא ניפגע. אבל אם זה יתפתח למשבר דוגמת הסאב-פריים ב-2008 - הצמיחה ועמה הצריכה העולמית עשויה לרדת, והיצוא עשוי להיפגע בחלק מהשווקים הגדולים שלנו".