תל אביב תשקיע עשרות מיליוני שקלים בפרויקט "עיר שווה", לקידום שוויון מגדרי

קידום השוויון המגדרי הוגדר כמטרה עירונית של עיריית תל אביב-יפו, והיא תשקיע עשרות מיליוני שקלים בתוכנית עירונית אסטרטגית בנושא • בין הצעדים שינקטו בעירייה: שיפור תאורה באזורים חשוכים, הגברת סיורי הסיירת לביטחון עירוני ותמיכה בפיתוחים טכנולוגיים לקידום שיוון מגדרי, כגון אפליקציית SafeUP • אירועים ומינויים

תמרור בדמות אישה / צילום: שיר אילון
תמרור בדמות אישה / צילום: שיר אילון

עיריית תל אביב-יפו השיקה החודש תוכנית עירונית אסטרטגית לקידום שוויון מגדרי בשם "עיר שווה". בדומה לערים כמו ניו יורק או וינה, הנושא הוגדר כמטרה עירונית, בהשקעה המוערכת בעשרות מיליוני שקלים.

עלה בידו? המאבק האחרון של נתניהו יהיה דווקא מול חברי הכנסת בליכוד | טור סופ"ש
מרוויחים שכר גבוה ומצליחים במה שאתם עושים? לא בטוח שזה מספיק | מגזין הניהול של הרווארד 

התפיסה העומדת בבסיס התוכנית היא שאי שוויון מגדרי נמצא כמעט בכל מקום, ופוגע בכולם. הרעיון הוא להבטיח שבדנ"א העירוני יינתנו משקל ומקום לקול, לצרכים ולנקודת המבט של נשות העיר - המהוות מחצית מאוכלוסייתה.

מדובר בתוכנית עם כיווני פעולה אופרטיביים שייושמו עד שנת 2027, ובהם שיפור תאורה באזורים חשוכים, הגברת סיורי הסיירת לביטחון עירוני, שיפוץ עשרות תאי שירותים והוספות שירותים ציבוריים אוטומטיים ברחבי העיר, התקנת קליטה סלולרית בחניונים עירוניים תת קרקעיים, שיפור תחנות האוטובוס באמצעות הגברת תאורה והימנעות מהצבת תחנות באזורים מבודדים.

העירייה גם תתמוך בפיתוחים טכנולוגיים לקידום שיוון מגדרי, כגון אפליקציית SafeUP הזמינה 24/7 ומאפשרת למשתמשות להיעזר בה כאשר הן נתקלות בסכנות ממשיות או פוטנציאליות.

בנוסף יקודמו הנצחת נשים ושילוט עירוני שוויוני, כאשר כבר יותר מ-80 שלטים בדמות אישה הוצבו לאורך שבילי האופניים, ו-100 שלטים נוספים יוצבו בחודשים הקרובים. נושאים נוספים שבהם עוסקת התוכנית הם חינוך, ספורט, תעסוקה, קיימות וסביבה, וייצוג שווה לנשים במוקדי קבלת החלטות בעירייה ובמוסדותיה.

לדברי רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו, "עיר שווה היא מגדלור של כל מה שנכון ונחוץ לעשות עכשיו, ועוד יותר במציאות החברתית והפוליטית בישראל של ימינו.

"אני מקווה ומאמין שיהיו רשויות נוספות שיבואו בעקבותינו, וישימו את השוויון המגדרי בראש מעייניהן. זה קריטי לעתידן של הילדות, הנערות והנשים בכל הגילים, אבל גם לעתידם של הילדים, הנערים והגברים. שוויון מגדרי הוא אינטרס של שני המינים, ויש לו כוח לייצר מציאות טובה יותר בשביל שניהם".

אזור התעשייה

להפוך את הכיתה לחללית

איזה יישומים טכנולוגיים חדשניים יכולים להשתלב בחינוך ילדי בית הספר, ואיך דואגים במקביל שלא לאבד את הצד הרגשי והאנושי? על השאלות הללו ואחרות ענו משתתפי כנס החינוך הבינלאומי "תתארו לכם", ובהם שמונה קרנות החינוך הפילנתרופיות המובילות בארץ, לצד בכירי התחום מארבע יבשות.

בין היתר עסק הכנס בטכניקות המאפשרות לתלמידים ליצור חוויות וזיכרונות חיוביים, וכך להגיע לתפקוד מירבי. אחד הפתרונות הוא אפליקציית "שאלוני דופק", שהמורים יעבירו למיפוי אלמנטים רגשיים-חברתיים לקידום הלמידה.

מדובר באלמנטים כדוגמת אמונות שמקדמות מסוגלות בלמידה, בחירות ושייכות התלמידים בכיתה ורלוונטיות השיעור עבורם, כמו גם חווית הקשר עם המורה ואופן המסוגלות ללמוד. כמו כן, בכנס הוצגו טכנולוגיות מתקדמות שהופכות את חלל הכיתה לחללית, לאזור סופת שלגים או לאחד מאלפי מוזיאונים ברחבי העולם.

משתתפי כנס ''תתארו לכם''. מימין: אלי הורביץ, יולי תמיר, לורד ג'ים נייט / צילום: שרון אליאסי
 משתתפי כנס ''תתארו לכם''. מימין: אלי הורביץ, יולי תמיר, לורד ג'ים נייט / צילום: שרון אליאסי

בין נושאי הדברים בכנס נמנה שר החינוך הבריטי לשעבר, הלורד ג'ים נייט, שהסביר כי כדי לסייע לילדים שצומחים למציאות שונה לגמרי מזו הנוכחית שבה הם גדלים ושאליה הם מוכשרים, הפתרון הנדרש הוא להתמקד פחות בידע, בהערכה, בבחינות וציונים. במקום זאת נדרש לטפח את אנושיות וחוסן התלמידים, כי שם טמון המפתח להצלחה עתידית.

פרופ' ג'ון האטי האוסטרלי, שמחקרי החינוך שלו נחשבים לפורצי דרך, הציג מחקרים שלפיהם הלמידה מרחוק בתקופת הקורונה הייתה חיובית: השינוי איפשר לתלמידים לדבר יותר, ללמוד מטעויות וללמוד אחד עם השני. הבעיה היא שבסיום הקורונה חזרו מייד לשיטות הישנות והמיושנות.

לדבריו, למדינות רבות חסר האומץ הנדרש כדי לתת משקל סגולי למורים ולמיומנותם. הפתרון לשינוי הנדרש הוא לתגמל אותם על יכולותיהם, במקום על ותק בלבד.

באירוע השתתפו גם שרי החינוך לשעבר פרופ' יולי תמיר ושי פירון, אלי הורביץ מנכ"ל קרן טראמפ, שי לוי מנכ"ל אמדוקס, דלית שטאובר מנכ"לית משרד החינוך, אביב קינן מנכ"ל מכון ברנקו וייס, יוסי בידץ מנכ"ל מטח, ד"ר עליזה בלוך ראש עיריית בית שמש, מוטי ששון ראש עיריית חולון, טל אוחנה ראש מועצת ירוחם ועוד.

מצנח הזהב

אדריכל דן קינן, 48, יכהן כמתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון.

איל ארז מונה לסמנכ"ל הפיתוח של הסטארט-אפ Walnut, שפיתח פלטפורמה להדגמת מוצרים טכנולוגיים מותאמת אישית. קודם לכן כיהן ארז כמנהל קבוצות פיתוח בגוגל, פייסבוק ובספוטיפיי.

דנה שגיא-נחמני מונתה לסמנכ"לית השיווק של הסטארט-אפ Medz, המפתח פלטפורמה להזמנת תרופות ומוצרי פארם אונליין.

יאיר איילון מונה לסמנכ"ל פיתוח עסקי ומור גלוטר מונתה לסמנכ"לית השיווק בסטייקהולדר פודס, שפיתחה מדפסת ביו תלת-ממד לבשר מתורבת.

אופיר נח, 34, יכהן סמנכ"ל חדשנות ופיתוח עסקי במועדון הצרכנות 'הוט'. חן אופק, 47, תמונה לסמנכ"לית השיווק.

שלום אשכנזי יכהן כמנכ"ל כפר נהר הירדן. קודם לכן כיהן כמנהל מלון קיבוץ לביא.

שלום אשכנזי מנכ''ל כפר נהר הירדן / צילום: כפר נהר הירדן
 שלום אשכנזי מנכ''ל כפר נהר הירדן / צילום: כפר נהר הירדן

חדשות טובות

1.5 מיליון שקל לחלאסרטן. תערוכת האמנות חלאס ART למען עמותת חלאסרטן, שתתקיים עד ה-26.12, גייסה עד כה 1.5 מיליון שקל ממכירת יצירות. התערוכה מתקיימת ב"שואו פרטי לאמנות עכשווית" בתל אביב.

חלאסרטן היא קהילת חולי הסרטן הצעירים הגדולה בישראל. "לפני 13 שנה טל ביתנו נפטרה מסרטן, ומאז ועד היום אנחנו מקדמים, מציפים ומסייעים לחולי סרטן צעירים בטיפול מותאם ומונגש, ויחד עם רפואה משלימה מצליחים להביא שינויים מהותיים", מספרים זהר ויענקלה יעקבסון מייסדי עמותת חאלסרטן. "לראות את הירתמות וההתגייסות למען מטרה חשובה זו מרגש אותנו, ומעניק לנו כוח להמשך לפעול למען חולי הסרטן".

שמונה התנדבויות בחנוכה. עובדי השלוחה הישראלית של פירמת עורכי הדין DLA Piper מתנדבים בימי החנוכה בשמונה מקומות ואירועים. כך, למשל, בנר הראשון ארגנו העובדים מסיבת חנוכה עם ארגון "שמחה לילד" שכללה הפעלות לילדים המאושפזים בהדסה עין כרם; בנר שני חולקו סופגניות לנזקקים בסניף ירושלים של בית מזון "מאיר פנים"; בנר שלישי אורגן קרנבל חנוכה ב"שלווה", המרכז הלאומי לטיפול באנשים עם מוגבלויות וכן הלאה. בנר שמיני יחולקו מתנות לילדים חולי לב מעמותת "הצל ליבו של ילד".

תומכים בסביבון של אורי. עובדי ומנהלי HIPER Global מראש העין לקחו חלק בפעילות התנדבותית במיזם "הסביבון של אורי", שכללה ביקור, הפנינג, הענקת סביבונים חגיגיים והפעלות ספורט וכיף עם ילדים בכפר הנוער "גן ונוף" בפתח תקווה - פנימייה שמפעילה ויצ"ו לילדים בכיתות ד'-ו'.

בנוסף, במהלך טקס הדלקת נרות חנוכה בחברה, חולקו מארזי הסביבונים לעובדים כחלק מתרומה לעמותת אורי שהוקמה לזכרו של אורי לוי ז"ל, ונפטר ממחלה גנטית נדירה בהיותו כבן שנתיים.

עובדי ומנהלי חברת הייפר גלובל / צילום: יח''צ
 עובדי ומנהלי חברת הייפר גלובל / צילום: יח''צ