האם 72% מהעולים שהגיעו לישראל ב-2020 לא היו יהודים?

כמה מהעולים שהגיעו לארץ בשנים האחרונות אינם יהודים לפי ההלכה? בדקנו • המשרוקית של גלובס

ח"כ שלמה קרעי, הליכוד (ציוץ בטוויטר, 6.12.22) / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת
ח"כ שלמה קרעי, הליכוד (ציוץ בטוויטר, 6.12.22) / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

להגדרות הציונים לחצו כאן

נכון - ההצהרה נכונה ומדויקת
נכון ברובו - ההצהרה נכונה ברובה, אך יש בה מרכיב שאינו נכון או אינו מדויק
חצי נכון - חלק מההצהרה נכון וחלקה שגוי, או שהיא אינה כוללת פרטים מהותיים שעשויים לשנות את משמעותה
לא נכון ברובו - חלק קטן מההצהרה נכון ורובה שגוי, או שהיא מחסירה פרטים יסודיים באופן היוצר הטעיה מהותית לגבי משמעותה
לא נכון - ההצהרה כלל אינה נכונה
מטעה - ההצהרה יוצרת מצג שווא או רושם שגוי, אף שהיא מתבססת על עובדות נכונות
כן, אבל - עובדה נכונה בפני עצמה, אך עובדות שלא צוינו עשויות להעמידה באור אחר. מומלץ לבחון את הדברים בפרספקטיבה רחבה יותר
לא מבוסס - לא קיימים נתונים עליהם ניתן לבצע קביעה פוזיטיבית לגבי נכונות הטענה, ואלה גם לא נאספים
ללא ציון - המצב העובדתי מורכב מכדי לתת לאמירה ציון מובהק. הסיבות האפשריות לכך יכולות להיות: התבטאות שאינה מובהקת מספיק וניתן לפרש אותה במספר צורות, מחלוקת בין מומחים, מתודולוגיות שונות שלא ניתן להכריע ביניהן ועוד

אחת הדרישות המשמעותיות שמעלות המפלגות החרדיות במהלך המשא-ומתן שהן מנהלות כעת עם הליכוד היא לתקן את חוק השבות, כך שמה שמכונה "סעיף הנכד" יבוטל. ח"כ שלמה קרעי מהליכוד, שתומך בהצעה, טען בסדרת ציוצים בטוויטר כי החוק במתכונתו הנוכחית מאפשר לאלפים רבים שאינם יהודים על פי ההלכה, כלומר שאימם אינה יהודייה, להשתקע בישראל ולשנות את ציביונה הדמוגרפי והדתי. את דבריו הוא גיבה גם בנתון מספרי: "72% מהעולים בשנת 2020 אינם יהודים", הוא קבע. בדקנו את הטענה.

 
  

ראשית, מהו "סעיף הנכד"? על פי סעיף 4א(א) לחוק השבות תש"י - 1950, "הזכויות של יהודי לפי חוק זה והזכויות של עולה לפי חוק האזרחות, תשי"ב-1952… מוקנות גם לילד ולנכד של יהודי, לבן זוג של יהודי ולבן זוג של ילד ושל נכד של יהודי; להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצון". כלומר, בעוד שכדי להיות מוכר כיהודי על פי ההלכה אדם צריך להיוולד לאם יהודייה (או לעבור גיור), חוק השבות מקנה זכויות גם למי שאביו הוא יהודי, למי שסבו יהודי, ואפילו לבני זוגם. האם כתוצאה מכך אחוז כה גבוה של העולים לישראל הם אינם יהודים על פי ההלכה?

מטעמו של קרעי הפנו אותנו לכתבה באתר ynet, שמבוססת על מחקר שפורסם באוגוסט השנה על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת (ממ"מ). המחקר סוקר את העלייה לישראל ממדינות ברית-המועצות לשעבר לאורך השנים, 1990 עד 2020, ומופיעים בו גם נתונים על מידת יהדותם של העולים בהתבסס על נתוני הלמ"ס. על פי המחקר, בסך-הכול, לאורך 30 השנים הללו, כשני שלישים מעולי חבר המדינות היו יהודים על פי ההלכה, ושליש - לא. אלא שהמגמה ברורה: בעשרים האחרונים חלה ירידה דרמטית בשיעור היהודים מבין העולים, וב-2020, השנה האחרונה שמופיעה במחקר רק 28.3% מהעולים היו יהודים על פי ההלכה, ו-71.7% - לא. כלומר, בהתאם לנתון שציין קרעי.

יחד עם זאת, קרעי לא דייק מספיק בדבריו. הרי כפי שאפשר לראות, הנתונים שאליהם הוא מתייחס רלוונטיים רק לעולים ממדינות ברית-המועצות לשעבר. בשנה המדוברת, 2020, עלו לארץ כ-21 אלף איש כשהעולים ממדינות ברית-המועצות מהווים רק כ-53% מהם. כלומר, כמחצית מהעולים הגיעו בכלל ממדינות אחרות. כמה הם היו יהודים לפי ההלכה? ובכן, על כך אין תשובה. פנינו ללמ"ס, לרשות האוכלוסין וההגירה ולמומחים בנושא הגירה, וכולם טענו בפנינו כי לא ידוע באופן מדויק מה שיעור העולים הלא יהודים מהארצות הללו, ובדיקה של מידע כזה תיארך זמן.

מטעמו של ח"כ קרעי נמסרה לנו תגובה שסגרה את הדיון בנתון שאותו בדקנו, אך העלתה לדיון נתון חדש. לגבי הנתון שבבדיקה נמסר כי: "הכוונה היתה לעולים מחבר העמים", וכי "ההבהרה בהחלט חשובה. זה היה ההקשר לדיון הציבורי שהתנהל ברקע מול ליברמן וחבורתו… מדובר בסכנה קיומית לעתיד העם היהודי בארצו, בריבוי נישואי תערובת ובהתבוללות קשה. הוגי סעיף הנכד לא דמיינו שסעיף זה יהפוך מכרה זהב להגירה של לא-יהודים ממניעים כלכליים… חייבים לתקן לפני שהנזק יהיה בלתי הפיך".

ומה לגבי הנתון החדש? מטעמו של קרעי טענו כי להם יש את הנתון החסר, זה שנוגע לכלל העולים, ומסרו כי "גם הנתון לגבי כל העולים על פי חוק השבות, קרוב לנתון הזה (של עולי חבר העמים): שני שלישים מסך כל העולים לא יהודים. נתון מדהים בחומרתו".

נתייחס גם לנתון הזה מבלי לשקלל את הנושא הזה בציון של האמירה המקורית. את הטענה על כך שכשני שלישים מכלל העולים אינם יהודים ביסס קרעי על כתבה מתחילת 2021 שפורסמה במקור ראשון. בכתבה אכן מופיע המספר, שמבוסס על ניתוח שעשה המרכז למדיניות הגירה ישראלית - ארגון ימין שהוקם במטרה להיאבק בהגירה מאפריקה לישראל - לנתונים של הלמ"ס על ההגירה לישראל בשנת 2020. אלא שלמרות הקביעה החד משמעית בכתבה שלפיה הנתונים מתייחסים ל"סעיף הנכד", עו"ד יונתן יעקובוביץ', מייסד ומנהלו הראשון של המרכז, הסביר בראיון לערוץ 20 לאחר יציאת הדו"ח כי המספר מתייחס דווקא לנתון אחר. לא מדובר בשיעור הלא-יהודים מתוך העולים מכוח חוק השבות, אלא בשיעור הלא-יהודים מתוך סך ההגירה לישראל באותה שנה. כלומר, הוא כולל בתוכו גם אנשים שהיגרו לישראל ללא קשר לחוק השבות ולזיקתם ליהדות.

יתרה מכך, יעקובוביץ' אף הדגיש במפורש באותו ראיון כי העלייה המבוססת על "סעיף הנכד" בחוק השבות אינה הגורם העיקרי לנתונים הללו, אלא סיבות אחרות כמו איחוד משפחות, נישואים וילודה של מהגרי עבודה ועוד. בנוסף, מדובר באחוז הלא-יהודים מתוך מאזן ההגירה נטו, כלומר מספר הנכנסים לישראל פחות אלו שהיגרו ממנה, ולא מתוך מספר הנכנסים בלבד.

בשורה התחתונה: דבריו של קרעי נכונים ברובם. בשנת 2020 71.7% מהעולים ממדינות ברית-המועצות לשעבר - שהדיון סביב "סעיף הנכד" אכן מתנהל בעיקר בהקשר שלהם - לא היו יהודים על פי ההלכה. יחד עם זאת, כמעט מחצית מהעולים בשנה זאת הגיעו ממדינות אחרות, ולגופים הרשמיים אין כרגע נתונים שמאפשרים לדעת כמה מהם היו יהודים.

עדכון 15.12.22: לאחר פרסום הבדיקה פנו אלינו מרשות האוכלוסין וההגירה ובישרו לנו כי שינו את המדיניות שלהם בנוגע למסירת מידע בנושא, וכעת באפשרותם להעביר לנו את המידע שביקשנו. המידע שקיבלנו נוגע לשבע השנים האחרונות, מ-2016 ועד סוף 2022. לפי הנתונים, בתקופה זאת עלו לישראל כ-216 אלף איש מכוח חוק השבות, כשמתוכם 113 אלף איש היו יהודים לפי ההלכה. כלומר, כ-52% מהעולים הם יהודים, ו-48% אינם כאלה. נתון גבוה מזה שעשוי היה להשתמע מדבריו של קרעי (שכאמור, התכוון להתייחס רק לעולים ממדינות ברה"מ לשעבר, ודיבר רק על שנת 2020).

עוד עולה מהנתונים, כי בעלייה שמקורה אינו מדינות ברה"מ לשעבר שיעור העולים היהודים הוא גבוה ועומד על כ-86%. כך, למשל, 94% מהעולים מארה"ב בשבע השנים האחרונות היו יהודים, 95% מהעולים מצרפת, וכן הלאה. 

לנתונים אלה אין השפעה על הציון שהענקנו לאמירה.

לבדיקה המלאה לחצו כאן

שם: שלמה קרעי

מפלגה: הליכוד

רשת: טוויטר

תאריך: 6.12.22

ציטוט: "72% מהעולים בשנת 2020 אינם יהודים"

ציון: נכון ברובו

במהלך המשא ומתן הקואליציוני להקמת ממשלה בראשות הליכוד נודע כי אחת הדרישות שהעלו המפלגות החרדיות היא לתקן את חוק השבות, כך שנכדיהם של יהודים לא יקבלו אזרחות ישראלית ולא יורשו לעלות לארץ. חבר הכנסת שלמה קרעי מהליכוד שתומך בהצעה טען בסדרת ציוצים שפרסם ב-6.12.22 כי החוק במתכונתו הנוכחית מאפשר לאלפים רבים שאינם יהודים על פי ההלכה היהודית, כלומר שאימם אינה יהודיה, להשתקע בישראל ולשנות את ציוויונה הדמוגרפי והדתי. על מנת להדגים את הנקודה, קרעי צייץ כי "72% מהעולים בשנת 2020 אינם יהודים".

בדקנו האם 72% מהעולים לישראל בשנת 2020 אכן אינם יהודים על פי ההלכה.

על פי סעיף 4א(א) לחוק השבות תש"י - 1950, "הזכויות של יהודי לפי חוק זה והזכויות של עולה לפי חוק האזרחות, תשי"ב-1952, וכן הזכויות של עולה לפי כל חיקוק אחר, מוקנות גם לילד ולנכד של יהודי, לבן זוג של יהודי ולבן זוג של ילד ושל נכד של יהודי; להוציא אדם שהיה יהודי והמיר דתו מרצון".

פנינו לקרעי והוא הפנה אותנו תחילה לכתבה באתר ynet, המבוססת על מחקר שפורסם לאחרונה בכנסת.

באוגוסט השנה, לבקשתו של חבר הכנסת יואב בן צור מש"ס, פרסם מרכז המידע והמחקר של הכנסת מסמך הסוקר את העלייה לישראל ממדינות ברית המועצות לשעבר לאורך השנים, ובפרט את מידת יהדותם של העולים משם. על פי המחקר, שבחן את השנים 1990-2020 ומבוסס על נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, 36% מהעולים שהגיעו מאזורים אלו בתקופה הזו לא היו יהודים (רישום הדת נעשה עבור העולה בעת הכניסה לארץ, על ידי נציגי משרד הקליטה, ועלול לעיתים לא לשקף את דת העולה באופן אמיתי). אך זהו ממוצע של 30 שנה, ובדיקה של שנים ספציפיות מצביעה על מגמה ברורה: בעוד שב-1990 93.1% מהעולים היו יהודים ורק כ-7% לא יהודים, ב-2020 28.3% היו יהודים ו-71.7% לא יהודים - הנתון שקרעי ציין.

אלא שקרעי לא הבהיר בשום שלב בשרשור הציוצים שלו כי הוא מתייחס רק לעולים ממדינות ברית המועצות לשעבר. כידוע, לישראל עולים אנשים מעוד שלל מדינות ויבשות, בעיקר אירופה וצפון אמריקה. על פי נתוני משרד העלייה והקליטה, בשנה אליה מתייחס קרעי (2020) עלו לארץ בסך הכל 21,110 בני אדם. העולים ממדינות מדינות ברית המועצות לשעבר מהווים כ-53% מהם, כלומר קצת יותר מחצי. לגבי יהדותם של כל שאר העולים, מאירופה, צפון אמריקה, אפריקה ואסיה, לא קיימים נתונים גלויים. פנינו ללמ"ס, לרשות האוכלוסין וההגירה ולמומחים בנושא הגירה, וכולם טענו בפנינו כי לא ידוע באופן מדויק מה שיעור העולים הלא יהודים מהארצות הללו, ובדיקה של מידע כזה תיארך זמן.

נציין עוד כי באופן טבעי, לאור המלחמה בין רוסיה לאוקראינה, מספר העולים ממדינות אלו זינק בשנה האחרונה וכעת הם מהווים נתח גדול יותר מכלל העולים לישראל - כמעט 82%, או 47,618 מתוך 58,235 עולים בסך הכל ב-2022.

בנוסף יש לציין כי חלק קטן מהעולים הלא-יהודים מתגיירים לאחר כניסתם לישראל. על פי אותו דוח של הממ"מ מאוגוסט האחרון, כ-10% מהעולים הלא יהודים מבריה"מ התגיירו בבתי דין מיוחדים או בצה"ל.

לאחר שחזרנו אל קרעי עם הממצאים, הוא שלח את התגובה הזו:

"הכוונה הייתה לעולים מחבר העמים. זה היה ההקשר לדיון הציבורי שהתנהל ברקע מול ליברמן וחבורתו. ההבהרה בהחלט חשובה. יחד עם זאת, גם הנתון לגבי כל העולים על פי חוק השבות, קרוב לנתון הזה - 2/3 מסך כל העולים לא יהודים. נתון מדהים בחומרתו.

מדובר בסכנה קיומית לעתיד העם היהודי בארצו, בריבוי נישואי תערובת ובהתבוללות קשה. הוגי סעיף הנכד לא דמיינו שסעיף זה יהפוך מכרה זהב להגירה של לא יהודים ממניעים כלכליים. שלא לדבר על הנתון המדהים כי 41% מהעולים בשנה האחרונה, קיבלו דרכון והטבות וחזרו לארץ מוצאם. חייבים לתקן לפני שהנזק יהיה בלתי הפיך".

כדי לבסס את הנתון החדש ("2/3 מסך כל העולים לא יהודים"), קרעי צירף קישור לכתבה מתחילת שנת 2021, שהתפרסמה באתר מקור ראשון. בכתבה אכן מופיע המספר, שמבוסס על ניתוח שעשה המרכז למדיניות הגירה ישראלית - ארגון ימין שהוקם במטרה להיאבק בהגירה מאפריקה לארץ - לנתונים של הלמ"ס על ההגירה לישראל בשנת 2020. אלא שלמרות הקביעה החד משמעית בכתבה שהנתונים מתייחסים ל"סעיף הנכד", עו"ד יונתן יעקובוביץ', מייסד ומנהלו הראשון של המרכז, הסביר לאחר יציאת הדו"ח כי לא מדובר בשיעור הלא-יהודים מתוך העולים מכוח חוק השבות בלבד, אלא שיעור הלא-יהודים מסך ההגירה הכללית לישראל באותה שנה. יעקובוביץ' אף הדגיש במפורש כשנשאל בראיון על כך כי העלייה המבוססת על "סעיף הנכד" בחוק השבות אינה הגורם העיקרי לנתונים הללו, אלא סיבות אחרות כמו איחוד משפחות, נישואים וילודה של מהגרי עבודה ועוד. עוד חשוב להדגיש כי מדובר באחוז הלא-יהודים מתוך מאזן ההגירה נטו, כלומר מספר הנכנסים לישראל פחות אלו שהיגרו ממנה, ולא מתוך מספר הנכנסים בלבד.

לסיכום, מספר העולים הלא-יהודים מתוך כלל העולים לישראל בשנים האחרונות אינו ידוע כרגע, ופנייה למקורות המוסמכים למעקב אחר הנושא העלה חרס. מספר הלא-יהודים מתוך העולים ממדינות ברית המועצות לשעבר הוא כ-72%, אך אלה מהווים בשנים כתיקונן רק כמחצית מהעולים לארץ. לכן דבריו של קרעי נכונים ברובם.

תחקיר: אורי כהן