שטראוס מצטרפת לגל העלאות המחירים: חלק ממוצרי החברה יתייקרו בכ-2.9%

המוצרים שיתייקרו: חלק ממוצרי המחלבות, הסלטים, החטיפים המלוחים והממתקים • משטראוס נמסר כי ההתייקרות באה "בעקבות עליות של עשרות אחוזים במחירי חומרי גלם, אנרגיה, אריזות ותשומות נוספות, שהיקף השפעתן מוערך בכ-300 מיליון שקל" • העלאת המחירים תיכנס לתוקף ב-19 בדצמבר

עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר
עפרה שטראוס, יו''ר קבוצת שטראוס / צילום: איל יצהר

כשמונה חודשים לאחר הריקול, כשבועיים לאחר החזרת חטיפי השוקולד למדפים וכשבוע לאחר ששי באב"ד נכנס לתפקיד מנכ"ל הקבוצה - שטראוס מצטרפת לגל העלאות המחירים והודיעה כי תייקר חלק ממוצריה בכ-2.9%. 

● יש הצדקה לעליית מחירים? בכמה נשחקו רווחי רשתות המזון וספקיהן מתחילת השנה | ניתוח 
תנובה ניצחה את שופרסל בקרב על המחירים, אבל המלחמה רק התחילה | ניתוח 

משטראוס נמסר כי "בעקבות עליות של עשרות אחוזים במחירי חומרי גלם, אנרגיה, אריזות ותשומות נוספות, שהיקף ההשפעה שלהן מוערך בכ-300 מיליון שקל,
חברת שטראוס מעדכנת את מחירי מוצריה לקמעונאים בישראל". 

על-פי הודעת החברה, "לאחר 12 שנים בהן נמנעה מהעלאת מחירים בישראל, ולאחר מהלכי התייעלות משמעותיים, החברה מודיעה על עדכון מתון במחירי המחירון לקמעונאים של חלק ממוצרי המחלבות, הסלטים, החטיפים המלוחים והממתקים; המחיר הממוצע של כלל מוצרי החברה יעלה בכ-2.9%". 

עם זאת, צוין כי "החברה לא תעלה מחיר במגוון מוצרים, בהם כל מוצרי קפה עלית, גבינות קוטג' וסימפוניה, חלק מחטיפי השוקולד של עלית, שמן זית ואחרים". 

נציין כי בעוד מוצרי קפה עלית לא נכללים בהתייקרות - רשת בתי הקפה "עלית אספרסו בר" שמפעילה הקבוצה, הכוללת למעלה מ-60 סניפים בבתי חולים, בתחנות רכבת ובמוסדות אקדמיים, תעדכן את מחיריה כלפי מעלה. 

חומרי הגלם והתשומות התייקרו

לטענת שטראוס, "ההתייקרות, שתיכנס לתוקף ב-19 בדצמבר, נובעת בין היתר מעליית מחירי חומרי הגלם והתשומות בישראל ובעולם, ובראשם מחירי החלב, הסוכר, השמנים, הקקאו, האנרגיה והאריזות בשיעורים של יותר מעשרות אחוזים בשנתיים האחרונות".

"כך למשל", מפרטת החברה, "מחיר המטרה של החלב עלה בשנתיים האחרונות בקרוב ל-30%; מחירי התירס, החיטה ושמן הסויה עלו בשנתיים האחרונות בכ-200%; מחיר הנפט עלה בשנתיים האחרונות בכ-70%; מחירי החשמל בישראל עלו בכ-10% וצפויים להתייקר בעוד 8.2% בקרוב; וחומרי האריזה עלו בעד 45% בשנתיים וחצי האחרונות. כמו כן התייקרו מחירי הסוכר בכ-140% תוך שנתיים, וקקאו התייקר בכ-125% בשנתיים האחרונות. מדד מחירי המזון של האו"ם משקף עלייה של 135% מתקופת טרום הקורונה עד היום".

בשטראוס ביקשו להבהיר כי החברה "הקפידה לבצע את כלל הצעדים הדרושים כדי לוודא הפרדה מלאה בין נזקי הריקול, כתוצאה מעצירת הייצור במפעל הממתקים בנוף הגליל, לבין ההתייקרויות שהושטו על החברה כתוצאה מהאינפלציה.

"כמו כן, חשוב להדגיש כי עליית המחיר ששטראוס מבצעת כעת מהווה חלק קטן מסך ההתייקרויות שהחברה סופגת". 

"מהלך לא פשוט" 

אייל דרור, מנכ"ל שטראוס ישראל, מסר: "ברור לנו כי אין מדובר במהלך פשוט, וכי ההתמודדות עם יוקר המחיה נוגעת לכל בית בישראל. לצד זאת, אנו סבורים כי ביצוע עדכון מחירים מידתי הוא תנאי לשמירה על איזון בין צורכי הציבור, עובדי החברה, ספקיה, לקוחותיה ורבבות המשקיעים הציבוריים - קרנות הפנסיה וקופות הגמל - בסביבה שבה האינפלציה הגבוהה בעולם ובישראל ברורה וידועה לכל".

לדבריו, "במשך 12 השנים האחרונות ביצעה שטראוס מהלכים רבים, בהם גם מהלכי התייעלות משמעותיים. החברה ספגה במהלך השנים הללו את עליות מחירי חומרי הגלם והתקורות לתעשייה, ונמנעה מלבצע עליית מחיר בישראל. גישת החברה לאורך השנים הייתה כי ייעשה ככל שניתן על-מנת להשתפר ולהתייעל, וכי העלאת מחירים תהיה המוצא האחרון, וכך אכן פעלה שטראוס עד כה. לאחרונה אף ביצענו מהלכי התייעלות כואבים שכללו פיטורי עובדים.

"ואולם, בשל שיעורי האינפלציה הגבוהים בישראל ובעולם והתייקרות מחירי חומרי גלם ותשומות רבות, ולאור הצפי כי מגמה זאת תימשך גם בחודשים הקרובים, אנו נאלצים להודיע על עדכון חלק ממוצרינו לקמעונאים, אשר מפצים על חלק קטן מסך ההתייקרויות שספגה החברה", סיכם דרור. 

כיפופי ידיים מול הרשתות

האם שטראוס צריכה לחשוש מחרם של רשתות השיווק או הצרכנים? לא בטוח: רק השבוע שופרסל, רשת הקמעונאות הגדולה בישראל, אישרה את העלאות המחיר של חלק ממוצרי הבסיס של תנובה, וזאת אחרי שבועיים של חוסרים במקררים שהגיעו עם גל העלאות מחירים ממחלבות נוספות.

בשופרסל, שניצבה עד כה נגד כל הספקיות שהעלו מחירים, ככל הנראה ראו את הלקוחות פונים לרשתות אחרות שלהן סיפקה תנובה את המוצרים, והבינו כי עליהם לספק מענה לצרכנים, לאחר שגם מחלבות גד וטרה הפסיקו לספק את מוצריהן לשופרסל. נזכיר כי גם יוניליוור לא מספקת את מוצריה לשופרסל ולרשתות נוספות מאז 1 בנובמבר, לאחר שהודיעה על התייקרות בשיעור של כ-15%