בעלת חברת התיירות שחווה שנתיים של קשיים בענף: "מאות אלפי עובדים פוטרו, אבל הביקוש לטיסות חסר תקדים"

טלי יטיב, בת 58 מרמת השרון, נשואה + 2 • מנכ"לית ובעלים של חברת התיירות "ספיריט הפקות עולם" • "העולם התחיל להתעורר, ונוצר ביקוש חסר תקדים. הדבר מייצר עלייה חדה במחירי הטיסות וסיטואציה שעל כל מושב פנוי עומדים בתור מספר נוסעים"• גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

טלי יטיב, מנכ''לית ובעלים של חברת התיירות ''ספיריט הפקות עולם'' / צילום: איל יצהר
טלי יטיב, מנכ''לית ובעלים של חברת התיירות ''ספיריט הפקות עולם'' / צילום: איל יצהר

"שנת 2019 הייתה שנת שיא של תנועת המטוסים והנוסעים בעולם, ואז הופיעה הקורונה. בהינף יד עולם התעופה ירד לקצב של 5% תנועה, שהיוו בעיקר טיסות חילוץ או הטסת ציוד רפואי. בחלק מחברות התעופה עברו להדממה מוחלטת ולמספר חודשים לא מועט" - כך מספרת טלי יטיב, המנכ"לית, הבעלים והמייסדת של חברת "ספיריט הפקות עולם", חברת תיירות ותעופה.

"מאות אלפי עובדים בעולם התעופה הוצאו לחל"ת או פוטרו. גם כשכל ענפי המשק חזרו לעבוד, ענף התיירות נסגר ונפתח חדשות לבקרים, ובעיקר נסגר".

את המשמעותיות של פיטורי העובדים, יטיב הבינה מהר מאוד. "ידע וניסיון במיליארדים אבד, ואין דור חדש שמוכן לבוא ולעבוד בענף כל-כך לא יציב. אותו דבר גם קרה בעולם בתי המלון, אומנם במידה פחותה יותר, אבל קרה באחוזים לא מבוטלים.

"בנוסף, מאות מטוסים בעולם הוסבו ממטוסי נוסעים למטוסי קרגו ונחכרו על-ידי הממשלות בחוזים ארוכי-טווח, כך שחסרים כיום לא מעט מטוסים בעולם.

"אל מול כל זאת, העולם שלא נסע שנתיים התחיל להתעורר, ונוצר ביקוש חסר תקדים בעקבות הסרת מגבלות הקורונה במרבית העולם. הדבר מייצר עלייה חדה במחירי הטיסות וסיטואציה שעל כל מושב פנוי עומדים בתור מספר נוסעים".

גם המלחמה באוקראינה משפיעה. "יש עלייה דרמטית במחירי הדלק בעולם, מה שמתורגם לעשרות ועד מאות דולרים נוספים לכרטיס".

בתוך כל זה, בחברה עושים מספר צעדים כדי להישאר רלוונטיים. "אנחנו עובדים באסטרטגיה של רכישת מושבים, חכירת מטוסים ורכישת חדרים וחבילות נופש במלונות לפחות שנה קדימה, בדגש על מועדים בעלי ביקוש גבוה יותר. תוכניות העבודה שלנו והאופרציה מקדימות את זמנן ודואגות 'למלא מאגרים' כדי לשמור על רלוונטיות בשוק ולתת מענה לקהל לקוחותינו מבחינת היצע, הזדמנויות ומחירים".

ל"ספיריט הפקות עולם" יש ניסיון רב בפיתוח יעדים אקזוטיים בטיסות ישירות ובלעדיות, לצד טיולי תמריץ והפקות למגזר העסקי וטיולי יוקרה בתפירה אישית למטייל העצמאי. "למרות כל האתגרים המטורפים שהעולם חווה ועדיין חווה ב־2022, ספיריט, מתוך הכרת הענף וההיערכות המוקדמת שביצעה, הצליחה להגדיל את נפח הפעילות שלה בכ־"15%".

לסיכום, יטיב מציינת את השאיפות שלה לעתיד. "אנו רוצים להרחיב את היקף הפעילות ביעדים הקיימים, להגביר את ההתמחות באזור האוקיינוס ההודי ולשמור על מובילות ומומחיות ביעדים אלה.

"במקביל, אנו שואפים להתרחב כבר בשנת 2023 ליעדים נוספים ולהציע לקהל לקוחותינו מוצרים ייחודים וחדשניים, ולהנגיש יעדים נחשקים בקרב הקהל הישראלי - הן מבחינה התוכן והן מבחינה אופרטיבית. אנחנו עובדים במרץ על הסכמים נוספים בתחומים רבים ומקווים שנוכל לבשר עוד בשורות טובות בהקדם".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל atzmaim@globes.co.il