הריסה ובנייה בתל אביב: "אישרנו לדיירת אחת עוד דברים קטנים במפרט כדי לצאת לדרך"

הבניין בצפון הישן של תל אביב נהרס לפני כחודש ובמקומו יבנה בניין עם 10 דירות נוספות • מחיר השיווק של הדירות החדשות מתחיל ב-70 אלף שקל למ"ר

התחדשות עירונית יהודה המכבי 17, תל אביב / הדמיה: יח''צ
התחדשות עירונית יהודה המכבי 17, תל אביב / הדמיה: יח''צ

סיפור הפרויקט:

חיים זיו, מנציגות הדיירים ובעל דירה בפרויקט, מספר לגלובס שאת הדירה שלו ירש מהוריו אולם מעולם לא גר בה. היא הייתה מושכרת משנת 1991, ולעתים בשכירות לטווח ארוך. "הבניין נבנה באמצע שנות ה־60, והוריי גרו בה מאמצע שנות ה־70. היא כבר מושכרת 31 שנים בערך". זיו מוסיף שביקר בדירה רק לעיתים רחוקות, אולם המעורבות שלו בנכס עלתה מדרגה בעקבות הפרויקט.

האם מחירי הדירות מתחילים לרדת? השבוע נקבל את התשובה | השבוע בנדל"ן, מדור חדש
הרווח כולו שלהם: מי סובל ומי מרוויח מהדפסת הכסף והאינפלציה? | פרשנות
בית לשימור בירושלים היה עשרה חודשים על המדף. עד כמה המוכר נאלץ להתפשר? | עסקאות השבוע

"בשנת 2015 התגלו בבניין סדקים שהביאו להכרזתו בפעם הראשונה כבניין מסוכן. קיבלנו החלטה שבמקום לשפץ את הסדקים נתחיל תהליך של תמ"א 38/2, ופנינו לעורך דין שהמליץ על יזם. בהתחלה הוא תיקן את הסדקים והסיר את ההכרזה, במקביל המשכנו בתהליך לקבלת היתר תמ"א".

התחדשות עירונית יהודה המכבי 17, תל אביב / צילום: יח''צ
 התחדשות עירונית יהודה המכבי 17, תל אביב / צילום: יח''צ

איך היה התהליך?
"היו קשיים מקרב הדיירים, דייר שהוא יזם שרצה לקחת את הפרויקט עליו בסוף יישרנו איתו קו, והייתה דיירת אחת שעוררה קשיים לאורך כל התהליך. ברגע מסוים היזם ביקש מאיתנו להוריד קצת בגימור כי הפרויקט היה על גבול החוסר כדאיות, והיא לא הסכימה להוריד מהתמורות. אנחנו הדיירים הסכמנו לאשר לה אלמנטים קטנים במפרט בסדר גודל של נקודת חשמל כזו או אחרת, בשביל לצאת לדרך.

"בסופו של דבר, כל דייר מרוויח הגדלת שטח של 5־6 מ"ר. בהינתן שמחיר מ"ר הוא 70 אלף שקל, מדובר על תוספת בשווי של 350 אלף שקל בערך. וכמובן שמדובר בבניין חדש, עם ממ"ד לכל דירה בהשוואה למקלט אחד במרתף עבור כל הדיירים, וחניה לכל דייר. ארבע התוספות הללו הפכו את הפרויקט לכדאי עבורנו".

כמה זמן לקח לכם עד שקיבלתם היתר?
"לקח שש שנים עד שקיבלנו את ההיתר וזה אף שהעירייה זירזה את התהליך כי הבניין היה על סף סיכון. בעיניי אין הצדקה לשש שנים תהליך".

מה הדברים שלדעתך חשוב לשים עליהם דגש בתהליך?
"ישנם שלושה גורמים חשובים בפרויקטים של תמ"א. א. לבחור עורך דין שייצג את הדיירים, וההמלצה שלי לבחור משרדים המתמחים בנדל"ן. אני ממליץ שלא ללכת על המשרדים הגדולים, שם יש סבירות שיקצו לטובת הפרויקט עורך דין זוטר. ב. לבדוק את היזם ולבקר בפרויקטים שבהם הוא בונה, וג. לגייס מפקח מקצועי שילווה את הפרויקט מטעם הדיירים".

התמורה ליזם:

10 דירות. מחירי שיווק בפרויקט: החל מ־70 אלף שקל למ"ר.

התמורה לבעלים:

דירות חדשות עם תוספת של כ־11 מ"ר כולל מרפסת שמש, וחניה.

לו"ז:

ההסכם עם היזם נחתם במאי 2015, ההיתר התקבל בספטמבר 2022, הבניין נהרס ב־15.11.22.

הפרויקט: יהודה המכבי 17, תל אביב, תמ"א 2\38 - הריסה ובנייה

היזם: רייק 38 יהודה המכבי בע"מ - קבוצת רייק נדל"ן

המצב הישן: בניין ישן, 3 קומות ו־9 דירות קטנות

אדריכלים: זית - לב אדריכלים

עו"ד הדיירים: עו"ד מרדכי מיכאלי ומיכאל ג'ון ה. שפטלר

עו"ד היזם: עו"ד אושרה פרידמן ממשרד עו"ד גרומן ושות'