שוק סודי, אוכל מטריף והכל בזול: יום מושלם בעיר האירופית הכי כיפית

סיור קולינרי מהטובים בעולם, חנות שהיא מוזיאון, מסעדה שהיא חוויה על חושית, קישוטי כריסטמס ומחירים ברצפה • למה כדאי לכם להגיע למדריד דווקא עכשיו? • חגית אברון תופרת יום

טאפאס בשוק במדריד / צילום: חגית אברון
טאפאס בשוק במדריד / צילום: חגית אברון

"על הבוקר נפתח יריד שם בעיר הגדולה מדריד" (אהוד מנור)

הנה חמש סיבות טובות לנסוע ממש עכשיו למדריד:

1. העיר ריקה מתיירים, והרחובות מבעבעים שמחת חיים מקומית.
2. ניחוחות של ערמונים קלויים ממלאים את הסמטאות וקישוטי חג המולד מעטרים את חלונות הראווה.
3. סיור תרבות האוכל הספרדית של בת אל אביר.
4. מופע הזיקוקים הקולינרי של מסעדת Sale De Despiece.
5. המחירים, אח, המחירים. כל הטוב המתפקע שיש לעיר להציע בשלושה ימים יעלה לכם כמו שלוש שעות בתל אביב.

11:00 | אלף גוונים של חמון

את בת אל אביר, האבירה הקולינרית של מדריד, דגתי אקראית מהמלצה באחת מקבוצות הגרגרנים שברשת. נערה הייתי וגם זקנתי, וחוויתי סיורים קולינריים רבים בחיי. אבל הסיור של בת אל - המדריך להכרת המטבח הספרדי - עולה בעיניי על כולם. מיד אפרט את נימוקיי, אבל עוד לפני שדבר חוכמה אחד יצא מפיה, כבר הושיבה אותנו אביר בוורמוטייה בשוק המקומי אנטון מרטין, ללגום ורמוט של בוקר. "אתן בפיגור נוראי", היא מחייכת ומבהירה שכל שעה היא טובה לוורמוט. המשקה מקבל ליווי של פאן קון טומאט, לחם קלוי ועליו עגבניות מגורדות, טורטיה דה פטאטה, האומלט הספרדי, ועוד מינים שונים של מאכלים ומעדנים שרקדו פלמנקו בפה.

את הסיור עורכת אביר בשוק שהוא מתחת לרדאר התיירים, אחד מ-50 שווקים הפזורים ברחבי העיר ובנויים לשרת את התרבות המקומית של קנייה מדויקת ויומיומית של תוצרת טרייה. אנחנו בולעות ברעבתנות את המראות ואת ההסברים המעמיקים של אביר, שהתגלגלה למדריד בעקבות הרפתקה זה ונשארה כדי לחקור את הקולינריה.

אחד מ-50 שווקים הפזורים ברחבי העיר / צילום: חגית אברון
 אחד מ-50 שווקים הפזורים ברחבי העיר / צילום: חגית אברון

אנחנו עוצרות במקדש לאחד מחומרי הגלם המפורסמים של ספרד - החמון - ולומדות שמדובר בעולם ומלואו של דרגות יישון, תזונה ותנאי מחייה. משם אנחנו משייטות בעקבותיה והולכות "לעשות טאפאס". "טאפאס היא צורת אכילה ולא מנה ספציפית", מבהירה אביר. אנחנו נוגסות באנשובי כבוש לצד פלפלון פדרון, טועמות שמן זית ענברי עטור פרסים, ותוך כדי נפעמות מניפוץ מיתוסים הקשורים לתרבות האוכל הספרדית (בשביל זה תצטרכו כבר לקבוע איתה סיור).

שלוש שעות מענגות ומחכימות חולפות בחברת אביר, ובהן אינסוף טעימות וכוסות משקה. אנחנו מסיימות עם מלכת הקינוחים - עוגת הגבינה הבסקית הכי טובה בעיר, ונשארות עם טעם של עוד.

עוגת גבינה באסקית / צילום: חגית אברון
 עוגת גבינה באסקית / צילום: חגית אברון

סיור קולינרי להכרת המטבח הספרדי, מדריד, בת אל אביר - 052-5442069 

15:00 | חנות שהיא WOW

בין הסיור המופלא של בת אל לארוחת הערב במסעדה שמיד אספר אודותיה, היה לנו חלון זמן שהוקדש לשוטטות בטלה בין הסמטאות, לטיול רוגע בין משעולי הפארקים היפים ששלכת אחזה בהם, בכיכרות ובשדרות האלגנטיות. בקצה של הגראן ויה, העורק הראשי של מדריד, מתנוססת אחת מחנויות העיצוב היפות באירופה - WOW, כשמה כן היא. ארבע קומות של מוזיאון לפרטי לייף סטייל שלא מותירה למבקר בה ברירה אלא לחלץ קריאת התפעלות ועוד אחת, בכל קומה ופינה. כל קומה מוקדשת לנושא אחר וצבועה בצבעוניות עזה, ומציגה תצוגה של פריטים ומותגים, מהז'אנר שאף אחד לא באמת צריך, אבל איכשהו כולם חושקים בהם. ושתקום מי שחייבת נר מגולף בצורת אישה בהריון.

WOW CONCEPT חנות / צילום: חגית אברון
 WOW CONCEPT חנות / צילום: חגית אברון

WOW CONCEPT - Gran Via 18, Madrid

20:00 | גלידת פלפל בצמר גפן מתוק

סייסטה היא לחלשים. לא ברור מתי צצה השמועה אודות הספרדים הנמים בשעות הצהריים, אבל אנחנו נתקלנו ברחובות הומי אדם בכל שעות היום והלילה. המקומיים אף מכונים "חתולים" בשל מנהגם לבלות בחוץ בלילות.

בשעה הייעודה (הזמנו חודשיים מראש) פסענו יחד עם 30 מדרידאים צוהלים אל תוככי חלל לבן, פשוט למראה, והתיישבנו על פי קבוצות סביב שולחנות גבוהים. "אתם מתל אביב", חייך בידענות המלצר והפטיר: "האוכל אצלכם מעולה, אבל יקר". כשקיבלנו את החשבון, בסוף ארוחה שהסתברה כאחת המשובחות שאכלתי בחיי, הבנו למה התכוון.

אבל עד החשבון התמסרנו לתפריט קבוע שלא הבנו ממנו דבר, ולכן סימנו לצוות היעיל שאנחנו מוסרות את עצמנו לידיו.

הארוחה היתה מופע זיקוקי דינור קולינרי, שבמהלכו הותקנו כשבע מנות על ידי מלצרים שצוותו לכל שולחן והפליאו ללהטט עם סכינים, מבערים וחומרי גלם טריים ממיטב התוצרת המקומית. על הקינוח רק אומר, שאם אדרש לארוחתי האחרונה עלי אדמות, אבקש את מלבן גלידת הווניל והפלפל שנעטף כתינוק בצמר גפן מתוק, ועליו נוקדו נמשי פירות יער ארגמניים.

ועלות הארוחה, תשאלו? 180 שקל לאדם כולל יין ותשר מפנק.

Sale de Despiece - C. de Ponzano 11,Madrid. הזמנות מראש באתר המסעדה.