פיטורים "לא חוקיים" והסתה: טוויטר תחת מאסק על מסלול התנגשות עם אירופה

סוגיות של חופש ביטוי, אחריות להסתה וללשון הרע ותרבות תאגידית צפויים להיות בחיכוך מתמיד בין מאסק לאיחוד האירופי • מה שעבד בקלות באמריקה, כמו פיטורים שרירותיים מהרגע להרגע ואילוץ עובדים לעבוד שעות נוספות, ייתקל בחומת רגולציה מעבר לאוקיינוס האטלנטי

אילון מאסק / עיבוד: Reuters, Idriss Bigou-Gilles
אילון מאסק / עיבוד: Reuters, Idriss Bigou-Gilles

כאשר אילון מאסק הכריע בחודש שעבר בתום סאגה עסקית מפותלת לרכוש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר, הוא הכריז על כך באמצעות ציוץ באותה רשת חברתית. "הציפור שוחררה", כתב. אחת התגובות המיידיות הייתה זו של נציב השוק המשותף באיחוד האירופי, תיירי ברטון. "באירופה", הוא כתב למאסק, "הציפור תעוף לפי החוקים שלנו". זה היה סימן מוקדם אך ברור למסלול ההתנגשות הבלתי־נמנעת בין הרשת החברתית במתכונתה החדשה, תחת הנהגתו של היזם האמריקאי האולטרה־קפיטליסטי לבין הנציבות האירופית, סביב סוגיות של חופש ביטוי, אחריות להסתה וללשון הרע, תרבות תאגידית וחוקי עבודה.

דונלד טראמפ שוב מספק עבודה לבודקי העובדות בארצות-הברית
ניתוח טכני: טסלה נחתכה ב-54% מתחילת השנה. וזו כנראה לא התחתית  

בשבועות שעברו מאז, ההתנגשות הזו לבשה צורה מוחשית בשורה של מוקדים אירופיים. אחד הצעדים הראשונים של מאסק היה לפטר כמחצית מכוח העבודה בן 7,500 העובדים של טוויטר, לפי הערכות. הפיטורים נעשו באופן שרירותי, באמצעות הודעות טקסט ודואר אלקטרוני, ללא שימועים או הודעה מראש. חלק מהעובדים התבקשו לחזור לתפקידם אחרי "פיטורים שגויים".

בשיא המהלך, מאסק וצוותו שלחו הודעת מייל ב־16 בנובמבר, שבו התבקשו כל עובדי טוויטר ברחבי העולם להתחייב בתוך יממה לעבוד שעות ארוכות "באינטנסיביות גבוהה". מי שלא ישיב למייל עם התחייבות לעשות זאת, נכתב, "ייחשב כמי שהחליט להתפטר".

הבעיה היא שבשונה מארה"ב, באירופה שבה חוקי העבודה נוטים הרבה יותר להגנה על העובדים, הליך כזה של פיטורים או של "פרישה מרצון" הוא ככל הנראה מנוגד לחוק. באירלנד, שבה עובדים מרבית עובדי טוויטר ביבשת, ביטל בית משפט השבוע את פיטוריה של אחת מבכירות החברה שנעשו בדרך זו. שינייד מקסוויני, שכיהנה כסגנית הנשיא העולמית בטוויטר למדיניות ציבורית, עתרה בבקשה להוציא את הצו לאחר שסיפרה כי פשוט לא השיבה למייל המדובר. יומיים לאחר מכן קיבלה הודעה על "עזיבתה מרצון". הגישה שלה למשרדים וכן לדואר האלקטרוני של החברה נחסמו, מה שהוביל אותה לעתור לבית המשפט. השופט הודיע כי "יעקוב מקרוב" בשבוע הבא אחרי המצב החברה.

על הכוונת של מקבלי ההחלטות באיחוד

מקסוויני אינה היחידה. מתוך כ־500 עובדי החברה באירלנד מחציתם כבר פוטרו, לפי ההערכות. בתקשורת האירית מדווחים כי רבים מהם בודקים בימים אלה את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם. משרדו של סגן ראש הממשלה, ליאו ורדקר, הודיע כי "עדיין לא קיבל הודעה על פיטורים מתוכננים מסיבה כלשהי" בחברה, כפי שדרוש על פי חוק. אירלנד, החברה באיחוד האירופי, דורשת מהמעסיקים בין היתר להציג סיבת פיטורים תקפה, לקיים שימוע, להעניק תקופת הודעה מראש וכן למלא שורת תנאים נוספים שנועדו להגן על העובדים במדינה.

גל הפיטורים המהיר לא פסח גם על מוקדי העסקה אחרים של טוויטר באירופה, לפי הדיווחים ברשתות החברתיות, כולל המבורג, ברלין, מדריד, אוטרכט ומנצ'סטר - ערים בהן מועסק מספר עובדים קטן יותר מאשר בדבלין. לא קיימת רשימה פורמלית של מפוטרים, ולפי הדיווחים גם העובדים שפוטרו במקומות אחרים באירופה בודקים את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניהם. לתשומת לב מיוחדת זכה דיווח שהתפרסם ב"פייננשייל טיימס" בשבוע שעבר, לפיו טוויטר סגרה באופן מעשי גם את השלוחה שלה בבריסל, שנועדה בין היתר לדאוג לקשר שבין הנציבות האירופית לרשת החברתית, שעלתה בשנים האחרונות על הכוונת של מקבלי ההחלטות באיחוד האירופי.

חשש: מאסק יתנגד לרגולציה האירופית

לפחות שישה מתוך שמונת עובדי החברה הבכירים בבריסל קיבלו הודעות פיטורים או עזבו מיוזמתם, דיווח הפיינשייל טיימס, מה שעשוי להציג "שבירת כלים" מצד טוויטר ביחסים עם בריסל. הנציבות האירופית, ובמיוחד נציבת התחרות הדנית, מרגרטה וסטאייר, פעלו בשנים האחרונות כדי להכפיף את הרשתות החברתיות לחוקי חופש הביטוי והתחרות האירופיים, תחת "חוק השירותים הדיגיטליים" ו"חוק השווקים הדיגיטליים".

החוקים, שאמורים לקבל אישור בהדרגה במדינות האיחוד בשנתיים הקרובות, מטילים חובות כבדים על רשתות חברתיות כמו טוויטר ו"פייסבוק", כולל ניטור של תוכן פוגעני, הסרה מיידית שלו, שיתוף מידע על משתמשים ועוד.

באירופה חוששים כעת, כי משמעות הפיטורים ההמוניים בטוויטר, ובמיוחד של הצוותים והמנהלים העוסקים בתחומים אלו, היא שהחברה אינה מתכוונת למלא אחרי הדרישות האירופיות. "יש לנו חששות לגבי ההחלטות שהתקבלו להפחית את מספר העובדים בחברה", אמר נציב המשפט של האיחוד האירופי, דידייה ריינדרס, לתקשורת. "אם אנו דנים בהסתה ברשתות החברתיות, אני בטוח שאנו זקוקים למשאבים אנושיים כדי למנוע אותה", הוסיף. החלטתו של מאסק בעקבות סקר מקוון שקיים להשיב לפעילות את החשבון של נשיא ארה"ב דונלנד טראמפ, וכן בחינה של "חנינה כוללת" לכל מי שחשבונו נחסם מגבירים את החשש באירופה.

לכך תורמת העובדה כי חוקי חופש הביטוי האמריקאים, וגם אלו שבהם מאסק הביע תמיכה, הם גורפים הרבה יותר מאלה האירופיים. כך למשל, בגרמניה ישנה תביעה נגד טוויטר על כך שהיא מאפשרת הפצת דיבה מבלי לדאוג להסיר את התכנים; בצרפת עתרו כמה ארגוני זכויות אדם, כולל ארגונים יהודיים וארגונים נגד אנטישמיות, לבית המשפט, בדרישה להגביר את הפיקוח נגד השמצה והסתה בשפה הצרפתית.

האם מאסק יזומן לתת עדות באירופה?

נציגי ציבור בפרלמנט האירופי כבר הודיעו כי הם מתכוונים לזמן את מאסק להעיד בפניהם בנוגע למדיניות החברה. "התחושה הרווחת בפרלמנט האירופי היא שמה שמאסק עושה הוא מאוד מסוכן ובלתי־מקצועי", אמר חבר הפרלמנט הגרמני הסוציאל־דמוקרטי, טימו וולקן, לאתר Wired. גם הפרלמנט האירי שוקל לזמן בכירים בחברה כדי לדון בהליכי הפיטורים הנוכחיים, דווח.

מאסק לא הגיב עדיין ישירות על ההאשמות שיוצאות מאירופה בימים האחרונים. ייתכן שהחברה מכוונת להגיע להסכמי פיצוי נדיבים עם העובדים שפוטרו, כדי לאפשר לה להתקדם עם כוח־אדם מצומצם.

בשבוע החולף אמר מאסק כי "נכון לעכשיו" גל הפיטורים הסתיים. בנוגע לניטור תכנים המנוגדים לחוק, הרי שהמיליארדר האמריקאי כבר הביע בעבר מחויבות לעשות זאת. בתום פגישה קודמת עם ברטון, אמר מאסק כי הצעותיו של הנציב הצרפתי ושל החוקים הדיגיטליים שמכינה הנציבות "תואמות לחלוטין להלך המחשבה שלי". אך זה היה במאי, לפני יותר משישה חודשים, תקופת־נצח כשמדובר בסגנון הניהולי של מאסק.