תוכן שיווקי

כתבה זו נכתבה והופקה על ידי כותבי תוכן מקצועיים בשיתוף גורם מסחרי.

כתבות התוכן השיווקי בגלובס כוללות מידע ענייני בעל ערך מוסף לקורא, תוך שמירה על שקיפות מרבית כחלק מהקוד האתי של גלובס.

"היום הדור הצעיר חייב ללמוד על פיננסים כבר בגיל מוקדם": הכירו את משחק הקופסה שחושף בני נוער לעולם הכלכלי החדש

חמישה יזמים שמו לעצמם מטרה לפתח משחק חברתי משפחתי, שמשקף את המציאות הדינמית של הכלכלה העכשווית - וכולל משאבים כגון זהב, נפט, מניות, נדל"ן ומטבעות מבוזרים (קריפטו) • התוצאה: Bmby, במסגרתו מתנסים המשתתפים בהתנהלות פיננסית, מקבלים החלטות כלכליות המוכרות לנו מחיי היום יום כמו: מה עדיף לצבור כסף או נכסים? מנהלים משא ומתן או מייצרים שיתופי פעולה זה עם זה

Bmby - כסף זה משחק ילדים. משחק קופסא פיננסי לכל המשפחה / צילום: ליאורה זיתון
Bmby - כסף זה משחק ילדים. משחק קופסא פיננסי לכל המשפחה / צילום: ליאורה זיתון

הכתבה מטעם קהילת "ידע שווה כסף"

Bmby הוא משחק חברתי/משפחתי לגילאי 12 ומעלה שעוסק בעולמות כלכליים - כמו מסחר במניות, קריפטו, זהב, נדל"ן ונפט. כל זאת תוך כדי דינמיקה קבוצתית וחשיבה יצירתית. לדברי האנשים שמאחוריו הוא מפתח בצורה חווייתית: גיבוש אסטרטגיות, הקניית כישורי ניהול פיננסי, השקעות ומשאבים, שכלול טקטיקות משא ומתן, חידוד תהליכי קבלת החלטות, ייזום שיתופי פעולה, הבנת ערך הכסף, זיהוי הזדמנויות עסקיות ועוד.

יזמי ומפתחי המשחק הם: שירן צרפתי יזם נדל"ן ודיגיטל, אריק אברג'יל רואה חשבון ויזם בנשמה, יאיר פסקו סופר ואיש חינוך, שי בדיחי מתכנן פיננסי ובר נעמני הייטקיסט ומייסד קהילת "ידע שווה כסף".

המשחק מיועד לגילאי 12 ועד 120 ולדברי היזמים אל לנו לחשוב על מונופול בהקשר אליו, כי הוא מציע הרבה יותר. "על כך יעידו עשרות מומחי נדל"ן, בורסה ומסחר פיננסי שהשתתפו בפיילוט מרתוני, ושיחקו בינם לבין עצמם ולא רצו להפסיק", הם אומרים.

יזמי הפרויקט מימין לשמאל: שי בדיחי, יאיר פסקו, אריק אברג'יל, בר נעמני, שירן צרפתי / צילום: ליאורה זיתון
 יזמי הפרויקט מימין לשמאל: שי בדיחי, יאיר פסקו, אריק אברג'יל, בר נעמני, שירן צרפתי / צילום: ליאורה זיתון

הטריגר לפיתוח המשחק הוא הדינמיקה של הכלכלה העכשווית. "רצינו ליצור פלטפורמה חווייתית שתחשוף בני נוער ומבוגרים לעולם הכלכלי החדש ותספק להם סוג של 'סימולטור' שיתרגל אותם בתהליכי קבלת החלטות, ישפר יכולות ויעניק ידע וכלי ניהול כלכלי נכון", מסבירים החמישה.

"אנחנו עובדים על פיתוח המשחק הזה כבר שנתיים ומאז משפרים, מתשאלים, משייפים, משדרגים ועורכים פיילוטים לכל מיני קהלים, ביניהם מבוגרים, בני נוער וילדים וזוכים לפידבקים מעולים", מספר אריק אברג'יל. "לכן לקראת הפיילוט הגדול המרתוני שהוזכר קודם כבר ידענו שיש לנו משחק טוב ביד, אבל התגובות של המשתתפים הפתיעו אפילו אותנו. לא שיערנו לעצמנו שדווקא קהל המקצוענים - אנשי כספים, בורסה, נדל"ן, תיווך - יגלו כזו התלהבות כולל תגובות שנזרקו לחלל האוויר כמו: 'מפעיל את הראש', 'מלמד', 'מציב אתגרי קבלת החלטות', 'נאמן למציאות הכלכלית'. תגובות כאלה ועוד רבות דומות מחזקות אותנו שאנחנו בדרך הנכונה ונותנות לנו רוח גבית".

ערכתם גם פיילוט עם ילדים שפחות מבינים ומתעניינים בכלכלה וקבלת החלטות בתחום הפיננסי.

שירן: "נכון. רצינו לפקס את המשחק לטווח הגילאים המתאים. נפגשנו עם גורם במערכת החינוך במטרה ליצור ולהעביר קורס חשיבה פיננסית לילדים. הרעיון התקבל בברכה, והקורס אכן רץ כבר כמה חודשים בכמה בתי ספר בהצלחה מרובה כשיאיר משמש המרצה

"ההתלהבות של ילדים בכיתות ג' ו-ד' אליהן כיוונו את הקורס, עוצמת ההשתתפות הפעילה, המהירות בה הם קולטים מונחים כלכליים כמו נדל"ן, קשיי נזילות, כוח קנייה, תזרים מזומנים והצורה בה הם מיישמים את הדברים במהלך הקורס - הם אלה שחיזקו אצלנו יותר מכל את האמונה שאכן Bmby יצליח גם בגילאים גבוהים יותר - הן בגלל חשיבותו והן בזכות ההנאה שמפיקים ממנו בחברותא או בתא המשפחתי. הילדים הם הקייס-סטדי שממחיש את העניין בצורה הטובה ביותר".

ערב פיילוט רב משתתפים עם המשחק Bmby / צילום: ליאורה זיתון
 ערב פיילוט רב משתתפים עם המשחק Bmby / צילום: ליאורה זיתון

אבל בסופו של דבר המניע הוא לא אידאולוגי, אלא עסקי?

יאיר: "טבעי לחשוב שהמשחק נועד להעשיר אותנו, לעשות קופה כמו שאומרים. אבל חשוב לי לציין ואני מרשה לעצמי לדבר בשם כל השותפים - כולנו מסודרים כלכלית. יש לנו עסקים, אנחנו עובדים קשה ומפרנסים את המשפחות בכבוד. המשחק נולד במוחם של אריק ושירן תוך כדי טיסת פנים ביוון במהלך טיול לליווי משקיעי נדל"ן ולאט לאט הפך מתחביב יצירתי לכלי ערכי וחינוכי שמטרתו היא להקנות לכל אחד ואחת כלים וידע להתנהלות פיננסית נכונה, לשלוט במונחים המקצועיים, לייצר או לזהות הזדמנויות כלכליות, לחשוב יצירתי בהיבט הכלכלי/עסקי, לנהל תזרים מזומנים מפוכח. בעצם - להביא את העולם הכלכלי האמיתי. היום הדור הצעיר חייב ללמוד על פיננסים כבר בגיל מוקדם כדי שיהיה לו סיכוי לשגשג בחיים האמיתיים".

תנו הסבר קצר וממצה על המשחק?

שי: "מדובר בלוח ובו חמישה משאבים המהווים את המנוע הכלכלי העולמי - זהב, נפט, מניות, נדל"ן ומטבעות מבוזרים (קריפטו). מטרת השחקנים היא לתפוס שליטה על משאבים. אבל, לא יתכן מצב שעל אותו משאב 'ישבו' שני משתתפים, ולכן, ברגע ששחקן רוכש משבצת שליטה בצורת נכס במשאב ששחקן אחר כבר התנחל ותפס בו חזקה - הם חייבים לנהל בפרק זמן קצוב תהליך bmby שמשמעותו בשפה העסקית - קנה אותי או שאקנה אותך - Buy Me Buy You. כל אחד מהם מגיש הצעת רכישה וכשהסכום מתגלה, מגיש ההצעה הגבוהה מקבל את שליטה על הנכס ומתקרב לשליטה מלאה במשאב והשני מקבל את הכסף. יש עוד הרבה מהלכים - קלפים 'משני משחק', גלגול קוביות כדי להתקדם לעוד משאבים, עמדות מפתח ועוד. בסופו של דבר הרעיון הוא להפעיל חשיבה קריאטיבית מחוץ לקופסה, להעמיד את המשתתפים בפני שאלות וקבלת החלטות כלכליות פיננסיות המוכרות לנו מחיי היום יום כמו: מה עדיף לצבור כסף או נכסים? לנהל משא ומתן או לקיים שיתופי פעולה? האם למכור נכס כדי לארגן מימון לרכישת נכס איכותי יותר? אולי להשאיר את הנכס וליהנות מתשלומי שכירות".

באיזה שלב המשחק נמצא כעת?

"אנחנו כרגע בפיין-טיונינג. הרוב כבר עשוי ומוכן. ועדיין, כדי להגיע למוצר המוגמר שמספק מקסימום חוויה, התאמה מלאה למציאות והנאה מיטבית למשתתפים אנחנו עוד עורכים את השיופים האחרונים. זה עניין של כמה שבועות עד שהמשחק יצא לאוויר העולם".

ואז ניתן יהיה לרכוש אותו?

"לא", אומר בר, שעד כה נתן את הבמה לחבריו השותפים, "אנחנו פותחים במסע גיוס המונים שמטרתו כפולה, גם לגייס את ההון הדרוש לייצור אלפי עותקים ראשונים למטרות שיווק וגם כדי לאפשר למאות שנחשפו עד כה למשחק והביעו רצון לקנות, להיות הרוכשים הראשונים. הם אלה שיהיו גם מקימי הקהילה החברתית שתפיץ את השמועה אודותיו. לכן, המשחק יוצא בפלטפורמת גיוס ההמונים 'הדסטארט' במחיר השקה. זאת ועוד, לרוכשים דרך גיוס ההמונים יוצעו גם הטבות ומתנות - כמו אריזת פרימיום, קורס ניהול פיננסי דיגיטלי ועוד הפתעות שאנחנו שומרים כעת בסוד".

לפרטים נוספים על הפרויקט והמשחק הקליקו כאו>>

*פרסום זה נועד למטרות שיווקיות בלבד, ואין בו משום יעוץ ו/או הצעה ו/או הזמנה לבצע השקעה או רכישה כלשהי ו/או משום תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.