"מעולם לא ראיתי חברה במצב כזה גרוע": מנכ"ל FTX החדש נגד המייסד

ג'ון ג'יי ריי השלישי, המנכ"ל החדש שמונה לבורסת הקריפטו FTX כדי לחלץ אותה מקריסה מוחלטת, כתב לבית המשפט הפדרלי לחדלות פירעון כי החברה סבלה ב"כשל מוחלט בשליטה תאגידית"

בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC
בורסת הקריפטו FTX / צילום: Reuters, CNBC

לפי ג'ון ג'יי ריי השלישי, המנכ"ל החדש שמונה לבורסת הקריפטו FTX, היא סבלה מ"כשל מוחלט בשליטה תאגידית".

במכתב רשמי לבית המשפט הפדרלי לחדלות פירעון בארה"ב, המנכ"ל שמונה להציל את בורסת המטבעות הדיגיטליים שקרסה, הוא מציין כי בכל 40 שנות הנסיון שלו בחילוץ ובנייה מחדש של חברות, ביניהן אנרון, הוא לא ראה חברה במצב גרוע כמו FTX. 

קורבן נוסף מנפילת בורסת הקריפטו FTX: ג'נסיס עוצרת משיכות של לקוחות 
מי ילחץ על הבלמים? הקריסה שמלמדת - לפעמים מנהלים הם הסיכון הגדול ביותר לחברות 
אפילו קרנות הענק נפלו: מאחורי קריסת בורסת הקריפטו השנייה בגודלה בעולם | ניתוח

"מעולם בכל שנות הקריירה שלי לא ראיתי כישלון חמור כל כך בשליטה תאגידית וכזה חוסר במידע פיננסי אמין כמו שקרה פה", כתב ריי, "החל ממערכות שאמונם בסכנה והשגחה רגולטורית בעייתית בחו"ל, לריכוז השליטה בידיה של קבוצה מאוד קטנה של אנשים מאוד לא מתוחכמים, מאוד לא מנוסים ומאוד לא אמינים, המצב הזה הוא חסר תקדים".

נפילת FTX של היזם סם בנקמן-פריד, שהתרחשה בשבוע שעבר, שולחת גלי הדף לתעשייה. בסוף השבוע האחרון הודעו הרגולטורים בארה"ב על פתיחה בחקירת התנהלות FTX עם כספי הלקוחות. קרנות ההשקעה מחקו לחלוטין את שווי השקעתן ב-FTX, אותה העריכו רק בתחילת השנה, בשווי של 32 מיליארד דולר, והחברה הודיעה על פשיטת רגל. בנקמן-פריד התפטר מתפקידו כמנכ"ל.

את מקומו תפס ג'ון ג'יי ריי השלישי, שהוביל את אנרון בתהליך פשיטת הרגל באמצע שנות ה-2000. לא במקרה ג'יי ריי השלישי נכנס לפוזיציה הזאת: יש קווים דומים מאוד בין נפילת FTX לבין נפילת אנרון, וכעת תחל מכירת הנכסים של החברה על-מנת להחזיר כמה שיותר כסף לנושים.

החברות של בנקמן-פריד, בהן אלמידה ו-FTX, החזיקו השקעות במעל 300 חברות ומיזמי קריפטו, מוכרים יותר ומוכרים פחות.