ספינות פאר, מכולות אוהדים וגלמפינג: קטאר נערכת לקליטת מיליון תיירים

לאחר כל הפרשיות שהכתימו את מונדיאל 2022 עוד לפני שריקת הפתיחה, נשאלת השאלה כיצד מדינה עם כ־3 מיליון תושבים ושטח קטן כמעט פי שניים מישראל תצליח לקלוט כמות תיירים מסיבית • על הפרק: פתרונות מפוקפקים בקטאר עצמה ושיתופי־פעולה עם השכנות במפרץ

ספינת וורלד אירופה של חברת MSC / צילום: Shutterstock
ספינת וורלד אירופה של חברת MSC / צילום: Shutterstock

בתום כל ההכנות, הספקות והפרשיות - המונדיאל ייצא לדרך בשבוע הבא. בזה אחר זה החלו האוהדים לזלוג לקטאר, כשעל פי ההערכות כ־1.2 מיליון תיירים צפויים לפקוד את המדינה בחודש הקרוב. לא מדובר במספרים גבוהים ביחס לאליפויות עולם קודמות, אך אי־אפשר שלא לתהות כיצד מדינה עם קצת פחות משלושה מיליון תושבים ושטח שקטן בכמעט פי שניים מישראל - מתכוונת לקלוט לתוכה כמות כזו של תיירים.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

גודלה הקטן של קטאר אף הביא את השלטונות לבקש מהאזרחים לבחון האם הם יכולים לעזוב את המדינה בחודש הקרוב, ולהעמיד את הדירה שלהם להשכרה. במדינת המפרץ יש בסך־הכול 40 מלונות המכילים 30 אלף חדרים. עד למרץ, 80% מתוכם כבר הוזמנו על ידי פיפ"א עבור הנבחרות, הפקידים והספונסרים. אז היכן אוהדי הכדורגל יניחו את הראש בלילה? מארגני התחרות שברו את הראש בשנים האחרונות, והגיעו לכמה פתרונות יצירתיים: ספינות פאר, כפרי אוהדים, ואפילו אוהלים. 

המונדיאל בקטאר עלול להיות הסחת הדעת האחרונה לפני המלחמה הגדולה
פתיחת צוהר דיפלומטי וריסון חמאס: בשורת המונדיאל ליחסי ישראל־קטאר  

סוכנות הלינה של קטאר שואפת להעמיד 100,000־130,000 חדרים זמינים בכל לילה של הטורניר. אחד מהפתרונות היוקרתיים שמאפשרים זאת הם המלונות הימיים: שלוש אוניות שיעגנו בנמל דוחא, ויאכלסו לאורך הטורניר 40 אלף תיירים.

אחת מהספינות היא "וורלד אירופה", שנבנתה עבור המונדיאל בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר. בספינה יש 22 קומות, ברים, בתי קפה, מסעדות, בריכות, מגרשי טניס ומספרות. היא יכולה להכיל 6,700 אוהדים, והמרחק ממנה לדוחא הוא הסעה של 10 דקות.

מה שכן, המחירים לא שווים לכל נפש - החל מ־450 דולר ללילה ועד אלפי דולרים. אך עבור האוהדים שיבחרו באפשרות זו, יש בונוס: אם על אדמת קטאר יתאפשר לשתות אלכוהול רק במקומות המיועדים, השוהים בספינה יעשו זאת ללא הגבלה.

הפתרון העממי: כפרי אוהדים וגלמפינג

אך לא לכולם פתרון הספינות יכול להתאים. המונדיאל הקרוב צפוי להיות אחד היקרים ביותר אי־פעם - חברת השירותים הפיננסיים Conotoxia מסבירה כי לא מדובר רק במחירי הכרטיסים היקרים ביותר, אלא שגם מחירי הנסיעות והלינה מרקיעי שחקים. וזאת, אף שהאקלים הכלכלי הבינלאומי לא תואם את רף המחירים.

בסוף, חווית הכדורגל היא עממית, והקטארים יודעים את זה. לכן, לצד פתרון האוניות, המקומיים העמידו אפשרויות אחרות. אחת מהן היא "כפר אוהדים" - 6,000 מכולות שהוסבו לצריפים קטנים. המתחם שסמוך לנמל התעופה בדוחא, מתפרס על 3.1 קמ"ר, והקטארים ניסו להכניס בו את אווירת המונדיאל עם מסכי צפייה ענקיים ופופים במרכזו. והמחיר? הרבה יותר זול מהאוניות ועומד על כ־200 דולר.

מכולות אוהדים בדוחא / צילום: Associated Press
 מכולות אוהדים בדוחא / צילום: Associated Press

נוסף על כפר האוהדים המרכזי, הקטארים העמידו מתחמים צנועים ומרוחקים יותר. חובבי הגלמפינג יוכלו למצוא אפילו אוהלים "יוקרתיים" בעיר אל־ח'ור שמארחת חלק מהמשחקים.

אולם, צריך לומר - לפתרונות אלו יש גם צד שני, והוא לא כל־כך נעים. בימים האחרונים מפורסמים סרטונים ברשתות החברתיות בהם ניתן לראות את החדרים ואת האוכל שמוגש בחלק מהמתחמים. אם להיות עדין, יכול להיות שבצבא יש תנאים טובים יותר.

ברשתות גם ערכו השוואות ישירות בין האירוח בכפרים אלו לבין האוהלים שהוצעו בפסטיבל Fyre - פסטיבל המוזיקה בקאריביים, שהפך לחלטורה: מזרונים ספוגי מים, שירותים לא מתפקדים, אוכל גרוע ואומנים שביטלו את ההופעות. אחד האוהדים אף כתב: "זה פשוט מאוד מצחיק שאנשים הולכים ברצון לאסון הזה".

מדינות האזור: הפתרון טוב, החוויה פחות

ואחרי כל הניסיונות להיות יצירתית, קטאר מאוד מוגבלת. בדיוק כאן נכנסות מדינות האזור אשר "באות לקראתה" ומציעות פתרונות. איחוד האמירויות, ערב הסעודית, כווית ועומאן יפעילו טיסות יומימיות למדינה המארחת. על פי ההערכות, כֿ־500 טיסות כאלו יבוצעו מדי יום.

קטאר איירווייז וחברות תעופה אחרות במפרץ סיכמו לפני כחצי שנה על השקת "טיסות שאטל", ביום משחק, בין דוחא לבין כמה ערים באזור. FlyDubai תפעיל 30 טיסות יומיות בין דובאי לדוחא. המשמעות היא שהאוהדים לא יידרשו להישאר לישון בקטאר במטרה לצפות במשחקים.

"אנחנו מצפים שדובאי תהיה המרוויחה העיקרית מחוץ לקטאר. זאת, לאור קרבתה הגיאוגרפית והיצע התיירות המבוסס כבר, קשרי חברות התעופה ואשרות תייר מרובות כניסות למחזיקי כרטיסים למונדיאל", נכתב בסקירה של סוכנות הדירוג S&P לקראת הטורניר.

עם זאת, גם כאן צריך לומר את האמת - עבור מי שנוסע למונדיאל, לא מדובר רק במשחקי כדורגל. זו האווירה ברחובות, המפגש עם האוהדים מכל מדינות העולם, הבירה בפאבים, חגיגה של ממש. אז מי שיסע לדובאי, יוכל אומנם ליהנות מהמשחקים, אבל את החוויה במלואה הוא לא יקבל.

ובכלל, אולי זה הסיפור הגדול של הטורניר הנוכחי. נתנו מענה למזג האוויר, איתרו דרכים לעקיפת החוקים הבעייתים ומצאו פתרונות לינה לתיירים שיגיעו. אבל איך אפשר לייצר חווית כדורגל אמיתית כשכל הזמן עסוקים בלפתור בעיות?