ימין או שמאל כלכלי: המאבק על האוצר מגלם התנגשות בין שתי תפיסות מנוגדות

מצד אחד: דרעי עם מדיניות חברתית והשקעות עתק ברווחה • מצד שני: סמוטריץ' שדוגל בשוק קפיטליסטי וכבר מעורר איומים מכיוון ההסתדרות • האם גם גורל הכלכלה הישראלית ייקבע במשחק המו"מ הקואליציוני?

אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ' / צילום: אוהד צוינברג, רפי קוץ
אריה דרעי ובצלאל סמוטריץ' / צילום: אוהד צוינברג, רפי קוץ

שבוע המשא־ומתן הקריטי להרכבת הממשלה נפתח עם הודעתו של יו"ר ש"ס אריה דרעי כי הוא מעוניין בתיק האוצר. דרעי, שהמפלגות השותפות החליטו שהוא יהיה הראשון לדרוש, לקח כמה ימים של התייעצויות עם אנשיו במפלגה ומחוצה לה, ולאחר מכן הפך את הרכילות הפוליטית לעובדה קיימת. כמעט באותו רגע הודיעו אנשיו של יו"ר הציונות הדתית כי החלופה ברורה: בצלאל סמוטריץ' דורש את תיק הביטחון. בליכוד היו מעדיפים שסמוטריץ' יסתפק בתיקי החינוך והמשפטים. 

אריה דרעי בדרך לאוצר? הודיע רשמית לנתניהו שהוא מעוניין בתפקיד 
תיק אחד, חמישה מועמדים: המרוץ המתחמם למשרד האוצר 

המאבק על הדתות והדרישות של סמוטריץ'

המשא־ומתן עם הליכוד מתנהל מאז השבוע שעבר בשני רבדים: דרישות מיניסטריאליות מתנהלות בין ראשי המפלגות לבנימין נתניהו וצוותו, דרישות קואליציוניות מועברות לידי הצוות בלבד בראשותו של יריב לוין. מאחורי המתיחות הבלתי פורמלית בין דרעי לסמוטריץ' בתיק האוצר מסתתרות שתי סוגיות: האחת - מאבק בלתי מתפשר ביניהם על תיק הדתות. השנייה - הלך הרוח הכללי במשא־ומתן.

בראשונה, טוענים בסביבתו של סמוטריץ' כי דרישתם לתיק הדתות בלתי מתפשרת, ודאי כאשר תיק האוצר לכאורה הולך לעבור לידיו של דרעי. אלא שמנגד אומרים בש"ס כי נתניהו כבר הודיע חגיגית כי תיק הדתות יחזור לידיו של דרעי ואנשיו. נוסחת הפשרה לכאורה מאוד פשוטה: דתות לדרעי, אוצר לסמוטריץ'. אך כאן מעורבת גם הסוגיה הנוספת: שאלת האמון בין הליכוד לציונות הדתית והלך הרוח הכללי במשא־ומתן.

אנשי המשא־ומתן מדווחים כי בעוד החרדים נוטים להתקדם במהירות עם דרישותיהם בהתאם להצעת הליכוד ומגישים ניירות עמדה מסודרים עם הדרישות, אנשיו של סמוטריץ' מעכבים את הדיונים.

בעוד ש"ס הגישה ארבעה דפי A4 עם דרישות לקידום, בציונות הדתית הגישו לא פחות מ־25 עמודים כתובים באותיות קטנות. בעוד החרדים הסכימו לנוסחה לפיה הדברים הגדולים יוסכמו לפני הרכבת ממשלה והיתר ייכנס לדרישות העברת התקציב וכך תוקם הממשלה במהירות, סמוטריץ' דורש התחייבויות כתובות מראש ויש לו לפחות 28 יום למשא־ומתן סזיפי על כל מילה ואות.

גורמים במפלגות החרדיות יצאו נגד מפלגת הציונות הדתית ואמרו לגלובס כי "סמוטריץ' עושה טעות שהוא מעלה את כל העסק הזה על עצים גבוהים. הקמת ממשלה במהירות זה קודם כל אינטרס שלנו משני טעמים - גם כדי להוציא את השרים הקיימים ממשרדיהם וגם כדי להתקדם במהירות למושב חורף עם ענייני החקיקה שעל הפרק. השארנו בהסכם מנוף לחץ של התקציב בהסכמת הליכוד, אז ייפתח שלב ב' של המשא־ומתן. זה הגון ויעיל".

גם נתניהו והליכוד לא מרוצים מהתנהלותו של סמוטריץ,' בלשון המעטה. הררי הדפים והדרישות לטענתם רק מרחיקות את הקמת הממשלה שכבר כנראה לא תספיק לקרות בשבוע הקרוב. בציונות הדתית לעומת זאת שבעי הבטחות ומגלים חשדנות כלפי הצהרותיו השונות של נתניהו, נוכח העבר הלא רחוק.

הבדל של שמיים וארץ בין המועמדים לאוצר

בחזרה לתיק האוצר שעל הפרק. מבחינת נתניהו מדובר בהבדל שמים וארץ בין שני הטוענים לכתר. בעוד דרעי מבטיח יישום מדיניות חברתית מאוזנת לדברי אנשיו, ובתוכה הקמת רשות למאבק בעוני ותיקון כשלי שוק על ידי המדינה, סמוטריץ' מוביל מדיניות כלכלית של שוק חופשי.

בעוד סמוטריץ' מבקש להתנער מתדמית הפוליטיקאי המגזרי עם השפם בתיק החינוך ורוצה ליישם מדיניות כלל ציבורית (נוסח ראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט עד לפני רגע), דרעי חי בשלום עם הבטחות הבחירות הכלכליות שלו.

נקודת ההשקה היחידה אולי בין השניים היא זו הטוענת להכפלת קצבאות לאברכים. סמוטריץ' טוען שיש לסבסד את הנצרך ולא את המצרך, דרעי חושב בדיוק הפוך.

בעוד הוועדים חוששים מהרגע שבו בצלאל סמוטריץ' יצעד למשרד, ולראיה נאום האזהרה של ארנון בר דוד מהשבוע שעבר בו הוא אמר כי "סמוטריץ' הוא סדין אדום", דרעי יידע באיזה חזית אפשר לפתוח מלחמות ובאילו עדיף להימנע.

נתניהו חושש לפתוח חזית עם ח"כים מהליכוד

עוד על השולחן מבחינת הליכוד - החשש מתדמית הממשלה כאשר גם תיק האוצר וגם ועדת כספים נמצאים בידי פוליטיקאים מהחברה החרדית. נוסיף על כך את העובדה כי דרעי הורשע בעבירות מס רק בשנה החולפת וכעת יופקד על כספי המדינה.

מבחינת ש"ס, בסך הכל מדובר בתמונת מראה לממשלה היוצאת שבה אביגדור ליברמן החזיק גם בתיק האוצר וגם בוועדת כספים, כשהוא עצמו נחקר בחשד לקבלת כספים שלא כדין ורק במרוצת השנים נסגר נגדו התיק בגלל היחלשות הראיות.

נתניהו מצידו, למרות הצהרותיו הראשונות לפיהן היה רוצה את התיק בליכוד וכך לשלוט על המדיניות הכלכלית של ממשלתו, חושש ממציאות בה דרעי או סמוטריץ' ימצאו את עצמם במשרדים אחרים. במצב שכזה הוא יצטרך לפתוח חזית עם אחד משלושת הח"כים ממפלגתו שלא יקבלו את התיק: ישראל כ"ץ, אלי כהן וניר ברקת המחזיקים בעמדות כוח.

בחירה באחד מהם לתפקיד, תהפוך בהכרח את השניים האחרים ללעומתיים ומקופחים, ולכן אולי כדי לברוח מהחזית הזו הוא יעדיף להותיר את התיק מחוץ לליכוד בידי אחד מהשניים - בצלאל סמוטריץ' או אריה דרעי.

"ליצור משוואה מאוזנת בחלוקת התפקידים"

נאומו של נתניהו עם קבלת המנדט מנבא אולי במעט את רצונו שלא לפתוח חזיתות נוספות עם הציבור הישראלי שלא בחר בו. דרעי במשרד האוצר וסמוטריץ' במשרד הביטחון, על כל דרישותיו להסדרת ההתיישבות וביטול המנהל האזרחי, בהכרח יובילו למסלול התנגשות שנתניהו יבקש על פי מילותיו שלו להימנע ממנו.

גורם בכיר בצוות המשא־ומתן אמר לגלובס בתחילת השבוע: "צריך ליצור משוואה מאוזנת בחלוקת התפקידים. זה האינטרס של כולם ונקווה שכולם יבינו את זה".