תיק אחד, חמישה מועמדים: המרוץ המתחמם למשרד האוצר

נתניהו מעוניין לשמור את תיק האוצר בידי הליכוד, אך למשא-ומתן הקואליציוני יש דינמיקה משלו, והתיק יוכל לעבור בקלות לידיים של אחת מהמפלגות השותפות • מה הרקע של המועמדים הרלוונטיים, ומה הם מתכננים אם יקבלו את התפקיד?

ישראל כ''ץ, בצלאל סמוטריץ, אריה דרעי. בין המועמדים לתפקיד שר האוצר / צילום: רפי קוץ, אלכס קולומיסקי, "ידיעות אחרונות"
ישראל כ''ץ, בצלאל סמוטריץ, אריה דרעי. בין המועמדים לתפקיד שר האוצר / צילום: רפי קוץ, אלכס קולומיסקי, "ידיעות אחרונות"

המשא ומתן הקואליציוני עוד לא הבשיל וראשי המפלגות עוד לא העבירו את רשימת הדרישות באופן רשמי לנתניהו - אך במוקד הזירה המתפתחת עומד באופן מפתיע דווקא תיק האוצר. הירושה שתעבור בשבועות הקרובים מהידיים של ליברמן לידיו של פוליטיקאי בכיר אחר מגוש הימין לא נראית מבטיחה במיוחד אל מול האינפלציה, יוקר המחיה והמשבר בשוק הדיור ובכל זאת בכירי הפוליטיקאים מבקשים להתיישב על הכיסא: יו"ר ש"ס אריה דרעי, יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' והשרים לשעבר ישראל כ"ץ ואלי כהן, הם הבולטים שביניהם.

אוצר או מלכודת: האם הכהונה כשר הכלכלי הבכיר פוגעת בהישגים בבחירות? 
המשא-ומתן הקואליציוני טרם החל, אך קרבות התיקים בליכוד כבר בשיאם 

אם להאמין לדברים שכותב נתניהו בספרו האוטוביוגרפי, הוא מעוניין להותיר את תיק האוצר בידי הליכוד כדי לנווט משם את המדיניות הכלכלית המועדפת עליו. נתניהו, שממעט להחמיא לאנשים סביבו, נותן דגש מיוחד למדיניות הכלכלית שהוביל השר לשעבר יובל שטייניץ תחת הדרכתו ונדמה כי זה המודל המועדף עליו: חבר כנסת מהליכוד שיחזיק בתיק, רואה את הדברים בהלימה עם השקפת עולמו ויהיה קואופרטיבי לדרישות שיגיעו ממשרד רה"מ.

אלא שלמשא ומתן הקואליציוני דינמיקה משלו ודרישות מגובות באיומים של השותפות יכולות להעביר את התיק בקלות מידי הליכוד לידיים של אחת מהמפלגות השותפות, בדומה לדרישות כחלון ב-2015.

ניר ברקת, הליכוד: סבסוד משכנתאות

ראש העיר לשעבר של ירושלים ומקום 8 ברשימת הליכוד בכנסת היה מצויד בהבטחה לתפקיד שר האוצר מנתניהו, כאשר האחרון מינה לתפקיד דווקא את ישראל כ"ץ. באחד מהראיונות שנתן בתחילת השבוע אמר כי "ישמח אם תפקיד שר האוצר יוצע לו מחדש", אך בניגוד לשניים האחרים עוד לא ברור מה מידת קרבתו לנתניהו והאם יוכל לדרוש את התפקיד באותה עוצמה. הוא יזם בעברו ומגיע מעולמות ההייטק וכמו חברי הליכוד האחרים נושא את דגל הכלכלה החופשית. בשנים האחרונות שקד גם על תוכנית כלכלית שנתניהו אימץ אל מול כ"ץ, בעוד האחרון נושא בתפקיד.

בתוכנית שהציג עם נתניהו כאמור ב־2020 - נכללו תמיכה ישירה בחקלאים, פירוק מונופולים, הורדת מכסים ורגולציה וסבסוד משכנתאות לזוגות צעירים לצד הקפאת ארנונה לעסקים קטנים ורשת ביטחון לעצמאים.

ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר
 ניר ברקת, הליכוד / צילום: איל יצהר

ישראל כ"ץ, הליכוד: הוזלת מחיר הקרקע

שר האוצר לשעבר ישראל כ"ץ מבקש לשוב לתפקיד ולהמשיך מהנקודה בה עצר בפעם הקודמת - העברת תקציב וסל רחב של עשרות רפורמות לקידום מדיניות שוק חופשי. אחרי כהונה ארוכה בתפקיד שר התחבורה, כ"ץ לא נרתע מלשוב את המשרד שנחשב בית קברות פוליטי ולהמשיך מהנקודה בה המשיך. את המסר העביר לנתניהו כשהוא מגובה בבלוק פנימי של חברי כנסת שנועד להעצים את כוחו אל מול השניים האחרים הטוענים לתפקיד במפלגה.

אחד המהלכים שהוא גאה בהם (כך לפחות בספרו) הוא אישור התקנה הקובעת לקרנות הביטוח והפנסיה אפיק השקעה בכל פרויקט של תשתיות לאומיות בישראל. כ"ץ מכנה את עצמו בספר "חסיד מושבע של תחרות חופשית" ויבקש לפתוח לתחרות את המונופולים שעוד נותרו, הוזלת מחיר הקרקע ופתיחת תחום הבנייה לתחרות. לצד זה בדומה לדרעי הוא מבטיח לבטל את מס הסוכר והחד"פ, ולהעלות את קצבת הזקנה.

ישראל כ''ץ, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 ישראל כ''ץ, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

אלי כהן, הליכוד: הפחתת מס הכנסה

שר הכלכלה לשעבר מכולנו, שנבחר במקום השלישי בפריימריז בליכוד ונחשב אחד מאנשי השטח הבולטים והאהובים על מתפקדי הליכוד, הודיע גם הוא לנתניהו כי הוא מעוניין בתפקיד הבכיר. בקמפיין הבחירות עבד צמוד ליו"ר הליכוד בעיקר בתחום הכלכלי וסייע לו להגות את המצע שפורסם בתחילת הדרך לצד שמחון ושותפים נוספים. כהן כיהן במשרד הכלכלה בין השנים 2017-2020, במקצועו הוא רואה חשבון וכיהן בתפקידים בכירים במגזר העסקי וכשר כלכלה שהגיע ממפלגת כולנו החברתית, יש לו בשק לא מעט הבטחות לסיוע לאזרח אך גם הוא נושא את הדגל של כלכלה חופשית.

אם יקבל את התפקיד, הוא מתכוון להוביל תוכניות לפתיחת המשק הישראלי לתחרות, הפחתת מס הכנסה ומס חברות וכמובן קידום חוק חינוך חינם מגיל לידה. כזכור, כהן העביר את הרפורמה במכון התקנים ובבנקים והוא גם חתום על שורה על הסכמי סחר חופשי. הוא אף חתום על הצעדים שהציג נתניהו להקפאת מחירי החשמל, הדלק והמים לצד הקפאת תעריפי הארנונה לשנה

אלי כהן, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
 אלי כהן, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית: מינימום רגולציה

למרות שתיק האוצר הפך לתיק דגל בשבועות האחרונים, בצלאל סמוטריץ' מתייצב לקרב כשהוא חמוש בתותחים כבדים, בין היתר 14 המנדטים שהביא כנדוניה לגוש הימין. עוד לפני שפגש את נתניהו ביום ראשון, הודיע לעיתונות כי יתייצב למו"מ הקואליציוני כבלוק עם איתמר בן גביר שייתן גיבוי מלא לדרישותיו. כלומר גם אם נתניהו לא שש להעניק לו את התיק, צפוי לו קרב קשה כדי להתגבר על השותפה הגדולה ביותר של הליכוד בקואליציה.

לסמוטריץ' ניסיון בוועדת כספים של הכנסת שבה היה חבר מאז נבחר לכנסת והוא מגובה בהמלצות מתקופת כהונתו הקצרה במשרד התחבורה כמי שיודע להוביל תהליכים מורכבים. בניגוד גמור לדרעי, הדגל שהוא נושא הוא של שוק חופשי עם מינימום התערבות ממשלתית ומינימום רגולציה.

סמוטריץ' אמר בעבר כי כדי לטפל במשבר הקיים יש לכנס שולחן עגול של המעסיקים, העובדים, בנק ישראל ומשרד האוצר שיגבשו עסקת חבילה למשק שתמתן את הביקושים, תסיר חסמים ותמתן עליית מחירים. בין הצעדים שפירט במצע הכלכלי של המפלגה הפרטת נמל אשדוד, הפחתת מיסים לעסקים, קידום חוק לאיסור שביתה בשירותים חיוניים לצד השקעה בתשתיות, חיזוק ההתיישבות והחקלאות.

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית
 בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: הציונות הדתית

אריה דרעי, ש"ס: כרטיסי מזון לנזקקים

הפוליטיקאי המקורב ביותר לנתניהו שאינו מהליכוד הוא יו"ר ש"ס אריה דרעי, שגם זכה בהישג מרשים בבחירות עם 11 מנדטים. כזכור, הוא התפטר מהכנסת בינואר במסגרת עסקת טיעון, לאחר שהואשם בעבירות מס . לדרעי יש התלבטות האם לקחת את התפקיד ממנו גוזרים גזרות על הציבור, ולמעט היוקרה יש גם שיקול פוליטי אישי: להחליף את שותפו לשעבר ויריבו הפוליטי כיום יו"ר ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ולהביא גם לסיום המדיניות שהנהיג. בש"ס טוענים כי דרעי שומר את הקלפים צמוד לחזה, ונוסף לתפקיד האוצר שוקל ברצינות רבה לשוב אל תיק הפנים עם סמכויות מורחבות.

ש"ס באופן מסורתי אגב לא תמכה בממשלה בתקציבים שעברו אלא רק בכנסת ולכן דרעי בתפקיד עשוי להיתקל בלא מעט קשיים כשהוא מבטיח מדיניות חברתית כלכלית ומעליו יושב ראש ממשלה שמקדם מדיניות שוק חופשי. אם ייכנס לתפקיד ואם לאו הבטחה אחת כבר צפויה להתממש בקדנציה הזו והיא מימון של כרטיסי מזון לנזקקים בשווי מיליארד שקלים בשנה, כפי שסיכמו ביניהם כבר במהלך הקמפיין דרעי ונתניהו. דגלים נוספים שנשא דרעי בקמפיין התייחסו להתחייבות להקמת רשות לאומית למלחמה בעוני, יישום הסכם השכר במגזר הציבורי, ביטול מס החד"פ והסוכר וחינוך חינם מגיל לידה.

אריה דרעי, ש''ס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
 אריה דרעי, ש''ס / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות