הותר לפרסום: בעלי קבוצת ההשקעות בסדנו חשוד בהונאת משקיעים בעשרות מיליוני שקלים

ברוך אליעזר גרוס, בעלי קבוצת ההשקעות החרדית בסדנו, חשוד כי במהלך השנים 2019-2022 גייס עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים תוך הטעייתם, הצגת מצגי שווא באשר לשימוש בכספים והעברת הכספים שלא לטובת ההשקעה המובטחת, וכן מכר ניירות ערך ללא תשקיף כנדרש בחוק

ברוך אליעזר גרוס, בעלי קבוצת ההשקעות החרדית בסדנו / צילום: יוטיוב
ברוך אליעזר גרוס, בעלי קבוצת ההשקעות החרדית בסדנו / צילום: יוטיוב

בעלי קבוצת ההשקעות החרדית בסדנו, ברוך אליעזר גרוס, חשוד כי במהלך השנים 2019-2022 גייס עשרות מיליוני שקלים ממאות משקיעים תוך הטעייתם, הצגת מצגי שווא באשר לשימוש בכספים והעברת הכספים שלא לטובת ההשקעה המובטחת, וכן כי מכר ניירות ערך ללא תשקיף כנדרש לפי החוק. 

תביעה: החברה הבטיחה תשואה מהיום הראשון על השקעות נדל"ן בגרמניה. ואז הכול הסתבך 
2,300 ביטקוין גנובים וחמישה עורכי דין ישראלים במוקד: תביעה חדשה מגלה דרמת מתח 
פרשת "מיידוף הישראלי": איך הכול התחיל ומה קורה עכשיו 

גרוס שוחרר לפני קרוב לשבועיים בתנאים מגבילים ונדרש להפקיד ערבות בנקאית בסך חצי מיליון שקל ושתי ערבויות צד ג' בסך 750 אלף שקל כל אחת. אלה נועדו להבטיח את התייצבותו להמשך החקירה. בראשית החקירה הוצא צו איסור פרסום, שהיום (ב') בוטל.

קבוצת ההשקעות בסדנו מונה עשרות חברות ושותפויות ישראליות ואמריקאיות, המגייסות כספים להשקעות מהציבור הדתי-חרדי בחברות סטארט-אפ ובמיזמי טכנולוגיה ונדל"ן. בראש הקבוצה עומדת חברת הניהול "פרנסה ניהול בס"ד בע"מ", שבעל המניות המרכזי בה הוא גרוס, המחזיק ב-57% מהמניות. הקבוצה פונה לציבור החרדי בישראל ובארה"ב, והשקיעה עד היום, לדבריה, מאות מיליוני שקלים בעשרות מיזמים.

רשות ניירות ערך החלה בחקירה גלויה לפני שבוע, אך הבדיקה החלה לפני יותר משנה במחלקת ביקורת והערכה, ועברה למחלקת החקירות והמודיעין. ב-19 באוקטובר נחקר גרוס בחשד שביצע בין השנים 2019-2022 עבירות של הצעה ומכירה ללא תשקיף, קבלת דבר במרמה במסיבות מחמירות והלבנת הון. כמו כן נחקרו מעורבים נוספים בפרשה. רשות ניירות ערך דרשה מהקבוצה להפסיק גיוס משקיעים חדשים, והגיוס הופסק, לדברי עורך דינו של גרוס. 

גרוס התנגד לפרסום

גרוס התנגד לפרסום שם החברה ושמו. "אני בניתי את העסק הזה ב-10 שנים. יש לנו שם מצוין, אנשים אוהבים אותנו, והפרסום עלול לגרום לנו נזק בלתי הפיך", טען. מנגד, רשות ניירות ערך טענה בבית המשפט כי פרסום החקירה יפגע במשקיעים. נציג רשות ניירות ערך טען כי "יש כאן אינטרס להזהיר את ציבור המשקיעים. מדובר באיש שוק הון שמוכר לציבור".

מקבוצת בסדנו נמסר בתגובה כי "החברות משתפות פעולה באופן מלא עם רשות ניירות ערך וסיפקו את כל החומרים המבוקשים. יש לנו תשובות מצוינות לרשות בכל נושא שעלה על-ידה. המשקיעים שלנו בטוחים, והשקעותיהם ימשיכו להשיא ערך בעזרת ה'".

עוד אמרו בקבוצה כי הם "סומכים את ידיהם על רשות ניירות ערך ובטוחים שאין בכוונתה ליצור תקדים על גבה של החברה, כתוצאה מפרשנות משפטית שונה לחלק מהפעולות שביצעה החברה ואשר גובו בחוות-דעת משפטיות". בקבוצה גם מציינים כי כל המידע שהמשקיעים ביקשו בטרם ההשקעה ותוך כדי ההשקעה, נמסר באופן מפורט. 

נציין כי בשנת 2017 נערך הסדר אכיפה עם קבוצת בסדנו ועם גרוס בשל הצעת ניירות ערך ללא תשקיף. לפי ההסדר, שתי חברות בקבוצה גייסו כספים ללא תשקיף, וגויסו כספים מלמעלה מ-35 משקיעים ללא תשקיף בשנים 2011-2015. על קבוצת בסדנו הוטלו קנס של 200 אלף שקל וקנס על-תנאי בסכום זהה. על גרוס הוטלו קנס של 100 אלף שקל וקנס על-תנאי.

קבוצת בסדנו מסרה בתגובה כי "בהתאם להנחיות שהתקבלו מרשות ניירות ערך, הופסקה חלק מהפעילות אשר עשויה להוות הפרה של החוק, אולם שאר הפעילות ממשיכה כסדרה". 

*** חזקת החפות: ברוך אליעזר גרוס לא הואשם, לא הורשע, ועומדת לו חזקת החפות.