הנופשים שרק רוצים לישון: הטרנד החדש בעולם התיירות

תיירות שינה, או תכנון טיול המתמקד בשנת לילה טובה, נעשו פופולריים יותר ויותר בשנים האחרונות • נשמע כמו חלום?

תיירת ישנה במלון / אילוסטרציה: Shutterstock
תיירת ישנה במלון / אילוסטרציה: Shutterstock

שנת לילה ראויה היא חלום נכסף עבור רובנו. לפי את התיירות thetravel, כ-35% מהאמריקאים מדווחים על שינה של פחות מ-7 שעות בפרק זמן רגיל של 24 שעות, ו-50 עד 70 מיליון מבוגרים בארה"ב סובלים מבעיית שינה, כאשר נדודי שינה הם השכיחים ביותר. כידוע, שינה טובה היא יסוד קריטי לחיים בריאים, והרעיון של לצאת לחופשה כדי "לטעון מצברים" אינו חדש. כך הפכה תיירות השינה - למעשה, תכנון נופש המתמקד בשנת לילה טובה - לטרנד אצל המטיילים. 

המשקה שטעים יותר בשמים וקוויאר ללא הגבלה: הצצה אל מטבחי הפרימיום של חברות התעופה 
טסים ורוצים להתפנק? אלה חברות התעופה הטובות בעולם לשנת 2022
קוויאר ללא הגבלה: כך מחזרות חברות התעופה אחר הנוסעים העשירים
סתיו על החוף? גם עכשיו זה זמן טוב לנסוע לחופשה באי

מגפת הקורונה תרמה גם היא להאצת הטרנד. אנשים רבים שטיילו בזמן המגפה ותחת ההגבלות השונות שהטילה כל מדינה על המבקרים בה, נאלצו לשהות בבידוד או להסתפק בצל מנומנם של ערים תוססות בימי שגרה. כך הפכה השהות במלון למשמעותית יותר, ולא רק למקום להעביר בו את הלילה ולאכול בו ארוחת בוקר.

שירותים משפרי שינה

לאור הביקוש העולה אצל המטיילים, מלונות רבים מציעים שירותים משפרי שינה, כמו השמעה של מדיטציה מוקלטת לפני השינה, תה לפני השינה שפותח במיוחד עבור השירות ותפריט כלי מיטה המציע אפשרויות שונות הנותנות מענה להעדפות השונות של האורחים, למשל - לישון על הגב או על הצד, להניח את הראש על כרית מבושמת או להתכסות בשמיכה כבדה. אחת מהאפשרויות היא לבצע מבחן כריות מספר שבועות לפני החופשה, כדי להתאים את הכרית בדיוק למבנה הגוף ולהרגלי השינה של כל אורח. גם המזרונים, כמובן, משתתפים במאמץ - עם חיישנים המאפשרים "ללמוד" את הרגלי השינה של האורחים במהלך הלילה ולווסת את הטמפרטורה בהתאם.

אלא שלא רק המיטה חשובה כאן. במלונות שנותנים מענה לתיירי השינה, גם החדרים עצמם מותאמים כדי למקסם את חוויית השינה של האורחים, למשל באמצעות בידוד אקוסטי חדשני ושלל טיפולי ספא וטיפוח ייעודיים. ישנם מלונות המציעים רחצה באמבטיה במינרלים התורמים לשנת לילה טובה, כמו מגנזיום שמזרים את הדם ומרגיע, סידן ששומר את קצב הלב מתון, נתרן שמקל על כאבי מפרקים ואף ליתיום שתורם לאיזון מצב-הרוח להירדמות מהירה.


יש מי שמוכר תוכנית שינה מובנות, המשלבת התייעצויות עם רופא שינה, תרגול יוגה ומדיטציה מוכוונות שינה, עיסויים, הדרכה תזונתית ופעילות גופנית מתונה. 

שינוי בסדר העדיפויות

"אנשים מקשרים לעתים קרובות חופשה עם ארוחות גורמה, בילויים עד שעת לילה מאוחרת ואטרקציות השכם בבוקר", אומרת ל- CNN ד"ר רבקה רובינס, חוקרת שינה ומחברת שותפה של הספר "שינה להצלחה!". "עכשיו, אני חושבת שחל שינוי עצום במודעות הקולקטיבית שלנו ובסדר העדיפויות שלנו לרווחה ובריאות".

ד"ר רובינס מוסיפה כי חוויות טיול המתמקדות ב"אסטרטגיות שינה בריאה", שמטרתן לספק לאורחים את הכלים הדרושים להם כדי לשפר את השינה שלהם ביום-יום, יכולות להועיל מאוד.

מלון אחד אף לקח את הנושא צעד קדימה. Mandarin Oriental בז'נבה, בשיתוף-פעולה עם CENAS, מרפאת שינה רפואית פרטית בשווייץ, מציע תוכנית של שלושה ימים החוקרת את דפוסי השינה של האורחים על-מנת לזהות הפרעות שינה אפשריות ולהציע טיפולים מתאימים להמשך.