שיכון ובינוי תקים ותתפעל את מחנה "אופק רחב" בתמורה ל-4 מיליארד שקל

ועדת המכרזים במשרד הביטחון בחרה בשותפות "בראשית אופק רחב" שבבעלות שיכון ובינוי, לתכנון, הקמה ותפעול של המחנה הצבאי למשך 25 שנה • עלות הקמת הפרויקט מוערכות בכ-2.4 מיליארד שקל, את המימון יעניקו בנק הפועלים ועמיתים

תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'
תמיר כהן, מנכ''ל שיכון ובינוי / צילום: סיון פרג'

ועדת המכרזים במינהל המעבר דרומה במשרד הביטחון, בחרה בשותפות "בראשית אופק רחב", בבעלות מלאה של קבוצת שיכון ובינוי , כזוכה במכרז להקמה ותפעול של פרויקט 'אופק רחב', וזאת בתום הליך דו-שלבי. בהתאם למכרז, החברה תתכנן, תקים ותתפעל את המחנה לתקופה של 25 שנים.

לדברי שיכון ובינוי, עלות הקמת הפרויקט מוערכות בכ-2.4 מיליארד שקל (לא כולל מע"מ), כאשר את המימון לפרויקט יעניקו בנק הפועלים ועמיתים - קרנות הפנסיה הוותיקות. בכפוף לחתימת הסכם ועמידה בהתחייבויות, תהיה קבוצת שיכון ובינוי זכאית לתשלומים המסתכמים לסך של יותר מ-4 מיליארד שקל.

תשלומים אלו כוללים תשלום תקופתי במהלך שנות הפעלת הפרויקט, החזר בגין שירותים שונים, וכן מענק הקמה בסך של 1.38 מיליארד שקל, אשר ישולם לשיכון ובינוי בהתאם לעמידה באבני דרך. בנק הפועלים ועמיתים יעמידו לטובת שיכון ובינוי מסגרות אשראי בסכום כולל של 1.3 מיליארד שקל, כנגד קבלת מענק ההקמה, וכן מסגרות אשראי לזמן קצר וארוך.

מלם תים , שנסחרת גם היא בת"א, תשמש כקבלן תקשוב ראשי בפרויקט. להערכתה הכנסותיה מהפרויקט יסתכמו ב-530 מיליון שקל (לא כולל מע"מ) לאורך 25 שנה.

המחנה הרב-זרועי הגדול ביותר שיהיה בצה"ל

מחנה 'אופק רחב' יוקם בסמוך למפקדת פיקוד העורף ברמלה, וישתרע על 360 דונמים. הוא יהווה את המחנה הרב-זרועי הגדול והמרכזי של צה"ל ויאכלס בתוכו, בין השאר, את לשכת הגיוס ושרשרת החיול (בקו"ם) החדשים, את מפקדת זרוע היבשה, את החילות והיחידות של אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה ושל אגף כוח-האדם ומרכז רפואי מתקדם. בנוסף, יכלול הפרויקט שטחי מסחר, חניונים, מתקני ספורט ושבילי אופניים.

הדמיות של פרויקט המחנה הרב-זרועי ''אופק רחב'' / הדמיה: סטודיו 84
 הדמיות של פרויקט המחנה הרב-זרועי ''אופק רחב'' / הדמיה: סטודיו 84

המחנה ייבנה ע"י חברת סולל בונה (חברה בת בבעלות מלאה של שיכון ובינוי), בטכנולוגיה ירוקה וחכמה, שתוביל להתייעלות ולחיסכון וסביבו יפותחו תשתיות תחבורה ציבורית חדשות. הבסיס החדש מתוכנן לקלוט כ-9,000 משרתים ולתת שירות לכ-5,000 מבקרים מדי יום.

זוהי הזכייה השלישית (מתוך חמישה מכרזים) של קבוצת שיכון ובינוי בפרויקטי משהב"ט, והיא מצטרפת לזכיות קודמות בפרויקט קרית המודיעין ובפרויקט קרית התקשוב. שיכון ובינוי גאה להיות חלק משמעותי בבניית בסיסי צה"ל ובמעבר צה"ל דרומה.

הדמיות של פרויקט המחנה הרב-זרועי ''אופק רחב'' / הדמיה: סטודיו 84
 הדמיות של פרויקט המחנה הרב-זרועי ''אופק רחב'' / הדמיה: סטודיו 84

תמיר כהן מנכ״ל שיכון ובינוי אמר היום כי החברה גאה להוביל את הבנייה והניהול של בסיסי צה"ל בנגב ובמרכז, וכי פרויקט אופק רחב מצטרף לצבר העבודות המשמעותי של סולל בונה. כהן הוסיף כי תחום הפעלת הבסיסים תואם את אסטרטגיית הגדלת נכסי התשתית המניבים של הקבוצה. עוד ציין כי מדובר בצבר פרויקטים המשלבים ראיה עיסקית מימונית והנדסית, וכן גאווה ציונית בכך שהחברה נוטלת חלק כה מרכזי בהעתקת בסיסי צה"ל.

גבי דוד מנכ"ל חטיבת הזכיינות והשקעות של שיכון ובינוי, הוסיף כי הקבוצה ממשיכה לבנות את הפרויקטים הלאומיים החשובים במדינה, ומסייעת למשרד הביטחון בפינוי קרקעות במרכז לטובת הקמת אלפי דירות למגורים באזורי ביקוש. "אנחנו גאים על האמון שמשרד הביטחון ממשיך לתת בחטיבת הזכיינות של שיכון ובינוי, ושמחים להמשיך בשיתוף הפעולה הפורה עם בנק הפועלים ועמיתים, שממשיכים להביע אמון ביכולות הקבוצה", ציין דוד.

אסף ענבר, מנכ״ל סולל בונה אמר כי המדובר בפרוייקט משמעותי המצטרף לצבר הפרוייקטים האיכותי של סולל בונה, בהיקף של למעלה מ-15 מיליארד שקל, וכי בכוונתה של סולל בונה להגדיל עוד את צבר הפרוייקטים ולהשביחו. ענבר הוסיף כי הפרוייקט מבוצע בשיטת ״תיכנון ביצוע״ שבה סולל בונה מאפיינת את הפרויקט ומתכננת אותו תוך עמידה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של מצוינות ואיכות המבוססים על שרשרת הערך של החברה .

משנה למנכ"ל והממונה על החטיבה העסקית בבנק הפועלים, איתמר פורמן, אמר כי "הבנק גאה להוביל את תחום מימון הפרויקטים והתשתיות בישראל ולהמשיך להיות שחקן מוביל בתחום. אנו שמחים להוביל את המימון בעסקה זו, ולהמשיך בפעילות משמעותית גם בפרויקטים נוספים מעבר לים". 

ניר עובדיה, מנהל חטיבת ההשקעות בעמיתים, הדגיש כי "עמיתים הינה שחקן מרכזי במימון ארוך טווח של התשתיות הלאומיות של מדינת ישראל ושמחה לקחת חלק משמעותי במימון הפרויקט בשיתוף פעולה מוצלח נוסף עם שיכון ובינוי ובנק הפועלים. עסקת המימון משקפת את אסטרטגית ההשקעה של עמיתים במימון פרויקטי תשתיות לאומיות בעסקה ארוכת טווח וצמודת מדד".