הגיע הזמן להכיר בכך: הימין הכלכלי במדינת ישראל מת

כמו בעולם, גם בישראל כלל הציבור מתחיל להרגיש בארנק את הצורך בהגנה ממשלתית על המשאבים הכי יקרים לו: משפחתו ונכסיו

נפתלי בנט. הימין הכלכלי מת עם התפרקות מפלגת ימינה / צילום: צילום מסך מתוך חדשות 12
נפתלי בנט. הימין הכלכלי מת עם התפרקות מפלגת ימינה / צילום: צילום מסך מתוך חדשות 12

הכותבת היא יו"ר ועד פרטנר

התיקו בין הגושים הפוליטיים נראה שעלול לחזור על עצמו גם במערכת הבחירות הנוכחית, אבל על-פי הסקרים והמגמות כבר ניתן לומר כמעט בביטחון: הימין הכלכלי מתרסק ולא יהיה איתנו בכנסת הבאה.

שתי המפלגות שנולדו מרסיסי מפלגת ימינה המפורקת: "הבית היהודי" של איילת שקד ו"חופש כלכלי" של אביר קארה לא מצליחות לעבור את אחוז החסימה. תוכניות סינגפור להפרטה ליברטריאנית שהובלו על־ידי נפתלי בנט ומשה פייגלין נכנסו עמוק לבוידעם, ואת מקומן ממלאת אג'נדה ימנית שמרנית בנושא מערכת המשפט. אותה אדרת בשינוי גברת.

פחות קפיטליסטים

אז איך קורה שהימין הכלכלי לא נהנה מאותה המגמה שהימין הניצי־מדיני זוכה לה כבר שני עשורים בישראל? כי הישראלים בבסיסם הם בעד רגישות חברתית, הם תומכים בזכויות ובהתאגדויות העובדים, מתנגדים להפרטה דורסנית ומאמינים בסולידריות חברתית. חלקים נרחבים מהם מאוגדים במקומות עבודה, והם אינם שותפים לתפיסת עולם רפובליקנית שנראית להם מנותקת ורחוקה. קמפיין הפרוגרסיביות שמקודם על־ידי מכוני המחקר הימנים לא חודר את החברה הישראלית. הניסיונות של אביר קרא, נפתלי בנט ואיילת שקד להוביל סדר יום כלכלי הובילו לסופו של הימין הכלכלי במשחק הפוליטי.

האג'נדה הימנית־כלכלית מתה, ולאורך השנים פחות מצביעי ימין מזדהים כ"קפיטליסטים", ולא בכדי, מצביעי הימין הם בעיקר הסובלים מפערי השכר ויוקר המחיה המאמיר, כאשר 26% בלבד ממצביעי הימין מרוויחים מעל הממוצע, לעומת 38% במרכז ו־33% בשמאל.

גל התאגדויות

למרות שהנושא הכלכלי כמעט ולא נכלל בסדר היום הפוליטי במערכות הבחירות האחרונות, הסוגיות הכלכליות שעל הפרק עדיין חיות ונוגעות בכל בית בישראל. במציאות של עליות מחירים דרמטיות ואינפלציה גואה, הפרמטר הזה משחק תפקיד משמעותי.

המשבר הכלכלי הגדול הקודם, שהביא למחאה החברתית ב־2011, הוביל לגל התאגדויות ענק במשק, בין היתר בענפי הפיננסים, הביטוח והסלולר, כי הציבור מאמין בסולידריות חברתית, בהגנה על עובדים. המשבר שעומד בפתחנו עשוי להביא לגל התאגדויות נוסף.

בכל העולם יש כיום יותר שיח כלכלי־שמאלני רציני, שמאתגר את האקסיומות של הניאו־ליברליזם וצובר כוח ואהדה בקרב ציבורים רחבים. האג'נדה הכלכלית הזאת יכולה להיות שובר שוויון גם במשחק הפוליטי, כי הציבור מרגיש בארנק ובחשבון הבנק את הצורך בהגנה על המשאבים הכי יקרים לו: משפחתו ונכסיו.