6 הערות על פתיחתה מחדש של בהוטן לתיירות חוץ

הממלכה האסייתית, שנתיניה ידועים כאנשים המאושרים בעולם, הטילה בימים אלה מס תיירים יומי בגובה 200 דולר לאדם, במטרה להוריד את כמות התיירים מכ-315 אלף ל-100 אלף בלבד ● בפועל המס הזה יחזק את תיירות היוקרה ויפגע אנושות בתיירות העממית ● את כספי המס החדש מייעדת הממשלה לשימור אקולוגי ותרבותי ● מה המחיר האמיתי בלהיות המדינה המאושרת בעולם?

ירון הרמתי | 20.10.2022

פסל Buddha Dordenma בעיר טהימפהו בבהוטן / צילום: Shutterstock

פסל Buddha Dordenma בעיר טהימפהו בבהוטן / צילום: Shutterstock

1

לפני כחודש, לאחר שנתיים וחצי של סגר, נפתחה שוב ממלכת בהוטן לתיירים, יחד עם החלטת ממשלה מחודש יולי: מס תיירים יומי בגובה 200 דולר לאדם, המתווסף לחובת החזקת מדריך צמוד בתשלום מרגע הנחיתה ועד ההמראה, עלויות כניסה עדכניות לאתרים התיירותיים והוצאות כגון טיסות, לינה, מזון ותחבורה פנימית. על 10 ימי טיול לזוג למשל, מס התיירים החדש מהווה תוספת של 4,000 דולר.

בניגוד למדינות אחרות, שעושות מאמצים אדירים לאושש את תעשיית התיירות, בהוטן נוקטת בצעד שמטרתו להוריד את מספר התיירים השנתי מכ־315 אלף תיירים ב־2019 לכ־100 אלף בלבד.

עוד מימי פתיחתה לתיירות לראשונה, בשנת 1974, המדינה מגדירה את מדיניות התיירות שלה כ"ערך מקסימלי בכמות מינימלית", וההקשחה הנוכחית מנומקת בכך שמספר התיירים שהגיעו טרום הקורונה הכביד על התשתיות, פגע בחוויה התיירותית ועלול לפגוע באתרים היסטוריים בני מאות שנים.

2

רק שתי חברות תעופה בהוטניות מורשות לטוס למדינה, עם מספר מוגבל של טיסות. יש בה שתי רשתות בתי מלון יוקרתיות ובינלאומיות המתחרות זו בזו: "אמאן" ו"סיקס סינסס", עם חמישה בתי מלון כל אחת, באלפי דולרים לחדר זוגי.

לסיקס סנסס שני יתרונות על פני אמאן: חמשת המלונות שלהם חדשים, ורובם נפתחו בחודש שעבר, עם פתיחתה המחודשת של בהוטן לתיירות. היזם שהקים אותם נשוי לנסיכת בהוטן, מה שעשוי להסביר את המיקומים יוצאי הדופן של המלונות שלו.

3

ממלכת בהוטן, ששמה המקומי הוא "ארץ הדרקון" ולפי האקדמיה ללשון העברית, צריכה להיקרא בוטאן, ממוקמת בהרי ההימלאיה המזרחיים - בין הודו, סין וטיבט - ונחשבת לשריד אחרון של התרבות הבודהיסטית המסורתית בהימלאיה.

היא מאכלסת בין כ־900 אלף תושבים על שטח של כ־38 אלף קמ"ר.

הממלכה העתיקה עשירה בנהרות שוצפים שמספקים את צרכי החשמל של המדינה, במנזרים בגובה של אלפי מטרים שנדרש יום שלם לטפס אליהם ובמקדשים מרהיבים בצבעוניות שלהם.

אחת ההחלטות של מלך בהוטן היתה ללמד בבתי הספר אנגלית כשפה שנייה רשמית, כחלק מביסוס התיירות כמקור הכנסה. ההחלטה הזו הובילה אלפי תושבים להתפרנס כמדריכי תיירות, כחלק מתעשייה מקומית של תיירות עממית, הכוללת גם בתי מלון ומסעדות שנפגעו מאוד בשנתיים וחצי של סגר הקורונה - וכעת, עם השתת מסי התיירות החדשים, לא נראה שעומדים להתאושש.

4

בשנות ה־70 מלך בהוטן קיבל מקרן המטבע הבינלאומית המלצות לפיתוח התוצר של המדינה, שכללו את מיטב רעיונות הכלכלה המערבית. המלך השיב, בהתאם לערכים הבודהיסטים, שהוא "מעדיף להתמקד רק ביעד אחד: מדד האושר הלאומי (Gross National Happiness). אם התושבים שלי יהיו מאושרים, הכלכלה תסתדר מעצמה".

נציגי קרן המטבע חזרו כעבור עשר שנים עם מחקר מקיף שבדק האם תושבי ממלכת בהוטן מאושרים. הממצאים מראים, מאז ועד היום, שמדובר באחת המדינות עם התושבים המאושרים ביותר בעולם.

מחקרו של זוכה פרס נובל דניאל כהנמן כולל את הסיפור של בהוטן כחלק מהוכחת הקשר בין כלכלה משגשגת לאושר התושבים, גם אם מצבם הכלכלי האישי נמוך יחסית במונחים בינלאומיים, שכן בהוטן נחשבת מהמדינות הקטנות והלא־מפותחות ביותר בעולם.

5

המתכון לאושר הוא שירותי בריאות חינם, שירותי חינוך חינם, רווחה נפשית, הקפדה על זמן פנוי, איתנות אקולוגית ותמיכה קהילתית. הממשלה מוציאה על חינוך חינם לכל התושבים 6.9% מהתוצר הלאומי הגולמי שלה - נתון הממקם אותה במקום ה־20 בעולם ברשימת המדינות בעלות ההוצאה הגבוהה לחינוך, הרבה לפני המדינות המערביות המפותחות. כמו כן, אין בה דרי רחוב, שיעורי הפשיעה בה אפסיים ואין בה אף לא רמזור אחד.

בהוטן היא מדינה מובילה בתחום הקיימות וכמעט כל החשמל בה מגיע מתחנות הידרו אלקטריות שאינן מזהמות. היא מגבילה שימוש בכלי רכב, מתנגדת לסלילת כבישים מהירים ואוסרת שחיטת בעלי חיים ובנייה לא מפוקחת.

6

גם את מס התיירות החדש מייעדת הממשלה הבהוטנית לצרכים אקולוגיים ותרבותיים, כמו נטיעת עצים ושימור אתרים. ועדיין, בסיפור הבהוטני, ניתן לראות את המחיר, שאולי הוא בלתי נמנע, של שימור אקולוגי ותרבותי והצלחה במדדי האושר המקומי: היסטוריה קשה של התנהלות אלימה מול פליטים המהגרים מנפאל, השתת חובות כמו הגבלות לבוש בזמן עבודה, וכעת גם הגבלת תיירות לעשירים בלבד ופגיעה בתעשיית התיירות העממית המקומית.

הקריקטורה השבועית

איור: גיל ג'יבלי

 איור: גיל ג'יבלי

צרו איתנו קשר *5988