האיחוד האירופי: טבע הפרה חוקי הגבלים עסקיים בניסיון לבלום תחרות לקופקסון

חברת טבע משווקת באירופה את התרופה קופקסון, המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה • אתמול פרסמה נציבות האיחוד האירופי מסקנות מוועדת חקירה לפיהן החברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה, בכך שנקטה פרקטיקות שמטרתן לדחות את התחרות לקופקסון • מניית החברה נופלת כעת בבורסה בת"א

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg
בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

במרץ 2021 פתחה נציבות האיחוד האירופי בחקירת הגבלים עסקיים רשמית שנועדה לבחון האם חברת התרופות טבע עיכבה באופן לא חוקי את תחילת השיווק של תרופות שיתחרו בתרופה המקורית שלה, קופקסון, המיועדת לטיפול בטרשת נפוצה. אתמול (ב') דווח כי הנציבות הודיעה לטבע על מסקנותיה הראשוניות, לפיהן החברה הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים באירופה, בכך שנקטה פרקטיקות שמטרתן לדחות את התחרות לקופקסון. מדובר בין היתר בהארכה מלאכותית של ההגנה הפטנטית על התרופה והפצה של מידע מוטעה על מוצרים מתחרים.

מניית טבע נפלה אתמול בבורסת ניו יורק ב-5.7% ונופלת כעת בבורסה בתל אביב לאחר החזרה מחופשת החג.

הקופקסון הייתה תרופת הדגל ו"פרת המזומנים" של טבע משך שנים ארוכות, אך בשנים האחרונות תרומתה לתוצאות טבע ירדה משמעותית, על רקע כניסת התחרות הגנרית לתרופה (ומתחרות אחרות), בפרט בארה"ב. ב-2021 הכנסות טבע מהקופקסון באירופה הסתכמו ב-391 מיליון דולר, ירידה של כ-2% (או של 6% בנטרול השפעות שערי חליפין) לעומת 2020, בשל ירידת מחירים שנבעה מהתחרות מצד מוצרים אחרים.

מרגרט וסטאגר, האחראית על התחרות באיחוד האירופי, מסרה: "עד היום אין טיפול למחלה הכרונית טרשת נפוצה, לכן תרופות חדשניות יכולות לגרום לשינוי באיכות החיים של המטופלים. שמירה יעילה על קניין רוחני היא נקודת מפתח בתהליך המדעי. החשש שלנו הוא שייתכן כי טבע השתמשה לרעה במערכת הפטנטים להגן על עצמה מפני תחרות. ייתכן כי היא הפיצה מידע מטעה כדי לפגוע באמינות המתחרה הגדולה שלה, וזאת לרעת המטופלים, הציבור ומערכות הבריאות באיחוד האירופי".

מטבע נמסר בתגובה: "אנו מצטערים שהנציבות האירופית החליטה להמשיך בחקירה נגד טבע. ההצהרה של הנציבות מהווה אכזבה לטבע, ששיתפה פעולה באינטנסיביות עם הנציבות מהרגע שלמדה על החקירה ב-2019. טבע תגן על עצמה בתוקף וממשיכה לדון עם הנציבות למציאת פתרון לנושא, עניין שיכול לקחת מספר שנים. בעוד שנעדיף לנסות לשכנע את הנציבות שעמדתם הראשונית אינה נכונה, אנו מוכנים גם במקרה הצורך להליכים משפטיים ופרוצדורות אחרות.

"טבע נשארת מחויבת לחלוטין להתנהלות החוקית של עסקינו ולמשימה שלנו לספק נגישות לתרופות למיליוני אנשים מדי יום. החקירה לא תסיח את דעתנו מתמיכה במטופלים בקופקסון ובמשפחותיהם".