בג"ץ: על נתניהו להשיב את הכספים שקיבל מבן דודו למימון הוצאותיו המשפטיות

נתניהו מחויב להשיב 270 אלף דולר שקיבל מבן דודו המנוח נתן מיליקובסקי • זאת לאחר שבג"ץ קבע כי המענק מהווה מתנה אסורה

בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בג"ץ קבע היום (א') כי ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו יחויב להשיב 270 אלף דולר שקיבל לטובת מימון הגנתו המשפטית מבן דודו נתן מיליקובסקי ז"ל. זאת מאחר והמענק מהווה מתנה אסורה.

בנוסף נקבע כי הלוואה בגובה של 2 מיליון שקל שקיבל מאיל ההון ספנסר פרטרידג' מהווה מתנה אסורה אך מאחר ומבקר המדינה והיועץ המשפטי לממשלה אישרו את הסכם ההלוואה, נתניהו יוכל להמשיך בהשבת הכסף לפי ההסכם, בכפוף לפיקוח של מבקר המדינה.

העתירה הוגשה על ידי התנועה למען איכות השלטון והתנועה לטוהר המידות בנוגע לכספים שקיבלו בני הזוג נתניהו לצורך מימון הוצאותיהם המשפטיות בהליכים הפליליים. מיליקובסקי ז"ל נתן לבני הזוג מענק בגובה 300 אלף דולר בין מרץ 2017-מרץ 2018. ועדת ההיתרים דחתה את בקשתו של נתניהו לקבל סיוע ממיליקובסקי, שהוגשה לאחר קבלת המענק. נתניהו השיב בעבר 30 אלף דולר מסכום זה. באשר ליתר הסכום טען כי ניתן לרעייתו, שלא צריכה היתר מוועדת ההיתרים וכי לא מדובר במענק שחל עליו חוק המתנות. שופטי בג"ץ קבעו כי אין מקום להבחין בין המענק לנתניהו או לרעייתו, שכן חוק המתנות חל גם על הכספים שניתנו לבת הזוג של עובד הציבור.

המחלוקת הייתה האם המענק ניתן בשל היותו של נתניהו עובד ציבור. נתניהו טען כי המענק ניתן בשל יחסיהם הקרובים כבני דודים. היועץ קבע בשעתו כי חוק המתנות לא חל ביחס למענק. שופטי בג"ץ קבעו כי היותו של נתניהו עובד ציבור היוותה "הטעם הדומיננטי לנתינתו", כך שהכספים ניתנו כדי להקל עליו במילוי תפקידו הציבורי.

בשונה מהמענק שקיבל נתניהו ממיליקובסקי, אשר לא דווח כלל בזמן אמת, ההלוואה מפרטרידג' ניטלה רק לאחר שנעשתה פנייה מקדימה למבקר המדינה ולאחר שהמבקר בחן אותה ואישר כי לעמדתו אין מדובר בטובת הנאה.

בפסק הדין צוין כי היועצת המשפטית לממשלה והעותרות מסכימות כי לאור השתלשלות העניינים אין מקום להורות על השבת ההלוואה באופן מיידי אלא לפי תנאי ההסכם. מבקר המדינה ימשיך לפקח על החזר ההלוואה.

"צורך באימוץ קוד אתי"

הנשיאה אסתר חיות, והשופטים עוזי פוגלמן ודפנה ברק ארז ציינו את חשיבות קידומו של קוד אתי לביסוס תרבות שלטונית ראויה: "הגיעה השעה להשלים את הדיון בכללי האתיקה לממשלה ויפה שעה אחת קודם. ההליכים דנן שבו והמחישו את הצורך באימוץ קוד אתי כזה אשר ידריך את כל הנוגעים בדבר".

מנכ"ל התנועה לטוהר המידות, עוה"ד עומר מקייס, מסר כי: "אנו מברכים על ההחלטה התקדימית ושמחים שבג"ץ אימץ את עמדתנו. קבלת מתנות מבעלי הון היא פרקטיקה פסולה ומסוכנת, המנוגדת להוראות החוק ופוגעת באמון הציבור בנבחריו. אנו מקווים כי להבא יפעלו שומרי הסף, היועץ המשפטי לממשלה ומבקר המדינה, בהתאם להוראות החוק, ולא נדרש לעתירה כדי למנוע את קבלת הכספים האסורים".

מהתנועה לאיכות השלטון נמסר: "התנועה מברכת על החלטת ביהמ"ש שקבע כי הכספים שקיבל ראש הממשלה לשעבר מבן דודו ניתנו שלא כחוק. צר לנו כי רשויות האכיפה לא מצאו לנכון לבחון את ההשלכות הפליליות של אותה העברת כספים, אף במבט צופה פני עתיד. בשולי הדברים, אנו מצטרפים לקריאתה של הנשיאה חיות, וקוראים לממשלה הבאה לקבוע קוד אתי לממשלה באופן מיידי, על מנת למנוע השנות מקרים כאלו בעתיד".