הוריקן איאן מכה בפלורידה, יותר משני מיליון בתים ועסקים נותרו ללא חשמל

הוריקן איאן, אחת מהסופות העוצמתיות ביותר בתולדות ארצות הברית, פגע בפלורידה • יותר משני מיליון בתים ועסקים נותרו ללא חשמל, והרשויות הודיעו לתושבים שכבר מאוחר מכדי להתפנות בבטחה

מגרש חנייה בפלורידה שנפגע מההוריקן, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Steve Nesius
מגרש חנייה בפלורידה שנפגע מההוריקן, מוקדם יותר היום / צילום: Reuters, Steve Nesius

הוריקן איאן, אחת הסופות החזקות ביותר בתולדות ארצות הברית, הגיע אמש (ד') לחופי המפרץ של פלורידה. הסופה עלתה ליבשה סמוך לאי קאיו קוסטה, כשדרגתה 4 בסולם ספיר-סימפרסון - כלומר, מהירות הרוח עומדת על 59-69 מטר לשנייה, רמה שעלולה לגרום לנזק כבד. לפי מרכז ההוריקנים הלאומי של ארצות הברית (NHC), הרוחות בהוריקן איאן הגיעו באותו זמן למהירות של עד 241 קילומטר לשעה. מדובר בקצת פחות מהסיווג הגבוה ביותר בסולם ספיר-סימפרסון, דרגה מספר 5, המייצגת סופה עם רוחות מתמשכות מקסימליות של לפחות 157 קילומטר לשעה.

סופת ההוריקן נחלשה הלילה לדרגה 1 בסולם ספיר-סימפסון (רוחות במהירות 119-153 קמ"ש), והיא נעה כעת באזור מרכז פלורידה. לפי המרכז הלאומי של ארצות הברית להוריקנים, הרוחות ירדו למהירות של 90 קמ"ש.

יותר משני מיליון בתים ועסקים נותרו ללא חשמל

אזורי מגורים בערי החוף במדינה הוצפו כמעט לחלוטין, בניינים ניזוקו, עצים וקווי חשמל הושמדו, אך בשל החשיכה, עדיין לא ברור לגמרי מה היקף הנזק שגרמה הסופה. יותר משני מיליון בתים ועסקים נותרו ללא חשמל, וחברת "Florida Power and Light" קראה לתושבים שגרים בנתיב הסופה להתכונן למספר ימים ללא חשמל.

אתמול ההוריקן פגע באזור חופי בו עשרות מלונות ופארקים, שתיירים ופנסיונרים רבים נוהגים לבלות בו. הרשויות באזור הודיעו לתושבים שהחליטו לא להתפנות כי כבר מאוחר מדי להתפנות בבטחה.

בעיר החוף וניס, בה מתגוררים כ-24 אלף איש, הגשם והרוח היו עזים כבר אתמול לפני הצהריים. רחובות רבים הוצפו, והסערה כופפה עצי דקל והרסה שלטי חוצות ושלטי דרכים. קן גרהם, מנהל שירות מזג האוויר הלאומי, אמר כי "זו סערה שנדבר עליה עוד שנים רבות, אירוע היסטורי".

ביום שלישי ההוריקן היכה בקובה, מה שהוביל לניתוק החשמל עבור 11 מיליון איש ולהרס נרחב בקצה המערבי של האי. אתמול ספקית החשמל של המדינה הודיעה כי החלה להחזיר את החשמל לקצה המזרחי של העיר.

מאוחר מכדי להתפנות

הרשויות בפלורידה הודיעו מוקדם יותר השבוע ליותר מ-2.5 מיליון תושבים שעליהם להתפנות. דאג קו מווניס היה אחד מאלו שבחרו להישאר בבתיהם, למרות האזהרות החוזרות ונישנות. אמש, כשהלך לראות כיצד ביתו של חבר מתמודד עם הסופה, הוא הודה שמעולם לא חווה סערה בסדר גודל כזה - אבל הוא בכל זאת לא מתרגש מהסיכוי שהיא תהרוס את השכונה שלו. "אתה צריך להיות דרוך כי אתה אף פעם לא יודע מה הולך לקרות עם זה", אמר. "אני נשאר דרוך, אבל מנסה שלא לדאוג".

מלונות לאורך כביש 75, העובר לאורך החוף המערבי של פלורידה, עמוסים באנשים שחיפשו מחסה. האזור זרוע בבתים ניידים נטושים, שכן רוב התושבים מצאו מקלט בבתי ספר מקומיים ובמתקנים ציבוריים אחרים המשמשים כעת כמרכזי חירום. גם מתקני הדיור המוגן באזור פונו ברובם.

חברת התעופה אמריקן איירליינס הודיעה כי היא תוותר על דמי שינוי עבור לקוחות הטסים אל ומג'ורג'יה, צפון קרוליינה ודרום קרוליינה, בשל מסלולו של איאן והשפעתו על הטיסות. מוקדם יותר אמריקן איירליינס כבר ויתרה על דמי שינוי עבור טיסות לפלורידה וממנה. על פי דובר החברה, קרטיס בלסינג, אמריקן איירליינס ביטלה כ-600 טיסות היום.

שינויי האקלים גורמים להוריקנים להיות רטובים יותר, סוערים יותר והרבה יותר עוצמתיים. "ההתעצמאות המהירה של הוריקן איאן יכולה להתגלות כדוגמה נוספת לכיצד כוכב לכת מתחמם משנה את ההוריקנים", אמרה מדענית האקלים והמטאורולוגית קייט פארקר. לדבריה, "מחקרים מראים שאנחנו רואים את זה לעתים קרובות יותר ממה שראינו בעשורים האחרונים".