הבולען באיילון עדיין לא טופל, אבל העבודות בעזריאלי נמשכות כרגיל

ראש אגף הנדסה בנתיבי איילון: "התברר שזרימות של מים באתר חניון הספירלה גרמו לבולען" • במקביל לטיפול המיידי במפגע בכביש, זרימת המים תחתיו לא נעצרה, והעלייה למחלף השלום עדיין סגורה • הערב התקיימה ישיבת הערכת מצב נוספת שבה תישקל פתיחת הכביש, והוחלט להשאיר אותו חסום עד מוצאי שבת

הכביש נסגר כדי לתקן את הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון
הכביש נסגר כדי לתקן את הבולען שנפער באיילון / צילום: דוברות נתיבי איילון

בעוד העבודות לתיקון הבולען נמשכות בשטח, והמועד לפתיחת הכביש מחדש נדחה שוב ושוב, העבודות "מעבר לקיר" באתר הבנייה של מגדל הספירלה בצמוד לנתיבי איילון נמשכות כרגיל. נציין כי מדובר באתר בנייה עצום בגודלו, שבו מיועד להיבנות מבנה בן 91 קומות שיגיע לגובה 350 מטר. חלק קטן ממנו, בדופן האתר, צמוד לנקודה שבה נפער הבולען. 

המומחים מנתחים: כך נגרם הבולען שנפער בנתיבי איילון
בור קטן שמשתק מדינה שלמה הוא לא הבעיה | פרשנות
הבולען באיילון: המדינה והיזמים חשופים לתביעות בהיקף של מיליונים 
חשש לבולען נוסף בתל אביב: דרך ההגנה נחסמה לתנועה 

יום לאחר היווצרות הבולען הודיעה חברת סולל בונה, המבצעת את עבודות הקמת המגדל עבור קבוצת עזריאלי, כי "החברה פעלה לתיקון מיידי של הנזק בשיתוף יועציה מתחום ההנדסה והביטוח. האירוע הסתיים, ועבודות הבנייה נמשכות". משיחות עם גורמים המעורבים בעבודות עולה כי העבודות לא נעצרו מאז, והן נמשכות על-פי התכנון.

במקביל לטיפול המיידי במפגע בכביש, זרימת המים תחתיו לא נעצרה, ובנתיבי איילון עדיין לא פתחו את העלייה למחלף השלום.

אלעד סואיסה, ראש אגף הנדסה בנתיבי איילון, הסביר כי "התברר שזרימות של מים באתר חניון הספירלה גרמו לבולען הזה. מדובר בדליפה משמעותית של מים בקירות הדיפון של המגדל מתחת לכביש, ולכן נוצר חלל שהמסעה (הכביש - א"ז) נפלה לתוכה. תוך כדי האירוע בוצעו פעולות לסגירת הבולען עצמו וכדי להבין אם יש בולענים נוספים, וביצענו שש בדיקות שונות למסעה, חלקן בידי סטארט-אפים, ובדיקות קונבנציונליות, כשגם לרדארים שמפעילים יש מגבלה, והם מגיעים לאמינות של 80%". 

"חוששים שהאירוע לא נגמר" 

ואולם למרות הפעולות השונות שנעשו מיום ראשון שעבר, הכביש עדיין סגור. הסיבה לכך לדבריו היא שזרימת המים באתר קטנה והצטמצמה, אבל היא נמשכת. "בעזריאלי עשו פעולות של יציקות והזרקות בטון, אבל הזרימה עדיין ממשיכה", הוא אומר. "היועצים מטעמנו בודקים את הנתונים שהתקבלו היום מהחברה, והמטרה שלנו להבין אם גם הזרימות שיש עכשיו לא מסכנות את משתמשי הדרך, כשאנחנו צריכים לנהל סיכונים באירוע לא פשוט ונאלצים לקבל החלטות על סמך נתונים הנדסיים".

בעיה נוספת שמעכבת את פתיחת הכביש היא שלא יודעים מה הייתה נקודת הכשל. לדברי סואיסה, "עזריאלי לא מציגים מה הייתה נקודת הכשל. למשל, אם היינו יודעים שקידוח בקיר גרם לפריצת המים, וזה נסתם, אז היינו יכולים להתקדם, אבל הם לא יודעים ממה נגרם הכשל ומדוע פרצו המים, ולכן אנחנו חוששים מכך שהאירוע לא נגמר וחוששים מפריצת מים נוספת, ולכן אנחנו ממשיכים בתחקור וממתינים לקבל את כל הנתונים ההנדסיים, שכ-10 יועצים ששכרנו מנתחים אותם".

"עושים את כלל המאמצים לפתוח את הרמפה מוקדם ככל הניתן"

הבולען נפער בכביש ביום שבת 17 בספטמבר, ונתיבי איילון נסגרו לתנועה לחלוטין. אז ההערכה הייתה שהכביש יישאר סגור גם בתחילת השבוע, כמו גם מסילות הרכבת, אך אלה נפתחו לבסוף במהלך הלילה, ומאז העלייה למחלף השלום היא שנותרה סגורה, כשההערכה הייתה שבתוך 48 שעות היא תפתח. הערב (ד') התקיימה ישיבת הערכת מצב נוספת שבה תישקל פתיחת הכביש, והוחלט להשאיר אותו חסום עד מוצאי שבת.

חברת נתיבי איילון הודיעה כי "הממצאים שהוצגו למהנדסי החברה על ידי חברות הביצוע של חברת עזריאלי בניסיון לעצור את זרימת המים מאתר העבודות של מגדל הספירלה אינם חד משמעיים ולא מאפשרים לנו לקבוע ללא כל ספק כי זרימת המים אכן הופסקה. חברת נתיבי איילון תוודא בבדיקות חוזרות בימים הקרובים את יציבות הקרקע טרם פתיחת הרמפה. אנו עושים את כלל המאמצים לפתוח את הרמפה מוקדם ככל הניתן אך לא נתפשר על בטיחות משתמשי הדרך".