יו"ר ועדת הבחירות הניח את התשתית לפסילת דרעי מלכהן כשר

השופט יצחק עמית דחה את בקשת התנועה לאיכות השלטון לקבוע קלון על יו"ר ש"ס אריה דרעי באופן שימנע ממנו לכהן כשר, אך הותיר פתח למנוע ממנו כהונה עתידית • נקבע כי אם דרעי ירצה לכהן כשר, הוא או מי שיבקש להקים ממשלה ייאלץ להגיש בקשה להסרת הקלון • התנועה לאיכות השלטון: "החלטה מרשימה"

אריה דרעי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
אריה דרעי / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, השופט יצחק עמית, דחה הבוקר (ד') את בקשת התנועה לאיכות השלטון לקבוע קלון על יו"ר ש"ס אריה דרעי באופן שימנע ממנו לכהן כשר, אך הותיר פתח בהחלטתו למנוע ממנו כהונה עתידית. 

אחרי שהתפטר מהכנסת: אריה דרעי הודה והורשע בעבירות מס
הרשעה בפלילים סוגרת את הדלת לשערי הכנסת? כך זה נגמר בפעמים הקודמות  

השופט עמית כתב כי "רק בשלב שבו מצויים העוסקים במלאכה בשאלת מינויו של פלוני לתפקיד שר בממשלת ישראל, ויש לראות את אותו פלוני בגדר 'מועמד להיות שר', או-אז ניתן להגיש בקשה בעניינו". כלומר, בשלב הזה טרם בשלה העת לקבוע קלון על דרעי, אך האפשרות נותרת פתוחה למועד מינויו לתפקיד מניסטריאלי בעתיד.

עוד כתב השופט עמית בסעיף 6 להחלטתו כי "המכונן קבע מעין 'חזקת קלון', לפיה אדם שהורשע ונידון לעונש מאסר על-פי התנאים המנויים בחוק היסוד, לא יהיה כשיר לכהן כשר בממשלת ישראל, אלא אם כן קבע יושב-ראש ועדת הבחירות המרכזית כי אין בעבירה שבה הורשע אותו אדם משום קלון". כלומר, ככל שבנימין נתניהו או אחד מהמועמדים האחרים לראשות הממשלה ירצו למנות את דרעי לשר - תידרש החלטה של יו"ר ועדת הבחירות שתקבע כי אין לו קלון כדי לאפשר לו להתמנות.

אם נתניהו אכן ירכיב את הממשלה הבאה הוא עשוי למצוא את עצמו ללא שותפו המרכזי והראשי לאורך העשור האחרון לצדו בשולחן הממשלה. האפשרות הזו נותרת פתוחה בהחלטת יו"ר ועדת הבחירות בעקבות עתירת התנועה לאיכות השלטון. הבקשה אומנם נדחתה על הסף, אך השופט עמית מציין בהחלטתו כי הבקשה, שהיא "תאורטית לחלוטין בשלב זה", תהיה רלוונטית כאשר מי שישוב ויפנה אליו בנושא יהיה "רק ראש הממשלה או חבר כנסת שעליו הוטלה הרכבת הממשלה". 

"החלטה מרשימה" 

בבקשת התנועה לאיכות השלטון נכתב כי "יש להטיל קלון על דרעי עקב המאסר של 12 חודשים על-תנאי שנגזר עליו ביום 1.2.2022. התנועה ציינה בבקשתה כי דרעי שב ומצהיר כי הוא יכול לכהן כשר בממשלה, ואין לו מניעה משפטית - והכל תוך פגיעה חמורה בציבור המצביעים. כדי שלא ייפגע חופש ההצבעה, וכל המידע יהיה חשוף למצביעים - סבורה התנועה כי על יו"ר הוועדה לעשות שימוש בסמכותו ולקבוע בשלב הזה מהי הכשירות בעניינו של דרעי, והאם חלה עליו חזקת הקלון".

לאחר שהשופט עמית דחה את בקשתה, התנועה לאיכות השלטון בירכה על החלטתו למרות זאת ומסרה כי זוהי "החלטה מרשימה של השופט עמית, שאימץ בפועל את עמדתנו וקבע כי דרעי 'מוחזק בקלונו'. אם דרעי ירצה לכהן כשר, הוא או מי שיבקש להקים ממשלה ייאלץ להגיש בקשה מתאימה להסרת הקלון. טוב שעמית הבהיר את המצב המשפטי לטובת ציבור הבוחרים, שיידע - אדם שמורשע בפלילים אינו יכול לכהן כשר בישראל".