האם בנק ישראל יאבד את הבלעדיות בפיקוח על הבנקים?

באחרונה חלה התקדמות בעניין איחוד רשות שוק ההון עם רשות ניירות ערך, וכעת בוועדה לבחינת מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל מתמקדים בפיצוח שאלת הפיקוח על הבנקים • לפי גורמים בסביבת הוועדה, חלק מנציגי בנק ישראל בוועדה הסירו את הווטו שהטילו קודם על המהלך שמקדמים באוצר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. / צילום: איל יצהר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. / צילום: איל יצהר. עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האם הסמכות הבלעדית של בנק ישראל בכל הקשור לפיקוח על הבנקים תפוצל ותועבר בחלקה לרגולטור חדש שיוקם? הוועדה לבחינת מבנה הפיקוח הפיננסי בישראל הייתה אמורה להגיש את המלצותיה לשר האוצר אביגדור ליברמן ולנגיד פרופ' אמיר ירון עוד ביוני האחרון, אבל הדיונים הקדחתניים עדיין נמשכים. באחרונה חלה התקדמות בעניין איחוד רשות שוק ההון עם רשות ניירות ערך, וכעת מתמקדים בוועדה בפיצוח שאלת הפיקוח על הבנקים. לפי גורמים בסביבת הוועדה, חלק מנציגי בנק ישראל בוועדה הסירו את הווטו שהטילו קודם על המהלך שמקדמים באוצר.

כיום חטיבת הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל אחראית במקביל על יציבות המערכת הבנקאית ועל התחרות בין הבנקים. לעיתים, שני הכובעים הללו לא מתיישבים אחד עם השני, כשרפורמות מעודדות תחרות עלולות לשחוק את רווחיות הגופים הבנקאים ובכך, כביכול, לערער את יציבותם. הפיקוח על הבנקים מסור בעיקר למטרת השמירה על היציבות. סמכות זו תישאר בידיו לפי התוכנית וייתכן שאף תורחב - אבל הטיפול בתחרות יופקע בחלקו מידי הבנק המרכזי ויעבור לגוף חדש שיוקם.

הוועדה, בראשות מנכ"ל משרד האוצר רם בלינקוב, דנה במודל דו-ראשי לפיקוח על המערכת הפיננסית: רגולטור אחד ליציבות המערכת ושני רגולטור לתחרות. אם וכאשר זה יקרה, כל רגולטור יהיה אחראי בתחומו לכל הגופים הפיננסיים: הבנקים, חברות האשראי, חברות הביטוח, בתי ההשקעות, ענף פינטק ועוד. זאת, בניגוד למצב הנוכחי, בו לכל ענף הרגולטור שלו - בנק ישראל לבנקים, רשות שוק ההון לחברות הביטוח ורשות ניירות ערך על החברות הציבוריות. בכך יוסדר גם הקושי הקיים בפיקוח על חלק מהשחקנים הדיגיטליים החדשים בתחום הפיננסי, שנופלים בין גבולות הגזרה של הרגולטורים השונים.

לפי המתווה שעל הפרק, יורחבו סמכויות הפיקוח על הבנקים בתחום היציבות לכל רוחב המערכת הפיננסית בישראל. מאידך, הגוף החדש שיוקם - אולי על בסיס מיזוג רשות שוק ההון עם רשות ניירות ערך - יקבל לידיו את הפיקוח על התחרות בכלל המערכת, וינגוס מהאחריות של בנק ישראל לתחום. כיום פועל בפיקוח על הבנקים אגף בנק-לקוח, המטפל בעוולות הבנקים כלפי הלקוחות. לא ברור, למשל, כיצד אגף זה יפעל בכפיפה אחת עם גוף הפיקוח החדש שיוולד.

לאורך דיוני הוועדה בשנה האחרונה הביע בנק ישראל התנגדות למתווה הדו-ראשי שקידמו באוצר. עם זאת, מאחורי הקלעים, גורמים בבנק ישראל הביעו בשיחות סגורות אמביוולנטיות בנוגע לשאלת מבנה הרגולציה. אותם גורמים הזכירו שבמדינות רבות בעולם הפיקוח על הבנקים עומד כגוף נפרד מהבנק המרכזי, וציינו שקיימות דעות שונות בנוגע למודל הטוב ביותר.

מבנק ישראל נמסר בתגובה: "איננו מתייחסים לתוכן הדיונים כל עוד הוועדה לא סיימה עבודתה ואין אנו מדליפים חלקי דברים מתוכם. מה שעומד לנגד עיני בנק ישראל ונציגיו בוועדה היה ונותר - שמירה על יציבות המערכת הפיננסית, לצד קידום התחרות והחדשנות בשוק, שתיטיב עם הציבור הרחב".