נמל חיפה יחזור למדף? מספנות ישראל מתחממת על הקווים אך הזוכים אופטימיים

קבוצת אדאני־גדות אומנם ביקשה ארכה לסגירה הפיננסית של עסקת הענק, אך מנכ"ל גדות טוען כי "הבקשה טכנית, ונובעת מהתקופה של חודשי הקיץ והחגים; בפרויקטים גדולים הסגירה הפיננסית לוקחת חודשים" • אם העסקה תיפול - צפויה מספנות ישראל לחזור לתמונה

נמל חיפה / צילום: Shutterstock
נמל חיפה / צילום: Shutterstock

האם ההתמודדות על נמל חיפה עשויה להתעורר מחדש? שאלה זו עולה לאחר שהזוכה במכרז לרכישת הנמל מידי מדינת ישראל, קבוצת אדאני־גדות, ביקשה ארכה של כשלושה חודשים כדי להשלים את הסגירה הפיננסית לעסקת הענק. זאת, מעבר למועד שהוכרז על ידי המדינה - אמצע חודש אוקטובר (שלושה חודשים לאחר ההכרזה על הזוכה במכרז).

בקבוצת אדאני־גדות מעריכים כי הסיכוי שבקשת הארכה תוביל לביטול זכייתה במכרז הוא קלוש. עם זאת, לפחות אחד מהגופים שהתמודדו במכרז להפרטת הנמל והפסידו, חברת מספנות ישראל, מגלה עניין לחזור לתמונת הרכישה במקרה שכזה.

קבוצת אדאני־גדות, שמורכבת מחברת אדאני פורטס ההודית (ששייכת לגאוטם אדאני - אחד מהאנשים העשירים בעולם) ומגדות מסופים הישראלית, זכתה כאמור במכרז לרכישת נמל חיפה בחודש יולי האחרון, לאחר שהצעתה נקבה בשווי של 4.1 מיליארד שקל - גבוה בכמיליארד שקל מההערכות המוקדמות - סכום שמתוכו היא אמורה לשלם בפועל 3.9 מיליארד שקל.

מתוך סכום זה אמורה הקבוצה להשיג מימון של 2.8-3 מיליארד שקל (כ־75% מתמורת העסקה), ואת היתרה, כמיליארד שקל, להזרים מההון העצמי. בשלב זה נמצאת הקבוצה בהליך בחירת הבנק שיוביל את הקונסורציום המממן, כנראה בשבוע הבא, וככל הידוע יש כמה מתמודדים לכך, ובהם בנק בינלאומי גדול עם נוכחות בישראל.

מנכ"ל גדות מסופים, עופר לינצ'בסקי, אמר לגלובס בעקבות הפרסומים האחרונים כי העיכוב הוא "טכני במהותו", ולוח הזמנים לסגירת המימון בעסקה דומה למקובל ברכישות של נכסי תשתיות בסדרי גודל כאלה.

עופר לינצ'בסקי, מנכ''ל גדות מסופים / צילום: תמר מצפי
 עופר לינצ'בסקי, מנכ''ל גדות מסופים / צילום: תמר מצפי

קבוצת אדאני "ממונפת יתר על המידה"

לינצ'בסקי אמר, כי "העבודה של הקבוצה מול הגופים המממנים נמצאת בעיצומה, גם ברמת הכנת המודלים וקבלת ההצעות. עבודה זו מתקדמת כהלכה ללא שום עיכובים. הבקשה שהגשנו להארכה הינה טכנית בלבד, ונובעת מהעובדה הפשוטה שאנחנו מדברים על תקופה של חודשי הקיץ ותקופת החגים. ברקע נציין שכל פרויקטי התשתית והמכרזים הגדולים לוקחים מספר חודשים לסגירה פיננסית, ואין בנמל חיפה משהו מיוחד בנושא הזה".

לצד נושא הסגירה הפיננסית, נפוצו לאחרונה פרסומים לגבי רמת המינוף של קבוצת אדאני, שאמורה להיות הרוכשת המרכזית בעסקה. ב־23 באוגוסט פורסמה עבודה של חברה בשם קרדיט סייטס, הממוקמת בסינגפור ושייכת לקבוצת דירוגי האשראי פיץ', שלפיה קבוצת אדאני "ממונפת יתר על המידה", לאחר שהשתמשה באשראי בצורה אגרסיבית לצורך רכישות והתרחבות בעסקיה.

קבוצת אדאני פרסמה בתחילת השבוע מסמך בן 15 עמודים העונה לטענות קרדיט סייטס, שהגיע לידי גלובס. במסמך מצוין, כי "הפורטפוליו של החברות בקבוצת אדאני יישם בהצלחה ובהתמדה מדיניות של התרחבות שהיכתה את התעשייה במהלך העשור האחרון.

"אותן חברות פעלו בהתמדה להקטין את המינופים עם ירידה ביחס חוב נטו לרווח לפני פחת מסים והפחתות (EBITDA), מ־7.6 ל־3.2. ה־EBITDA השיג צמיחה שנתית ממוצעת של 22% בתשע השנים האחרונות, בעוד שהחוב צמח רק ב־11% באותה תקופה".

גורם ישראלי בכיר ציין בקשר לפרסומים על קבוצת אדאני, כי לא נכון להשוות את החברה שזכתה ברכישת הנמל לבעלת השליטה ההודית: "אדאני פורטס היא החברה שזכתה, ולא נכון להשוות אותה לקבוצת אדאני שנכללה בדוח של פיץ', כמו שלא נכון להשוות את שופרסל לסלקום רק משום שפעם היו חלק מקבוצת אי.די.בי", אמר אותו גורם. לפי אותו גורם, מניית אדאני פורטס עלתה ב־20% מתחילת השנה, ודירוג האשראי שלה נותר יציב.

שינוי בסדרי הגודל של עסקי מספנות ישראל

כך או כך, אפשרות, ולו קלושה, שהמכרז למכירת נמל חיפה ייפתח מחדש, על רקע בקשת הארכה של אדאני־גדות, מעוררת עניין מחודש בעסקה, לפחות אצל אחת מהמתמודדות האחרות במכרז. מספנות ישראל, שבשליטת שלומי פוגל, סמי קצב ומשפחת שמלצר, שבראשותה עומד פוגל, ושמנוהלת על ידי צבי שכטרמן, מאותתת כי בכוונתה לחזור לתמונה אם הצעת אדאני־גדות תרד מהפרק.

מספנות ישראל , שנסחרת בבורסה התל אביבית לפי שווי של 2.2 מיליארד שקל, מחזיקה כבר בפעילות משגשגת לצד נמל חיפה. מאז שנת 2007 היא מפעילה את נמל מספנות ישראל, שממוקם במימי נחל הקישון. בשטח הקימה מספנות ישראל מערך שירותים רחב, שכולל שירותי פריקה וטעינה למטענים כלליים, וכולל בין היתר גם מסוף מתקדם לקליטת מלט ופעילויות נוספות.

יחד עם זאת, רכישת נמל חיפה היא כמובן "גיים־צ'יינג'ר" מבחינתה, שכן אם המתחרה אדאני־גדות תשתלט עליו, המשמעות היא התגברות חריפה של התחרות. מצד שני, אם מספנות ישראל תצליח לרכוש אותו, יהיה זה שינוי בסדרי גודל של עסקיה.

קופת נמל חיפה תגדל ל-2.3 מיליארד שקל

אדאני פורטס מקבוצת עסקיו של אדאני מחזיקה ב־70% מהשותפות לרכישת נמל חיפה. גדות מסופים הישראלית מחזיקה ביתרה (30%), ובעלי המניות שלה הם קרן טנא בניהולו של אריאל הלפרין (51%), והיתרה בידי קבוצת ווליו LBH, שאותה הוביל בעסקה יאיר אפרתי, מטעם בית ההשקעות ווליו בייס.

הסכום שאמורה קבוצת אדאני־גדות לשלם נחשב גבוה מאוד עם פרסום הזכייה - 3.9 מיליארד שקל (200 מיליון שקל נוספים היוו "פקטור" של המדינה למתן עדיפות להצעה הגבוהה ביותר). תנאי המכרז מעמידים את נמל חיפה כחברה איתנה שבקופתה 1.3 מיליארד שקל נזילים ללא חוב.

מתוך סכום הרכישה של הנמל צפוי הצ'ק למדינת ישראל לעמוד על סך של 2.9 מיליארד שקל. היתרה תזרום לקופת הנמל, שתגדל ל־2.3 מיליארד שקל. המשמעות מבחינת הקבוצה הזוכה היא, שהיא קונה את הנכס לפי שווי של 1.6 מיליארד שקל, אם מנכים את המזומנים שיישארו בקופה. תוכניות קבוצת אדאני־גדות כוללות פיתוח נדל"ני מסיבי שיציף ערך נוסף.

לפי שעה, טוענים בקרבת הקבוצה, חלק מהבנקים בארץ, כמו גם בנקים זרים בינלאומיים עם נוכחות בישראל, מתחרים על הובלת הקונסורציום. האינדיקציות שקיבלה הקבוצה ממוסדיים בישראל מלמדות על נכונות להשתתף במימון. כל גוף שייבחר יצטרך להעמיד חלק משמעותי מהמימון (לפי הערכות 30% ומעלה), כך שגם הבחירה בגוף המממן תהיה אינדיקציה לאמון שלו בתג המחיר בעסקה.

ההתפתחויות בעסקת רכישת נמל חיפה

● באמצע יולי הודיעה המדינה כי קבוצת אדאני-גדות זכתה במכרז לרכישת נמל חיפה לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל

● אדאני-גדות אמורה להעמיד מימון בהיקף של 75% מהעסקה (עד 3 מיליארד שקל), והיתרה בהון עצמי

● הקבוצה הזוכה שהייתה אמורה לסגור את מימון העסקה עד אמצע אוקטובר מבקשת ארכה של עוד 3 חודשים. לדברי הקבוצה העיכוב טכני ונובע מחופשות של הבנקאים באוגוסט וחגי תשרי המתקרבים

● בסוף אוגוסט פרסמה חברה מקבוצת פיץ' חשש למינוף יתר של קבוצת אדאני ההודית