שלמה אייזיק הגיש בקשה לפירוק יונט קרדיט הפרטית: טוען כי שותפיו חייבים לו 8 מיליון שקל

בבקשה שהגיש לביהמ"ש טוען אייזיק כי שילם לבדו חוב לבנק לאומי על סך 2.7 מיליון שקל, בעוד שותפיו שי פנסו וצחי אזר לא שילמו את חלקם • ביקש גם למנות נאמן לחברה וכן כונס נכסים לשיעבודים של החברה כלפיו

מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר
מייסד יונט קרדיט, שלמה אייזיק / צילום: רמי זרנגר

מאבקי הכוחות בין השותפים בחברת יונט קרדיט הגיעו היום (א') לבית המשפט. מייסד חברת האשראי החוץ-בנקאי, שלמה אייזיק, הגיש אחר-הצהריים לבית המשפט המחוזי בתל אביב בקשה לפירוק חברת יונט קרדיט הפרטית, המחזיקה ב-29% מחברת יונט קרדיט הציבורית. 

■ בין הנושים של יונט קרדיט: חברת המימון של שאול נאוי ועוד גורמים בענף
הלכתם לאיבוד בפרשת יונט קרדיט? הנה כל הסיפור מההתחלה
שתי חברות אשראי חוץ-בנקאי, שתי נפילות - ואיך קשורה אליהן משפחה אחת מנצרת

יונט קרדיט הפרטית היא חברה בבעלותם של בעלי השליטה החברה הציבורית, שלמה אייזיק, שי פנסו וצחי אזר. במסגרת הבקשה טוען אייזיק באמצעות באי-כוחו, עורכי הדין גיא גיסין וסמיון קידר, כי פנסו ואזר חייבים לו סכום של 8 מיליון שקל.

במסגרת הפנייה לבית המשפט, אייזיק מבקש גם למנות נאמן לחברה וכן כונס נכסים לשיעבודים של החברה כלפיו.

"אייזיק, שתמך בפעילות החברה באמצעות הזרמה של מיליוני שקלים, המשיך לתמוך בה גם בעת האחרונה, כאשר מנגד, בעלי המניות הנוספים (הערבים לחלק מחובותיה) התעלמו או התנערו מהתחייבויותיהם והפסיקו לתמוך בחברה", נכתב במסמכים שהוגשו לבית המשפט. "פניותיו של אייזיק לאזר לפרוע את חובותיו לחברה (בסך למעלה מ-5.76 מיליון שקל) לא קיבלו מענה. גם חוב החברה כלפי בנק לאומי בסך 2.7 מיליון שקל התגלגל לפתחו של אייזיק בלבד, זאת שעה שדרישת הפירעון של הבנק, שנשלחה הן לחברה והן לשלושת הערבים, לא קיבלה התייחסות של החברה או של פנסו ואזר".

"קמה החזקה כי החברה נמצאת בחדלות פירעון"

על-פי הבקשה, אייזיק, המכהן גם כנשיא לשכת סוכני הביטוח, מסר לחברה שתי דרישות לתשלום חוב כלפיו, שעמד נכון לאותו מועד על סך של כ-4.36 מיליון שקל, ולכל הפחות דרש כי החברה תסדיר כל פיו חוב, שעמד נכון לאותו מועד על סך של 300 אלף שקל שמקורו בשני צ'קים שמועד פירעונם חלף, אשר נמשכו על-ידי החברה מחשבונה לפקודתו של אייזיק, לצורך כיסוי חלק מההלוואות שהעמיד לחברה. נכון למועד זה, החוב בגין צ'קים שמשכה החברה לפקודת אייזיק שזמן פירעונם חלף, עומד על 600 אלף שקל.

"החברה לא השיבה ולא התייחסה בדרך כלשהי למכתבי הדרישה של המבקש, וזאת גם לאחר חלוף 30 ימים ממועד מסירת המכתבים. משכך, קמה החזקה כי החברה נמצאת בחדלות פירעון", נכתב.

"למיטב ידיעת המבקש, החוב העיקרי של החברה (כ-40 מיליון שקל) הוא חוב כלפי מחזיקי אגרות חוב (לא סחירות), המגובה ככל הנראה בערבות של שי פנסו (בעצמו או באמצעות חברה בבעלותו המלאה). משכך, קיים חשש ממשי שמה כספים הנגבים על-ידי החברה מלקוחות/חייבים, מנותבים לצורך פירעון החוב כלפי אותם נושים, באופן אשר מעדיף אותם ועלול לשחרר או להקל על ערבותו של פנסו, זאת על חשבון נושים אחרים (דוגמת בנק לאומי) אשר פונים למבקש, שעה שהחברה לא עומדת בפירעון, חובותיה כלפיהם בהגיע מועד פירעונם".

כזכור, יונט קרדיט הפרטית עומדת במרכז החשדות של רשות ניירות ערך באשר למתרחש ביונט קרדיט הציבורית, החברה הנסחרת בבורסה ועונה לאותו השם. על-פי החשד שנבדק, יונט קרדיט הציבורית הקצתה לבעלי המניות ביונט קרדיט הפרטית - אייזיק, פנסו ואזר - מניות בסך של 50 מיליון שקל. אולם על-פי החשד, הכספים הועברו חזרה לחברה הפרטית באמצעות הסוואת המהלך כעסקות הלוואה לצדדים שלישיים, ולמרות זאת בעלי המניות המשיכו להחזיק במניות החברה הציבורית. 

*** הנחקרים בפרשה הם בגדר חשודים בלבד. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, ועומדת להם חזקת החפות.