רק באמריקה: ממשל ביידן מוחק חובות בסך מאות מיליוני דולרים

הנשיא ביידן הודיע כי יבטל חובות סטודנטים בסך 10,000 דולר עבור לווים עם משכורות שנתיות עד 125 אלף דולר • בנוסף, סטודנטים בעלי חובות הזכאים למלגה יזכו למחיקת חוב של 20 אלף דולר • צעד זה יאפשר לכ-9 מיליון לווים למחוק את החובות שלהם לחלוטין

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

נשיא ארצות־הברית ג'ו ביידן הודיע היום (ד') ​​כי ימלא את הבטחת קמפיין הבחירות שלו ו"ימחל" על 10,000 דולר בחובות פדרליים של סטודנטים. הסטודנטים הזכאים למחיקת החוב הם אלה המשתכרים פחות מ-125 אלף דולר בשנה. סטודנטים בעלי חוב הזכאים למלגות, יזכו אף למחיקת חוב בסך 20 אלף דולר.

הצעד חסר התקדים של הבית הלבן - מחיקת חובות של מאות מיליארדי דולרים - מגיע אחרי שנים של לחץ ציבורי בנושא שהחריף בחודשים האחרונים, עם ויכוחים סוערים בין פקידי הממשל. הדיונים התרכזו בשאלה כיצד מחיקת הלוואות הסטודנטים עשויה להשפיע על האינפלציה הגבוהה שפוגעת בכלל האמריקאים, בכמות חובות הסטודנטים שיש לבטל ואם לנשיא בכלל יש את הסמכות להפחית את החובות של אנשים ללא הרשות המחוקקת.

בחירות אמצע הקדנציה המתקרבות, שיערכו בנובמבר, הוסיפו לחץ על הממשל להגיע להחלטה. מי שתמך בצעד אמר כי מחילה על חובות סטודנטים תעודד בוחרים צעירים יותר, אצלם ביידן איבד פופולריות, לצאת להצביע.

חובות בסך 1.7 טריליון דולר על השכלה

"משבר הלוואות הסטודנטים" הפך למונח מוכר בפי פוליטיקאים ובמשקי בית ברחבי ארה"ב. כאשר מגפת הקורונה פגעה בארה"ב במרץ 2020 ופגעה בכלכלה, ממשל טראמפ השהה את תשלומי הלוואות הסטודנטים. ההשהיה הזו הוארכה מאז שש פעמים, וראש הסגל של הבית הלבן של ביידן, רון קליין, אמר מוקדם יותר השנה שהנשיא יקבל את החלטתו לגבי מחילה על הלוואות סטודנטים לפני חידוש התשלומים בספטמבר.

יותר מ-40 מיליון אמריקאים נמצאים בחובות על השכלתם, חובות המצטברים לסכום של 1.7 טריליון דולר, העולה בהרבה על חובות כרטיס אשראי או רכישות רכב בארה"ב. כיום, החוב הממוצע לסטודנט אמריקאי הוא מעל 30,000 דולר, לעומת 12,000 דולר ב-1980.

כפי שפורסם ב-"CNBC", רק כמחצית מהלווים נמצאו בתהליך החזר חוב ב-2019. רבע מהם - כלומר יותר מ-10 מיליון איש - הגיעו למצב של השתמטות מחוב או לצעדים פליליים, והשאר הגישו בקשה לסעד זמני ללווים מתקשים, כולל בקשות לדחיות. את הנתונים העגומים הללו רבים השוו למשבר המשכנתאות ב-2008. "מערכת ההלוואות לסטודנטים שבורה", אמרה פרסיס יו, מנהלת המדיניות של המרכז להגנת סטודנטים לווים.