הווייז של המטיילים: 3 אפליקציות ישראליות לניווט בשטח שכדאי להכיר

אפליקציות שמעשירות את הטיול ומסייעות לתכנן אותו, קהילה תוססת שמשתפת מסלולים ונקודות עניין ואפילו ניווט קבוצתי • התוכנות הישראליות שיעזרו לכם לנווט בשטח

האפליקציות שינו את עולם הניווט. כבר לא צריך לשלוט במפות סימון השבילים / צילום: Shutterstock
האפליקציות שינו את עולם הניווט. כבר לא צריך לשלוט במפות סימון השבילים / צילום: Shutterstock

הימים האחרונים של החופש הגדול, ורגע לפני חזרתה בגדול של עונת הטיולים בחגים זה זמן טוב להתעדכן בתכנות הניווט הקיימות בשוק, לתכנן בעזרתן מסלול, לעקוב אחר ההנחיות ולהכיר את הסביבה. ניווט בשטח נשען במשך שנים על מפות סימון השבילים הקלאסיות, שהיוו מאגר מידע עשיר אך דרשו יכולת קריאה וכישורי ניווט בסיסיים. העידן הטכנולוגי הוסיף שורת אפליקציות ניווט שייתרו את צרור מפות הנייר. עכשיו די במכשיר טלפון נייד. שלוש תוכנות ישראליות פעילות בשוק הניווט, וזה הזמן להכיר אותן.

הוותיקה | עמוד ענן

יואב רופא העלה את גרסת עמוד ענן הראשונה לאינטרנט בשנת 2004 והקדים את זמנו, ואת ווייז. בהמשך נולדה גם אפליקציה לנייד, ששינתה את עולם הניווט בשטח ושמה למטרה לעזור במציאת המיקום ולתת מידע על היעד ועל סביבתו הקרובה באמצעות נקודות עניין. היום יש מספר חסר תקדים של כ-85,000 נקודות, ובהן תצפיות, בורות מים, ריכוזי פריחה ועוד. יתרון נוסף הוא שכל אחד ואחת יכולים להעלות נקודה משלהם, להוסיף הסבר ותמונות.

בגרסה החינמית, המפה מבוססת על OSM (open street map) וכוללת טופוגרפיה וסימוני שבילים. הרזולוציה: לא מספיק חדה, ותקפוץ מדרגה בגרסה הבאה. למעוניינים ניתן לרכוש מפות שביל נט או החברה להגנת הטבע (250-390 שקלים) הזמינות באופליין וברזולוציה גבוהה. חברות אלה גובות תשלום גם על עדכון שנתי. החסרון: אין תכנון מסלול או מאגר מסלולים, אבל מבטיחים שיהיו בקרוב.

https://amudanan.co.il 

הקהילתית | אוף רוד

גם אפליקציית אוף רוד מבטאת אחוות מטיילים קהילתית. כדן אוג'לבו ואילן זיתון שייסדו אותה לפני כשש שנים, עמלו במו ידיהם ובמינימום תקציב כדי לפשט ולהנגיש את עולם הטיולים ולאפשר התמצאות בשטח. האתר מתאים בעיקר לתכנון מסלולים, והאפליקציה - לניווט והקלטת מסלולים.

בבסיס כמה מפות חינמיות לטיול שטח או סיור עירוני (אונליין בלבד) ברזולוציה לא גבוהה, וקהילת אורחים רחבה (למעלה ממאה אלף), שמעדכנת מידע הכולל כ-70,000 נקודות עניין. במאגר גם אלפי מסלולים מסוגים שונים שניתן לשתף. בין הפיצ'רים יש גם עורך מסלול שמתכנן ניווט ידני או אוטומטי, כאשר הידני עדיף ומסייע בהכרת השטח. בהכוונה יש אופציה קולית שמתריעה על סטייה מהדרך. יתרון בולט נוגע לניווט קבוצתי, כשכל משתתף רואה את המסלול בזמן אמת. נקודה לשיפור: איכות נקודות העניין ודיוק הדאטה ולמנגנון תכנון המסלול שמשתנה בין המפות שבתשלום - שביל נט או החל"ט (360-390 שקל).

בשנה האחרונה יצרו את 'מפת הפעילות', פרויקט שאסף מיליוני נקודות עניין, עיבד וקיטלג למפה שמציגה באופליין מסלולים פופולריים - מתאים במיוחד למתחילים (79 שקלים לשנה).

https://off-road.io

חדות אינסופית | ISRAEL HIKING MAPS

אם להתחיל מיתרונות האפליקציה שפיתחו הראל מזור, זאב שטדלר וגיא שחר, הרי שרמת הרזולוציה בולטת ויש במפות חדות אינסופית. לפני כעשור חיפשו החבר'ה פתרון למפות דיגיטליות יצרו קובץ לאתר אינטרנט.

לפני כארבע שנים שוחררה גם אפליקציה. מאז הורידו אותה כ-60,000 משתמשים שנהנים מחכמת ההמונים. גם כאן המיזם חברתי התנדבותי וכל אחד יכול להוסיף ולעדכן מידע בדגש על נקודות עניין. המידע חשוף לכל וכולל עדכונים יומיומיים.

המפות עובדות טוב יותר באונליין ואפשר להוריד אותן ולהשתמש גם בלי קליטה, ההמלצה היא לרכוש מפות ב-99 שקלים לשנה שנותנות מענה באין קליטה. נפח המפות קטן, ניתן להוסיף מסלול חדש לשמור בענן, להקליט מסלול, ולצפות ברשימת מסלולים והקלטות באזור אישי או מכמה אתרים רשמים (עם חיפוש מוצלח).

https://israelhiking.osm.org.il/