בעלת העסק ששואפת להציל ילדים מפגיעות מיניות: "עדיין אין מספיק מודעות לנושא בכל חלקי הארץ"

יעל פדר, תושבת אבן יהודה, בת 49 • נשואה פלוס 4 • בעלת "החברים של יעל" • "צריך להבין שלאפקט המניעה יש פה משמעות. עדיף למנוע פגיעות מאשר לטפל בדיעבד" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

יעל פדר, בעלת "החברים של יעל" / צילום: נעמה בן שמחון
יעל פדר, בעלת "החברים של יעל" / צילום: נעמה בן שמחון

חשבתם פעם איך אפשר ללמד ילדים בגיל הרך לשמור על עצמם ובכך למנוע פגיעות מיניות? יעל פדר, עובדת סוציאלית, מלחינה, שחקנית ובמאית, היא בעלת העסק "החברים של יעל", שיזמה את התוכנית החינוכית "הגוף שלי הוא רק שלי" (שככל הנראה אתם מכירים אם יש לכם ילדים). כבר 20 שנה יעל מריצה את התוכנית ברחבי הארץ, יחד עם 8־10 שחקניות.

מלבד 800 הצגות ילדים בשנה, פדר כתבה שלושה ספרי ילדים על מיניות ומוגנות, ועוד אחד בדרך. ואם זה לא מספיק, יש לה גם סרט לילדים שיצא לפני 14 שנה אבל עדיין רלוונטי ומלמד את הילדים כיצד להגן ולשמור על עצמם.

יש לך אתגר מול הרשויות?
"מבחינתי, האתגר הוא לפצח את העבודה מול כל רשות ולהתאים את התכנים שלי. בעיריית רעננה, לדוגמה, כבר 15 שנה לוקחים את ההצגה לכל אחת מכיתות א' בכל בתי הספר בעיר, וזה ממומן על ידי עמותות ועיריית רעננה. אבל לא קל להגיע לעירייה או למועצה ששמה לה מטרה להשפיע בכל שנה על שכבת גיל שלמה. על אף שאני עסק ותיק ומוכר עדיין צריך להשקיע בשיווק התוכנית ובהתאמתה לקהל היעד".

כיום, רוב ההצגות של יעל הן באזור המרכז. "אבל, גם בצפון יש לא מעט עיריות שרואות בחשיבות הנושא כמו עיריית חדרה, פרדס חנה, מועצה אזורית גולן ומועצה אזורית עמק יזרעאל. לעומת זאת, הדרום די שומם. כמעט ואין הצגות והתחושה היא שעדיין אין מספיק מודעות לנושא ולחשיבותו. צריך להבין שלאפקט המניעה יש פה משמעות. עדיף למנוע פגיעות מאשר לטפל בדיעבד. לא אחת אנחנו מגיעים לבית ספר או לגן אחרי שכבר הייתה פגיעה וחבל".

יעל אף מבינה את החשיבות של הגעה לחברות נוספות בישראל. "מתוך רצון להשפיע גם על החברה הערבית, ההצגה תורגמה לערבית, רצה כשנתיים בתוך החברה, והתקבלה לשמחתי בחום רב. אולם, נתקלתי בקושי רב בתפעול ההצגה: שיווק, תיאום, גבייה. כיום אני מחפשת מישהו מתוך החברה שינהל את ההצגה בחברה הערבית.

"אנחנו עושים גם לא מעט הצגות בחברה הדתית במסגרות של ממלכתי דתי. בכל הצגה אנחנו מתאימים את עצמנו לאוכלוסיה מולה אנו עומדים. למשל, בכינויי האיברים הפרטיים. לעיתים אנחנו מתבקשות להשתמש במונח של 'איברים מוצנעים' ולא לפרט את שמות האיברים. נדרשת פה הבנה וגמישות. לחברה החרדית יצרנו מוצר שונה ומותאם אבל עדיין יש אתגרים בלא מעט מקומות, בעיקר בגלל חוסר הפתיחות לנושא".

לסיום, יעל מדברת על השאיפות שלה לעתיד. "אני פועלת מתוך שליחות לחנך, לשנות ולמעשה להציל ילדים מפגיעה מינית, דרך מתן כלים פשוטים וחיובים שמייצרים שפה משותפת להורים ולילדים. החלום שלי הוא להגיע לעוד ועוד קהלים בכל העולם ושאמא או אבא מסין, למשל, ישתמשו בתכנים שלי וימנעו מהילדים שלהם פגיעה". 

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il