איראן בדרך לחברות בארגון שמחזיק ברבע מהתמ"ג העולמי

עד עתה נטלה טהרן חלק בארגון שנגחאי, שמטרתו לקדם שיתוף-פעולה בין המדינות החברות בו, בתור מדינה משקיפה בלבד • החברות בארגון, שכולל בין היתר את רוסיה, הודו ופקיסטן, מייצגות 40% מהאוכלוסייה העולמית ו־28% מהתמ"ג הגלובלי

נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: Reuters, SPUTNIK
נשיא איראן, איברהים ראיסי / צילום: Reuters, SPUTNIK

איראן צפויה להפוך לחברה בארגון שנגחאי לשיתוף-פעולה (SCO) עוד השנה, כך הודיע שר החוץ האוזבקי ולדימיר נורוב שמקיים ביקור במוסקבה. הוא ציין כי מזכר הבנות בנושא צפוי להיחתם כבר בכנס הארגון שיתקיים בסמרקנד ב־16-15 בספטמבר.

עד עתה, טהרן נטלה חלק בארגון בתור מדינה משקיפה בלבד. את ה־SCO מובילות רוסיה וסין, וחברות בו גם הודו, פקיסטן, קזחסטן, טג'יקיסטן, קירגיזסטן ואוזבקיסטן. למעשה, החברות הארגון, שהוקם ב-2011, כוללות 40% מהאוכלוסייה העולמית ו־28% מהתמ"ג הגלובלי. מטרותיו המרכזיות של הארגון הן הגברת האמון ההדדי בין חברות הארגון; פיתוח שיתוף-פעולה יעיל בתחומים שונים, ובעיקרם הפוליטיים, המסחריים, הכלכליים, הביטחוניים ובסוגיית האנרגיה; ולפעול להבטחת השלום, הביטחון והיציבות באזור.

מנהיגי הארגון מתכנסים אחת לשנה במטרה לקבל החלטות משותפות ולאשר את תקציב הארגון. בין הגופים המרכזיים שלו יש את המטה שיושב בבייג'ין ואת "הוועדה העליונה למאבק בטרור" בבירת אוזבקיסטן - טשקנט. מעורבות פעילה של איראן בתוך ארגון שנחאי לשיתוף-פעולה, תתווסף לשיתוף-הפעולה הקיים שלה עם רוסיה בסוריה - במטרה לדאוג לשותפן, הנשיא בשאר אסד.

ההצטרפות הצפויה של איראן לארגון שנחאי מהווה התפתחות משמעותית ביחסי טהרן עם מוסקבה. רק אמש (ב') סיפר היועץ לביטחון לאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן כי איראן מתכוונת לספק לרוסיה מאות כטמ"מים לטובת שדרוג המערך האווירי שלה במלחמה ברוסיה. לאחר מכן, הבוקר (ג') נודע כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין יגיע בשבוע הבא לביקור באיראן. מטרת פוטין בהגעתו לטהרן, היא השתתפות בפסגה טרילטראלית עם מקביליו האיראני ראיסי והטורקי רג'פ טאיפ ארדואן.

זהו יהיה היעד השלישי בלבד שנשיא רוסיה יוצא אליו מאז הפלישה לאוקראינה ב־24 בפברואר, לאחר שבסוף החודש שעבר ביקר בטג'יקיסטן, ובהמשך השתתף בוועידת מדינות הים הכספי בבירת טורקמניסטן - אשגבט. באותה הפסגה נטל חלק, בין השאר, גם מקבילו האיראני אברהים ראיסי.

הישג לנשיא ראיסי

ההצטרפות הצפויה של איראן לארגון שנגחאי לשיתוף-פעולה מהווה הישג לראיסי, שמאז כניסתו לתפקיד ב־5 באוגוסט שם דגש על שיפור שיתוף-הפעולה בין טהרן לבין מדינות אסיה ככלל והשכנות בפרט. רק לאחרונה אישרה קזחסטן מתן ויזת תייר לאיראנים שמגיעים למדינה באופן חופשי. מבחינת הקשרים הכלכליים, בין החודשים דצמבר ומרץ - היקף הסחר של איראן עם שכנותיה הגיע לכ־46.2 מיליארד דולר - עלייה של 28% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

בתחילת החודש הנוכחי, שר החוץ האזרבייג'ני ג'ייהון בייראמוב ביקר בטהרן ונועד עם הנשיא ראיסי. על אף שבין שתי המדינות שוררת חשדנות הדדית תמידית, בעקבות "אזרבייג'נים האיראנים" - המיעוט האתני הגדול ביותר באיראן - הפגישה נראתה לבבית למדי.

שר החוץ האזרבייג'ני אף ציין כי היקף הסחר בין המדינות עלה ב־30% בשנה החולפת. הצלחה בולטת נוספת של איראן הייתה מול עומאן, שנמצאת במיקום אסטרטגי - סמוך למצר הורמוז שמהווה את "שער הכניסה" הימי למפרץ הפרסי. במהלך 2021, היקף הסחר בין שתי המדינות זינק ב־40%.

ראיסי הצליח להגיע להישגים הכלכליים הללו על אף סנקציות אמריקאיות רבות שעדיין נותרו בתוקף מאז פרישת נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ ב־8 במאי 2018. לדעת רבים, מקור הסיבה לאי אכיפת חלק גדול מהעיצומים היא רצון ממשל ביידן לא להכעיס את טהרן - במטרה להשיבם להסכם הגרעין. אם וכאשר הסכם שכזה יתממש, צפויה תאוצה משמעותית בהרבה של הכלכלה האיראנית.