אחרי החקירה ברשות ניירות ערך: הוגשה בקשה לבית המשפט לפירוק יעדים נדל"ן

הליך חדלות פירעון נפתח נגד חברות קבוצת "יעדים נדל"ן" על ידי משקיע בחברה, אחרי שרשות ניירות ערך פתחה בחקירה נגד בעלי החברה מוטי אברג'יל • לגלובס נודע כי בימים האחרונים שלח אברג'יל הודעה בקולו למשקיעים, שבה הוא ביקש מהם להמתין עם בקשת הפירוק, ולאפשר לו לנסות להשיג את הכסף שהוא חייב להם

לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב
לובי משרדי ''יעדים נדל''ן''. בעיגול: מוטי אברג'יל / צילום: יוסי כהן, יוטיוב

משקיע בקבוצת "יעדים נדל"ן" בבעלותו של מוטי אברג'יל, המצוי בחקירה ברשות ניירות ערך בחשד להונאת משקיעים, פתח בהליך חדלות פירעון נגד החברות בקבוצה: "יעדים המרכז לקורסים" ו"מ.א. לוח יעדים". זאת לאחר שאברג'יל הפסיק לשלם לו החזר הלוואה בגובה של 600 אלף שקל. החוב שנותר עומד על 320 אלף שקל. המשקיע מבקש כי ימונה נאמן זמני לחברות.

לגלובס נודע כי בימים האחרונים שלח אברג'יל הודעה בקולו למשקיעים, שבה הוא ביקש מהם להמתין עם בקשת הפירוק ולאפשר לו לנסות להשיג את הכסף. במקביל בבית המשפט הוא טוען כי אינו חדל פירעון וצפוי לקבל מיליוני שקלים לחברות שבבעלותו.

בבקשה שהוגשה לבית המשפט המחוזי בלוד על ידי עו"ד אור עדיני טוען המשקיע כי החברות נמצאות בחדלות פירעון. "חובות החברות לנושים ובתוך כך למבקש לא שולמו, המחאותיהן לא כובדו ומיליוני שקלים נעלמו כלא היו", נכתב בבקשה.  בנוסף נכתב כי אברג'יל אמר לנושים: "באופן שאינו משתמע לשתי פנים כי נכסי החברות קטנים מהתחייבויותיהם".

טקטיקה של "הפרד ומשול"

בנוסף נטען לחשש להעדפת נושים בתשלום לחלק מהמשקיעים. "לעיתים החברות אף מציעות המרת החוב במקרקעין שבבעלות החברות, תוך ביצוע העדפת נושים והברחת נכסים, ועל חשבון יתר הנושים של החברות. החברות עושות כן תוך שימוש בטקטיקה של "הפרד ומשול" וניצול האינטרס של כל אחד מהנושים לדאוג לעצמו על חשבון הקבוצה כולה", נכתב בבקשה שהוגשה לבית המשפט.

מאז החקירה ברשות ניירות ערך, ערך אברג'יל פגישות נפרדות עם המשקיעים במטרה לעכב תביעות ובקשות לפירוק נגדו. הוא הבטיח בפגישות להחזיר את הכסף, ועם חלק אף ערך הסכמים. מבדיקת גלובס עם חמישה משקיעים - עד היום לא הוחזרו הכספים או חלקם למרות ההבטחות.

בהודעה ששלח השבוע למשקיעים, פנה אברג'יל לליבם בבקשה שימתינו בסבלנות לפתרון המשבר. "שום דבר לא נעשה בזדון" אמר וביקש מהם להמתין בסבלנות בזמן שהוא מנסה להשיג כספים, ולא ימהרו לבקש את פירוק החברות.

"החברה לא מצליחה לעמוד בהתחייבויות גם בהסכמים האחרונים. יש מצב אבסורד שלחברה יש כסף אבל היא לא יכולה להפקיד כי יש עיקולים. אני פועל להסיר את העיקולים", אמר והוסיף: "זה לא קל. אני עובד 14 שעות ביום כדי לעשות הרבה מהלכים שיבטיחו את הכסף. זה אולי לא יחזיר מחר בבוקר את הכסף אבל יבטיחו את הכסף. "מפרק עולה המון כסף ואת הכסף לוקחים מהמשקיעים. זה לא יזרז את הכסף. מחפשים פתרון יצירתי כדי שתקבלו כסף או נדל"ן".

החברות של ארבג'יל טוענות בבית המשפט באמצעות משרד ברנע ג'פה לנדה כי לא הגיעו למצב של חדלות פירעון, אלא שקיימת בעיה תזרימית זמנית וכי הסעד המבוקש קיצוני יגרום נזק אדיר לחברות, לנושיהן ולעובדיהן ואינו מחויב המציאות. לטענת החברות, מדוחות הקופה משתקפת תמונה כי מגיע לה תקבולים של למעלה מ-12 מיליון שקל.

החברות מציינות כי הן פועלות "להנזיל ולהקדים זכויות מנכסים ותקבולים המגיעים להן כדי לפרוע את התחיבויתיהן, אשר עולים באופן משמעותי על חובו הנטען של המבקש".

עו"ד עדיני המייצג את המשקיע מסר כי "טענת החברות שאינן חדלות פירעון או כי מדובר במצוקה תזרימית זמנית הן טענות חסרות בסיס. פעם אחר פעם, הנושים מבקשים לקבל את המגיע להם ונענים בהבטחות שהחברה לא עומדת בהן. אם החברות אכן 'מגלגלות' מיליוני שקלים (ואיננו מאמינים בכך) שאינם מגיעים לנושים מדובר במצב חמור בהרבה ואין אלא לתהות לאן הולך הכסף?".

החקירה ברשות ניירות ערך נגד אברג'יל נמצאת בעיצומה. במרץ השנה הוא נחקר בחשד להונאת משקיעים. אברג'יל חשוד בעבירות תרמית בניירות ערך, קבלת דבר במרמה, הצעה ומכירת ניירות ערך ללא תשקיף והלבנת הון. הוא חשוד כי בין השנים 2018-2021 פעל יחד עם אחרים, באמצעות חברות פרטיות למכור לציבור המשקיעים ניירות ערך, תוך שגייס למעלה מ-100 משקיעים בסכומים של עשרות מיליוני שקלים, תוך הטעיית המשקיעים והצגת מצגי שווא בנוגע להשקעתם ותוך העברה של כספי המשקיעים במרמה לצרכיו הפרטיים או שלא לטובת ההשקעה שלשמה גויסו.

***חזקת חפות: החקירה בעניינו של מוטי אברג'יל טרם הסתיימה. הוא לא הורשע ועומדת לו חזקת החפות.