מרכנתיל מצטרף ליתר החברות בקבוצת דיסקונט: מקדם מכירת משרדי ההנהלה בת"א

הבנק מחזיק בשלוש קומות במגדל היובל בתל אביב בשטח של כ-6,000 מ"ר • ההערכות בשוק הן כי המחיר ינוע סביב 200 מיליון שקל, אך לאור התייקרות הנדל"ן בארץ עשוי להיות גבוה משמעותית • הנהלת הבנק תצטרף למתחם דיסקונט במתחם האלף בראשון לציון

מרכנתיל / צילום: אייל ווגנר
מרכנתיל / צילום: אייל ווגנר

מגמת העזיבה של הבנקים בתל אביב נמשכת. לגלובס נודע כי בנק מרכנתיל החל בהליך מכירת משרדי ההנהלה שלו השוכנים בקומות העליונות במגדל היובל (הידוע גם כ"קרית הממשלה").

הבנק מעמיד למכירה שלוש קומות (33,34,35) ומרפסת גדולה בקומה 34 בשטח כולל של כ-6,000 מ"ר. הערכות בשוק מדברות על כך שהיקף העסקה יעמוד על כ-200 מיליון שקל לאור העלות למ"ר באזור, אך המחיר הסופי עשוי להיות גבוה הרבה יותר. כך קרה למשל עם מכירת בית מאני בו יושבת הנהלת בנק לאומי. בעוד שההערכות בשוק הנדל"ן עם פרסום ההחלטה למכור את הבניין דיברו על כ-350 מיליון שקל, הבניין נמכר לבסוך לחברת סלע נדל"ן תמורת סכום של 623 מיליון שקל.

מרכנתיל, כחלק מקבוצת דיסקונט, רכשה חלקים במגרש של כ 21 דונם במתחם האלף, עליו הולך ונבנה בימים אלו קמפוס דיסקונט, הצפוי להתאכלס במחצית הראשונה של 2023.

המגדל, בן 36 קומות משרדים וממוקם באחד הצמתים המרכזיים במדינה - מתחם "דרום הקריה" מול מרכז עזריאלי בדרך מנחם בגין פינת קפלן, נהנה מנגישות גבוהה. הקומות התחתונות של המגדל משמשות למשרדי הממשלה, ו-14 הקומות העליונות בשימוש השוק הפרטי. שתי הקומות התחתונות משמשות למסחר וכוללות מסעדות, בתי קפה וחנויות. שטח כל אחת מ-36 קומות המשרדים במגדל עומד על בין 1,750 מ"ר לכ-2,100 מ"ר ברוטו. למגדל שבע קומות של חניון תת קרקעי הכולל 1,300 חניות לשימוש הדיירים ואורחים.

מרכנתיל יצטרף לחברות אחרות בקבוצת דיסקונט שיאוכלסו בשנה הבאה במתחם האלף בראשון לציון. דיסקונט עצמו הודיע בקיץ שעבר כי הוא מוכר את משרדיו ברחוב הרצל בתל אביב תמורת 685 מיליון שקל. במכרז שפרסם הבנק זכו החברות ישראל קנדה, אלמוגים ויוסי אברהמי, יחד עם קרן ריאליטי. גם חברת כרטיסי האשראי כאל, הנמצאת בשליטת דיסקונט (72%) מוכרת את הבניין שלה בגבעתיים. לפני כחודשיים נודע כי גזית גלוב היא שזכתה במכרז כאל, והיא תשלם 336 מיליון שקל. על מכירת בניין כאל פורסם לראשונה בגלובס.

אולם לא רק דיסקונט ולאומי יוצאים ממרכז ת"א. הראשון לעשות זאת היה בנק מזרחי טפחות, שהנהלתו עזבה בשנת 2003 את תל אביב ועברה לרמת גן, שם התפרסה על פני שמונה קומות במגדלי משה אביב. בשנת 2017 אישר דירקטוריון הבנק להעביר את ההנהלה למתחם החדש שנבנה בלוד, וכתוצאה מכך מכר מזרחי טפחות את חלקו בבניין לסלע נדל"ן בתמורה לכ-268 מיליון שקל. על פי ההסכם בין הצדדים, עד למעבר ללוד הבנק ישכור בחזרה את הקומות למשך שמונה שנים בתמורה לשכירות בסך של כ-17 מיליון שקל בשנה.

ביוני האחרון נודע כי בנק הפועלים יוצא גם הוא ממרכז תל אביב, והוא רוכש את אחד ממגדלי פרויקט "ויתניה תל אביב" ברחוב לה-גווארדיה בתל אביב מידי השותפות ויתניה-דלק רכב, בתמורה לכ-970 מיליון שקל.

הפועלים רוכש שטח של 60 אלף מ"ר בשלב ג' של הפרויקט, הכוללים מגדל משרדים בן 40 קומות מעל קומת קרקע, וכן בניין בן חמש קומות מעל קומת קרקע, שייבנה בצמוד ובהמשך למגדל. מועד המסירה של המגדל נקבע ל-52 חודשים מיום חתימת ההסכם, כך שבנק הפועלים צפוי לעבור לפרויקט בעוד כשלוש שנים וחצי. הבניין ישמש את הבנק כמטה מרכזי, ואליו יעברו משרדי ההנהלה הראשית.

מבין חמשת הבנקים הגדולים היחיד שמשאיר נכון לעכשיו את הנהלתו בתל אביב הוא הבינלאומי, שמחזיק כיום בבניין מרכזי ברחוב רוטשילד. עם זאת, לבינלאומי בניין מטה בראשון לציון במתחם שורק - חוף פלמחים, שם ממוקם בית מתף שבו מרוכזת חטיבת ה-IT של הבנק ופעילויות לוגיסטיות ומערך אחורי נוספות.