שופרסל | דעה

שופרסל: כאוס ניהולי שיש להפיק ממנו לקחים

צעדים שנויים במחלוקת שננקטו בשופרסל בחודשים האחרונים הובילו לרצף אירועים שדורשים בדיקה, כמו התפטרות המנכ"ל איציק אברכהן, שעזב את החברה לאחר שני עשורים בהתרעה קצרה ובנסיבות לא ברורות • הדברים מעלים שאלות קשות באשר לתפקוד הדירקטוריון

סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky
סניף שופרסל / צילום: Shutterstock, Roman Yanushevsky

הכותב הוא מרצה וחוקר בבית הספר למינהל עסקים, המכללה האקדמית נתניה

עד לאחרונה נראתה חברת שופרסל כחברה יציבה שצמחה משמעותית בתקופת הקורונה וגם לפני כן. הכנסותיה של חברת הקמעונאות הגדולה בישראל, שנסחרת ללא גרעין שליטה מזה שלוש שנים, הגיעו בשנת 2021 לכ-14 מיליארד שקל,והרווח הגיע לכ-400 מיליון שקל. החברה מחזיקה בנתח שוק של כ-25% משוק הסופרמרקטים.

מנכ"ל שופרסל הקודם איציק אברכהן, שלפני עשור קיבל לידיו חברה במשבר ידע, להצעיד אותה קדימה בענף מאד תחרותי. הוא קידם את זרוע האונליין והפך אותה מנישה לכזו שבשיא משבר הקורונה אחזה בכ-20% מהמכירות. כך גם לגבי התפתחות המותג הפרטי, שהפך לכ-20% מהכנסות החברה. לצד ההישגים הנאים של החברה, היא הניבה תשואה נאה לבעלי המניות.

שופרסל נהנתה גם מקריסת מגה, שהפסיקה להיות מתחרה משמעותית. רכישת רשת הפארם הכושלת ניו-פארם ב-2017 (שנהפכה ל-BE) אמורה הייתה להיות מנוע צמיחה לחברה, דבר שבינתיים לא קרה. שוק קמעונאות המזון בישראל נערך להיות תחרותי עם כניסתה הצפויה לישראל של רשת המרכולים הצרפתית הענקית קארפור.

בראשית 2021 הגיע יו"ר חדש לשופרסל, יקי ודמני. הוא הגיע עם ניסיון רב בקמעונאות, ובתפקידו האחרון שימש כדירקטור בחברת החשמל. בוועדת האיתור ובדירקטוריון כתבו על ודמני בין היתר "כי הוא מביא רקורד וניסיון ניהולי עשיר בתחום הקמעונאות, מסחר, לוגיסטיקה ואספקה. אישיותו ומנהיגותו וניסיונו הרב יאפשרו להוביל דירקטוריון יעיל ואפקטיבי". אולם בהמשך הדברים השתבשו. מה השתבש ומדוע? מה לא ראו חברי הדירקטוריון בתהליך המינוי? האם הסתנוורו מהרקורד הניהולי של ודמני?

השאלה האם חברי דירקטוריון הכירו צדדים פחות זוהרים של ודמני לפני שאישרו אותו לתפקיד? לדוגמה, עזיבתו את עלית שבה שימש כסמנכ"ל לאחר שלא הסתדר עם המנכ"ל יאיר שמיר, פיטוריו מרשת אייס לאחר שבני גאון, מהמנהלים המוכשרים במשק הישראלי שקנה את החברה, טען כי ודמני לא הסכים לקבל את הוראותיו. בהודעה שחצנית אמר אז ודמני "אין ספר ניהול שממליץ לפטר מנכ"ל שהצליח" (האם זה לא מה שהוא עשה לאברכהן).

ודמני גם כשל כאשר הקים באלקטרה מוצרי צריכה רשת חנויות למכירת מחשבים, שנסגרה לאחר כשנה והביאה להפסד של 20 מיליון שקל. הוא נאלץ לעזוב את אלקטרה לאחר שיחסיו עם הבעלים דני זיסקינד עלו על שרטון.

ודמני שימש גם כמנכ"ל קופיקס והועזב לאחר שרמי לוי קנה את החברה. וכן, ודמני פרש מניהול חברת טמפו לאחר מחלוקות קשות עם היו"ר ג'ק בר, שהתערב לטענתו בניהול השוטף של החברה.

לכאורה נראה כי מה שמאפיין את המקרים הנ"ל שודמני התקשה לקבל הנחיות מיושבי-ראש החברות ודרש שאלה לא יתערב בעבודתו כמנכ"ל. מדוע לא יישם זאת בשופרסל? האם הדירקטוריון השתמש במידע הנ"ל על קשיו של ודמני להתנהל כדי לבחון עמו כיצד מתכוון לפעול בתפקידו כיו"ר ומה תהיה חלוקת התפקידים בינו לבין אברכהן, כאשר ידע שהאחרון איננו מתלהב מהמינוי?

מינוי ודמני הפתיע את הצמרת הניהולית של שופרסל ואת ענף המזון והועלה חשש בי בחירתו עלולה לפגוע בחופש הפעולה של המנכ"ל. עד אז היה מקובל שיש חלוקה ברורה בין שני התפקידים, כאשר יו"ר שופרסל בדרך-כלל מגיע ללא ניסיון ארוך בעולם הקמעונאות ולכן פועל בתחומים הכספיים, השקעות עתידיות וכו'.

כמעט מיד עם הגעתו של היו"ר החדש לשופרסל החלו סכסוכים בינו לבין המנכ"ל הדומיננטי אברכהן, שככל הנראה לא אהב את התערבותו של ודמני בניהול השוטף של החברה, בדיוק כפי שודמני לא אהב שעשו לו כך בזמנו.

צעדים שנויים במחלוקת שנקט ודמני בחודשים האחרונים, הובילו בשלב הראשון להתפטרות המנכ"ל אברכהן, שעזב את החברה לאחר שני עשורים בהתרעה קצרה ובנסיבות לא ברורות. בעקבות התפטרות אברכהן מינה ודמני שני מנהלים כממלאי-מקום עד כניסת המנכ"ל המיועד עופר בלוך. ודמני הביא לאישור מועצת המנהלים מנכ"ל חדש, עופר בלוך, חסר ניסיון בתחום הקמעונאות, מי ששימש כמנכ"ל חברת החשמל וקודם לכן שימש כמנכ"ל תשלובת החלב של תנובה וגם כמנכ"ל נטפים. מינוי זה נתפס בקרב המשקיעים כבעייתי וגרם לתחושה כי יו"ר החברה מתכוון לנהל בפועל את החברה.

בשלב מסוים הבין הדירקטוריון כי החברה נקלעה למצב בעייתי, בעיקר לאחר ש"המוסדיים" שנציגיהם חברים בדירקטוריון העלו תהיות לגבי הכיוון אליו הולכת החברה תחת ודמני וחוסר יציבותה הניהולית. באפריל 2022 החליט דירקטוריון שופרסל שלא להמליץ לאספה הכללית להאריך את כהונתו של היו"ר יקי ודמני - שהתפטר בעקבות כך מתפקידו.

תוארו לעיל רק עיקרי הדברים שהתרחשו בשופרסל בתקופה האחרונה, חברה שהתנהלה היטב עד שלפתע בינואר 2022 החלה בה טלטלה כאשר נודע כי המנכ"ל אברכהן עוזב לפתע את תפקידו.

הדברים מעלים שאלות קשות בעיקר לגבי תפקוד הדירקטוריון. 1. האם אפשרי שהדירקטוריון לא פעל כנדרש כדי לוודא שודמני מתאים לתפקיד היו"ר לאור הרקורד הבעייתי שלו בניהול ובשיתוף-פעולה עם יושבי-ראש בתפקידיו כמנכ"ל בחברות שונות ועל פני שנים ארוכות? 2. האם אפשרי שהדירקטוריון שלא פעל בהחלטיות ובתבונה וקיבל את המלצת היו"ר לפטר את המנכ"ל אברכהן ולא בחן לעומק את הצורך לנקוט צעד שכזה והמשמעויות על פעילות החברה? 3. מדוע הדירקטוריון לא פעל כדי לעצור את מינוי בלוך לתפקיד המנכ"ל מחוסר ניסיון רלוונטי בתחום הקמעונאות, על המשמעויות האפשריות של מינוי שכזה לחברה כה גדולה?

שאלות אלה ואולי עוד נוספות מחכות לתשובות שיובאו בפני בעלי המניות. ניתן לצפות שהנושא ייבדק על-ידי גורם חיצוני מקצועי ובלתי תלוי, כדי לברר את העובדות ולהמליץ על לקחים. לדוגמה, הצורך בהכנת פרופיל מקיף אודות מועמד לתפקיד בכיר על-ידי חברת ייעוץ ארגוני. כדאי שהמסקנות והלקחים יעמדו גם לנגד עיניהם של אלה שמלמדים קורסים לדירקטורים וידונו בפרקטיקה של יחסי הגומלין והתיחום בין מנכ"ל, דירקטוריון ויו"ר.