עד מדינה ועורך דין: משפט רונאל פישר מסתבך בגלל טענה חדשה

עד המדינה בפרשה, קצין החקירות לשעבר ערן מלכה, טוען כי בכירי מח"ש הבטיחו לו בעל פה כי לא יבקשו לשלול את רישיון עורך הדין שלו לאחר שיסיים לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו • עורכי דינו של פישר טוענים כי אם הטענה נכונה, מדובר בטובות הנאה שקיבל עד המדינה שהוסתרו מההגנה ומבית המשפט

משפטו של רונאל פישר בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27.4 / צילום: יוסי זמיר
משפטו של רונאל פישר בבית המשפט המחוזי בירושלים, 27.4 / צילום: יוסי זמיר

דרמה חדשה במשפטם של פרקליט הצמרת לשעבר רונאל פישר ופרקליטת מחוז תל אביב לשעבר רות דוד: עד המדינה בפרשה, קצין החקירות לשעבר ערן מלכה, טוען כי במסגרת המשא ומתן להסכם עד מדינה, הבטיחו לו בכירי מח"ש בעל פה כי לא יבקשו לשלול את רישיון עורך הדין שלו לאחר שיסיים לרצות את עונש המאסר שהוטל עליו בפרשה. מלכה גם טוען כי הובטח לו בעל פה כי לא ייעצר עד תום ההליכים - הבטחה שהופרה, וכי לא יתנגדו לשחרורו בחלוף שני שליש ממאסרו - הבטחה שקוימה לטענתו.

עורכי דינו של פישר טוענים כי אם טענתו של מלכה נכונה, יש לכך השלכה על המשפט מאחר ומדובר בטובות הנאה שקיבל עד המדינה שהוסתרו מההגנה ומבית המשפט.

הפרקליטות צפויה לטעון כי לא הובטח למלכה דבר בנוגע לרישיון עריכת הדין שלו או גם בנוגע ליתר הטענות שהעלה. גורם הבקיא בהליך אומר כי מעולם לא הובטחו לו טובות ההנאה הנטענות וכי יש לתמוה על הטענה שעד מדינה אשר יוצג על ידי עו''ד הסתמך על הבטחות בעל פה ולא דאג להעלותן על הכתב.

פישר מואשם שקיבל מקצין המשטרה מלכה מידע מחקירות משטרתיות אודות לקוחותיו. לפי כתב האישום, המידע הועבר לצדדים שלישיים בעבור תשלום, שבו התחלקו פישר ומלכה או בתמורה לכך שהצדדים ישכרו את שירותיו של פישר.

רות דוד, שהייתה שותפתו של פישר במשרד עורכי הדין, מואשמת בשלושה אישומים, בשיבוש מהלכי משפט ובקבלת נכסים שהושגו באופן בלתי חוקי. מלכה ששימש כקצין ביחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית בלהב 433 של המשטרה הורשע במסגרת הסדר טיעון בכך שסחר במידע מודיעיני משטרתי מתוך חקירות בתמורה לשוחד ולטובות הנאה. הוא הודה כי קָשר קֶשר עם פישר, עורך דין בעל שם וקשרים ענפים, שבמסגרתו לו מידע מחקירות סמויות וגלויות, התראות לגבי מעצרים צפויים.

הטענה של מלכה עלתה בהליך המשמעתי שנפתח נגדו באוגוסט 2021 בבית הדין של לשכת עורכי הדין בבקשה לשלול ממנו לצמיתות את רישיונו. זאת לאחר שמלכה, שריצה 7 שנות מאסר בפרשה, שוחרר ביולי 2019 ורישיון עו"ד הוחזר לו.

השופט משה סובל מבית המשפט המחוזי המנהל את ההליך מאז 2015, קיים היום בצהריים (ד') דיון בעניין. בדיון השתתפו פישר ועורך דינו אלי פרי, דוד - שהשתתפה יחד עם עורך דינה באמצעות שיחת וידאו, עורכת דינו של מלכה ימימה אברמוביץ' ועורך דינו של יאיר ביטון הנאשם בתיק.

עו״ד אלי פרי / צילום: יח''צ
 עו״ד אלי פרי / צילום: יח''צ

מלכה העיד בהליך המשמעתי בדצמבר האחרון ובית הדין זימן לעדות את משה סעדה סגן מנהל המחלקה לחקירות שוטרים לשעבר ואת הפרקליטה ממח"ש קרן אלטמן שמתוכננת להעיד ביום ראשון הקרוב.

סובל דן בבקשת פישר לקבל את מלוא התיק של בית הדין המשמעתי כולל עדותו של מלכה שם, ובמורכבות ההליך המתנהל בבית הדין בזמן שהמשפט הפלילי מתנהל. נקבע כי ביה"ד יעביר לצדדים את עדותו של מלכה בהליך וכי עו"ד אלטמן לא תעיין בפרוטוקול נוכח זימונה לעדות.

השיהוי בהליך המשמעתי

רישיונו של מלכה הושעה באופן זמני במהלך ניהול ההליך הפלילי נגדו. עם מתן פסק הדין נגדו בערעור בשנת 2016 הסתיימה ההשעיה. מלכה ריצה עונש מאסר ממושך ושוחרר כאמור ביולי 2019. לאחר שחרורו ומאחר ולא הוגשה נגדו קובלנה להשעיית רישיונו, הוא קיבל את רישיונו חזרה.

השופט משה סובל בבית המשפט היום (ד') / צילום: יוסי זמיר
 השופט משה סובל בבית המשפט היום (ד') / צילום: יוסי זמיר

בדיון היום עלה כי הפרקליטות עדכנה את לשכת עורכי הדין בדבר הרשעתו של מלכה לראשונה בפברואר 2020. זאת לאחר ששוחרר 8 חודשים קודם לכן. ביולי 2021 נעשתה פנייה נוספת מהפרקליטות ורק לאחריה נפתח ההליך המשמעתי - שנתיים לאחר שחרורו. בית הדין ביקש מהתובע של הלשכה להסביר את השיהוי.

מהפרקליטות נמסר כי "הפרקליטות עדכנה את לשכת עורכי הדין במחוז מרכז בדבר הרשעתו של ערן מלכה, וזאת בטרם הוחזר לו רישיונו. לאחר שהתברר כי מלכה משמש כעורך דין, פנתה שוב הפרקליטות מספר פעמים ללשכת עורכי הדין במחוז מרכז על מנת לוודא כי העניין אכן מטופל".

ההגנה גילתה על טענות מלכה בפרסום בתקשורת

עורכי דינו של פישר, פרי וראש לשכת עורכי הדין אבי חימי, גילו על טענתו של מלכה בנוגע לרישיון עורך הדין שלו, לראשונה בפרסום של העיתונאי זיו קריסטל באתר "פוסטה" לפני כשבועיים. הגילוי הוביל לתגובה חריפה שלהם לבית המשפט שבה נטען כי ההגנה מזועזעת, וכי אם הטענה של מלכה נכונה מדובר "בהסתרה כה מהותית כה חמורה וקשה שבבסיסה כוונת מכוון להסתיר מההגנה ובית המשפט טובת הנאה מרכזית". הגילוי הוביל לשורת דיונים ולקבלת התיק המשמעתי מבית הדין.

התגובה הגיעה על רקע טענות שעלו בראשית ההליך על היעדר כל תיעוד למשא ומתן שנוהל עם עם מלכה. זאת בניגוד להנחיה לתיעוד. השופט סובל שמע את הטענות וקבע כי אכן היה נדרש לתעד את המו"מ אך המשמעות תידון בהמשך.

עו"ד פרי אמר בדיון "אנחנו מגלים הבטחות מנהליות שלא גילינו פה אלא באירוע חיצוני על ידי התקשורת. אנחנו חייבים לברר מה הובטח כמה הובטח. ואם הובטח זה הוסתר מביהמ"ש. אנחנו חקרנו את מלכה ימים שלהם על ההבטחות". פרי הוסיף כי "לא ראוי שהטענה תתברר באיזשהו הליך בלשכת עורכי הדין וזה לא יתברר באופן הרחב ביותר".

מוועדת האתיקה של מחוז מרכז בלשכת עורכי הדין נמסר כי "ועדת האתיקה המחוזית דנה בפסק הדין והחליטה לעתור להוצאה לצמיתות מהלשכה בישיבתה מיום 27 ביולי 2021. בסמוך ומיד לאחר מכן, ביום 4 באוגוסט 2021 הוגשה הבקשה להטלת עונש לבית דין המשמעתי של מחוז מרכז".

***חזקת החפות: ערן מלכה, רות דוד, שי ברס ויאיר ביטון לא הורשעו ועומדת להם חזקת החפות.