מחברת החשמל לשופרסל ובחזרה: הדלתות המסתובבות שעשויות לסכל את חזרתו של איציק אברכהן לחברה

בשלהי 2020 היה יפתח רון-טל המועמד המוביל לתפקיד יו"ר שופרסל, אך הוא לא נבחר בעקבות התנגדותו של המנכ"ל דאז איציק אברכהן • שנה וחצי לאחר מכן, רון-טל, כיו"ר מגדל, יכול להכשיל את מינויו של אותו אברכהן ליו"ר הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל • ואיך כל זה קשור לחברת החשמל

איציק אברכהן ויפתח רון-טל / צילום: סיון פרג', יוסי וייס, חברת החשמל
איציק אברכהן ויפתח רון-טל / צילום: סיון פרג', יוסי וייס, חברת החשמל

בעוד מספר שבועות צפויה להתכנס האסיפה הכללית של בעלי המניות בשופרסל , הרשת הקמעונאית הגדולה בישראל, כדי לבחור ארבעה דירקטורים. השם החם מבין המועמדים צפוי על-פי ההערכות להיות מנכ"ל החברה עד לא מזמן, איציק אברכהן, שככל הידוע מעוניין לחזור לרשת, שאותה עזב בטריקת דלת, לתפקיד היו"ר.

אברכהן הודיע בחודש ינואר האחרון כי הוא עוזב את שופרסל על רקע חילוקי דעות עם היו"ר יקי ודמני. לפני כשבועיים נאלץ ודמני עצמו להתפטר מתפקיד היו"ר, לאחר שוועדת הרכב הדירקטוריון החליטה פה-אחד שלא להמליץ עליו להמשך כהונת דירקטור. אל המשבצת שמפנה ודמני מנסה על-פי ההערכות להיכנס אברכהן, אך למרות שנים מוצלחות כמנכ"ל, הפיכתו ליו"ר הרשת אינה מובטחת.

מי שעשוי להקשות עליו את השלמת המהלך הוא מי שאברכהן עצמו לא רצה שיכהן מעליו כיו"ר בשבתו כמנכ"ל שופרסל - האלוף (במיל') יפתח רון-טל, שמכהן כיום כיו"ר חברת הביטוח מגדל, בעלת המניות הגדולה בשופרסל, עם החזקה של כ-11.7% מהמניות.

רון-טל מונה ליו"ר מגדל באוגוסט 2021, חודשים ספורים לאחר שמינויו ליו"ר שופרסל טורפד, למרות שכבר הוכתר על-ידי רבים כמחליפו של מאוריסיו ביאור (נציגו של בעל השליטה לשעבר בשופרסל, אדוארדו אלשטיין). הטרפוד בוצע על-פי ההערכות על-ידי אותו אברכהן שעכשיו זקוק לתמיכתה של מגדל, במעין "גלגל מסתובב". 

בראיון שהעניק אברכהן באוקטובר 2020, לפני ההחלטה על מינוי היו"ר, הוא רמז כי אם ימונה מעליו יו"ר דומיננטי, הוא עצמו יפרוש מניהול החברה, ובכך גרם ככל הנראה לדירקטוריון שופרסל למנות לתפקיד את ודמני, ורצה הגורל ובשל חילוקי דעות עימו פרש לבסוף אברכהן. גלגל מסתובב כבר אמרנו?

 
  

אברכהן יוכל לעקוף התנגדות פוטנציאלית של מגדל

לפי שעה, בחברת הביטוח מגדל טרם הוחלט כיצד להצביע אם וכאשר תעלה שאלת ההצבעה בעד או נגד מינויו של אברכהן לדירקטוריון שופרסל. ככל הידוע, טרם נעשתה פנייה לחברה, כמו למוסדיים האחרים, לגבי זהות הדירקטורים.

אברכהן יוכל לדלג מעל התנגדות של מגדל אם זו אכן תעלה, אם יצליח לגייס את יתר הגופים המוסדיים - הראל, כלל, אלטשולר שחם, מנורה מבטחים והפניקס - המחזיקים במניות שופרסל בשיעורים הקרובים מאוד להחזקות של מגדל.

לכן השאלה היא אם רון-טל ירצה להתנגד באופן פומבי למינוי אברכהן, ועד כמה מגדל תעמוד על הרגליים האחוריות באשר למינוי כזה. רון-טל עצמו הוכיח כי כשהוא דוחף למינוי כלשהו, הוא מצליח להשפיע עליו, כפי שקרה עם מינוי מנכ"ל מגדל, אז התנגד רון-טל למינוי המועמד שהציב בעל השליטה במגדל, שלמה אליהו, והוביל את הדירקטוריון לבחור במועמד המועדף עליו.

אפרופו רון-טל, מי שכרוכה באופן רציף במתרחש בשופרסל בשנים האחרונות, גם אם בצורה עקיפה, היא חברת החשמל. שלוש מבין הדמויות המרכזיות באירועים האחרונים בצמרת שופרסל מכירות זו את זו היכרות עמוקה, וכיהנו במקביל בתפקידים שונים בחברת החשמל.

כאשר רון-טל היה יו"ר חברת החשמל, כיהן ודמני לצדו כדירקטור בחברה, ואילו עופר בלוך, שמונה בפברואר למנכ"ל שופרסל, כיהן תחתיהם כמנכ"ל חברת החשמל. רון-טל אומנם לא הצליח לעשות את המעבר לכסף הגדול של שופרסל, אך ודמני עמד במשימה זו כשהתמנה ליו"ר הרשת. הוא אומנם התפטר לאחרונה (ונשאר בינתיים כדירקטור עד לאסיפת בעלי המניות), אך הצליח להביא עוד לפני כן למינוי של בלוך לתפקיד מנכ"ל רשת הקמעונאות, כך שאין לזלזל בכוחו של הטריו.

ממגדל ביטוח נמסר: "ההחלטות במגדל מתבצעות באופן ענייני ומקצועי, לטובת העמיתים בלבד".

שלושה דירקטורים עומדים לבחירה מחודשת

כאמור, שופרסל נערכת לכינוס האסיפה השנתית של בעלי מניותיה, שבה ייקבעו חברי הדירקטוריון שיובילו את החברה בשנה הקרובה. על-פי ההערכות, האסיפה תתכנס רק במחצית הראשונה של חודש יוני, מאחר שטרם פורסם הזימון לה.

אלו שיקבעו את הרכב הדירקטוריון בשופרסל הם הגופים המוסדיים, ובראשם חמש חברות הביטוח הגדולות (הפניקס, הראל, מגדל, כלל ומנורה) ובית ההשקעות אלטשולר שחם, שמחזיקים יחד כ-60% ממניות החברה (9%-11% כל אחד). גופים אלה הם שיכריעו באופן ישיר את הרכב הדירקטוריון, וישפיעו בכך על בחירת היו"ר הקבוע לחברה והמנכ"ל שיוביל אותה בשנים הקרובות.

במצב הנוכחי, לשופרסל שמונה דירקטורים, מתוכם ארבעה דח"צים שאינם עומדים לבחירה. מבין ארבעת הדירקטורים הרגילים שנדרשים לבחירה מחודשת, החליט הדירקטוריון להעמיד לבחירה רק שלושה - רן גוטפריד, איילת בן עזר ויואב שלוש.

את הדירקטור הרביעי, יקי ודמני, שכיהן עד לאחרונה בתפקיד יו"ר הדירקטוריון, החליט כאמור הדירקטוריון שלא להעמיד לבחירה מחודש, בלחץ הגופים המוסדיים. בנוסף, אמור הדירקטוריון להכריע על הגדלת מספר הדירקטורים בחברה משמונה לתשעה, כך שלמעשה יתמודדו שלושת הדירקטורים המכהנים על חמישה מקומות פנויים, מול מועמדים נוספים שיוצעו בידי בעלי המניות השונים.

בהתחשב בהתנהלות הדירקטוריון בחודשים האחרונים, צפויה לדירקטורים הקיימים התמודדות קשה מול המועמדים בשוק. על-פי הערכות מצד משקיעים שונים בשוק, צפויים לפחות שני דירקטורים לאבד את מקומם בדירקטוריון (נוסף על יקי ודמני), וזאת בשל חוסר שביעות-הרצון של הגופים המוסדיים מהתנהלות הדירקטוריון בחודשים האחרונים.

לדברי אותם גורמים, מי שצפויים לאבד את מקומם הם יואב שלוש ואיילת בן עזר, בעוד שגוטפריד יצליח כנראה לשמור על מקומו. גוטפריד כיהן בעבר כדירקטור עצמאי (מקביל לדירקטור בלתי תלוי בישראל) בחברת התרופות הזרה פריגו, ולאחר סיום כהונתו שימש כיועץ חיצוני לחברה.

לרעתם של שלוש ובן עזר נזקפת החולשה הכללית שהפגינו כלל הדירקטורים מול ניסיונו של היו"ר לשעבר ודמני להוביל מהלך לרכישת חברת שיווק מוצרי החשמל מיני ליין, וכן התנהלות הדירקטוריון סביב המשבר בין ודמני למנכ"ל איציק אברכהן, שהוביל לעזיבתו של האחרון. בנוסף לכך זכה שלוש לנקודה שלילית מצד חלק מהמשקיעים, לאחר שבחר להימנע בהצבעה בדירקטוריון על הצעת ההחלטה שלא להעמיד את ודמני לבחירה מחודשת.

כך צפויים למעשה להתפנות ארבעה מקומות בדירקטוריון למועמדים חדשים שיציעו בעלי המניות. על-פי הערכות בשוק, רוב הגופים המוסדיים ירצו לראות את אברכהן חוזר לשופרסל כדי לייצב מחדש את הספינה, כך שלפחות אחד הגופים צפוי להגיש את מועמדותו של אברכהן לאחר פרסום הזימון לאסיפת בעלי המניות.

בין בעלי המניות בשופרסל יש כאלו המאמינים כי החזרת אברכהן היא מהלך נכון לאחר הזעזועים שעברה החברה. אדם כמוהו יידע להערכתם להרגיע את המערכת, שנתפסת בעיניהם חסרת יציבות בעת הנוכחית.

בנוסף, אותם בעלי מניות מאמינים כי אברכהן גם יידע להחזיר חלק מהמנהלים הבכירים שעזבו בשנים האחרונות את החברה. מעבר לאברכהן, הגופים המוסדיים כבר החלו לחפש מועמדים נוספים שיאיישו את שלושת הכיסאות הנוספים בדירקטוריון שופרסל, וחיפושים אלה צפויים לצבור תאוצה בשבועות הקרובים.

חיפושים אלה מתבצעים הן דרך פניות למועמדים פוטנציאליים והן דרך בחינת הצעות המתקבלות אצל המוסדיים מצד מועמדים מטעם עצמם. על-פי ההערכות, המוסדיים יחפשו מועמדים בעלי ניסיון בתחומי הקמעונאות.

אחרי בחירת הדירקטוריון החדש, הוא יצטרך לקבל החלטה על מינוי יו"ר קבוע, או במילים אחרות, האם למנות את אברכהן ליו"ר או לא. מצד אחד, תגדל השפעתו של אברכהן על ייצובה של שופרסל במקרה של מינויו ליו"ר, אולם מנגד יצטרך הדירקטוריון לדאוג כי מינוי כזה לא יהפוך את אברכהן לשליט כל יכול בחברה.

בהמשך תעלה לדיון גם שאלת המנכ"ל החדש. לכאורה, הדירקטוריון הנוכחי בחר בעופר בלוך כמחליפו של אברכהן, ואף החתים אותו על על הסכם העסקה, אולם על-פי הערכות בשוק, השינוי המסתמן בהרכב הדירקטוריון צפוי לשנות החלטה זו.

בלוך נתפס בידי הגופים המוסדיים כמינוי לא נכון לשופרסל, לנוכח חוסר ניסיונו בתחום הקמעונאות. לעניין זה, בחירתו בידי הדירקטוריון הקודם, ואף החתמתו על הסכם שכר, מוסיפים לרצון של חלק מהמשקיעים להחליף את מרבית חברי הדירקטוריון העומדים למינוי מחדש. במקומו של בלוך עשוי להתמנות אורי קילשטיין, לשעבר המשנה למנכ"ל ומנהל אגף הסחר והשיווק בשופרסל.

הדירקטוריון יצטרך לבחון את ההצעות בנושא הנדל"ן

במקביל, הדירקטוריון החדש יידרש לבחון מחדש את נושא השבחת הנדל"ן שבבעלות החברה ואת ההצעות השונות שכבר הונחו בפני החברה בנושא. כיום מונחות בפני הדירקטוריון שתי הצעות, האחת של קרנות ברוש ו-JTLV והשנייה של חברת אמות השקעות.

כזכור, קרן הגידור ברוש וקרן הנדל"ן JTLV העלו הצעה להזרים 540 מיליון שקל לחברת שופרסל נדל"ן כנגד הקצאה של 15% ממניותיה. חברה זו תכלול את כל המבנים והקרקעות של שופרסל ותצא במקביל להסכם ההשקעה גם להנפקה ראשונית של מניותיה בבורסה.

אמות מצדה הציעה לדון עם שופרסל על סוג ההשקעה שתתאים לה, לנוכח שיתוף-הפעולה ארוך השנים בין השתיים בתחומי הנדל"ן המניב. לפי אמות, לשתי החברות יש שיתוף-פעולה עסקי ופורה בן עשרות שנים, הן בתחום השכרת סניפים ומרכזים לוגיסטיים והן בייזום והקמה משותפים של מרכז הפצה ומבנה משרדים.

על-פי הערכות גורמים שונים בשוק, גם אברכהן מבין כיום כי הגיע הזמן להשביח את הנדל"ן של שופרסל, וזאת למרות שבעת כהונתו כמנכ"ל לא בוצעו צעדים מהותיים בתחום זה.