יהודי אוקראינה חוגגים סדר פסח בהתנגדות לפלישה הרוסית

עמותות אמריקאיות עזרו לארגן סדרי פסח קהילתיים באיזורים מוכי קרב ולפליטים אוקראיניים שברחו

הרב משה אזמן מסתכל  על הכנות לליל סדר בבית כנסת בקייב / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
הרב משה אזמן מסתכל על הכנות לליל סדר בבית כנסת בקייב / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

הרב האוקראיני משה אזמן החל את סדר פסח השנה, לרוב חג של שמחה, בהלוויה: הוא קבר חבר בקהילה שלו שנורה על ידי הכובשים הרוסיים ברחוב באיזור קייב.

משם מיהר אזמן לבירה על מנת לנהל סדר פסח בזמן מלחמה במקלט של בית הכנסת הראשי, אחד מהבודדים שנותרו פתוחים מתחילת הפלישה הרוסית.

הרב משה ראובן אזמן / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka
 הרב משה ראובן אזמן / צילום: Associated Press, Evgeniy Maloletka

ביום שישי יהודים אוקראינים ברחבי המדינה, כמו הקבוצה הקטנה סביב הרב אזמן, וכן מי שכיום חיים כפליטים באירופה, חגגו את פסח עם אספקת מזון כשר ושירותים מקוונים שניתנו על ידי עמותות אמריקאיות.

לפני המלחמה, אוקראינה הייתה ביתה של אחת הקהילות היהודיות הגדולות ביותר בעולם, קרוב ל־1200 אלף אנשים, מתוכם כעשרת אלפים ניצולי שואה. כעת, אלפים רבים של יהודים ברחו מהמתקפה הרוסית, בזמן שאתרים יהודיים, כולל בתי ספר, נפגעו או הושמדו בהפצצה הרוסית.

"רוסיה רוצה לדרדר אותנו בחזרה לברית המועצות"

בפסח חוגגים חירות על ידי היזכרות בסיפור התנ"כי של יציאת מצרים. הרב אזמן אמר שהשנה ישנו מקביל במאבק האוקראיני להדוף את הצבא הרוסי הפולש.

"אני, כמו רבים אחרים, נולדתי בברית המועצות, ורוסיה רוצה לדרדר אותנו בחזרה לשם, לשעבד את אוקראינה כמו שמצרים שעבדה את בני ישראל", אמר הרבה אזמן. "הקהילה שלנו גאה בנשיא היהודי שלנו, שמאחד את כל הלאומים באוקראינה במאבק על חירותינו".

כמו הרב אזמן, נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי הוא יהודי דובר רוסית.

כ־16 טונות של מצות וכן מוצרים אחרים כמו תירוש ויין כשר הנחוצים לחגיגות פסח נשלחו לקהילות ברחבי אוקראינה על ידי הג'וינט, בתמיכת הארגון היהודי מניו יורק UJAF, ואחרים.

אדל קונטורוביץ', מתנדבת בת 20 שעזרה לארגן את הסדר בקייב, אמרה שטענותיו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על כך שהמתקפה הרוסית נועדה לעשות "דה־נאציפיקציה" של אוקראינה הן עלבון ליהודים.

"היהודים יודעים דבר או שניים על נאצים", אמרה. "חיינו בחופש ובביטחון לפני הפלישה, ואני מקווה שהזמנים האלה יחזרו".

כמה יהודים בצבא האוקראיני חגגו את פסח במדים, בחזית או בבסיסי הצבא.

"השנה, אין זמן לחג כמו שצריך - נעשה זאת בפעם הבאה, אחרי שנביס את הפולשים הרוסים" אמר פבלו קזאן, תושב חרקיב שהצטרף לכוחות המגינים על המדינה.

כמעט חמישה מיליון אנשים ברחו מאוקראינה מאז שפלשה רוסיה. בג'וינט וארגונים אחרים מימנו פינוי של 12 אלף יהודים. הארגון אומר שהוא מאמין שרבים נוספים - בעיקר נשים, ילדים וזקנים - נותרו לגורלם.

מה עושים כשיש הפגזות בערב פסח? סדר מקוון

לגברים בין הגילאים 18 ל־60 אסור לעזוב את אוקראינה, למעט כמה יוצאי דופן, כמו אבות ליותר משלושה ילדים.

אנה סזונוב מהפדרציות היהודיות של צפון אמריקה, ארגון שעוזר לפליטים יהודים ולא יהודים מאוקראינה שהגיעו לפולין, עזרה לארגן סעודת סדר במלון בוורשה. כ־300 איש השתתפו בסדר, כולל אימהות רבות לתינוקות.

"כל יום, אני רואה אימהות לילדים קטנים חוצות את הגבול ואין להן מושג לאן ללכת אחר כך", אמרה סזונוב.

בקהילות יהודיות רבות בתוך אוקראינה, הסדר אורגן באינטרנט בגלל עוצר מוקדם שנועד לצמצם את כמות הנפגעים האזרחיים מההפצצות האוויריות ופגיעות הטילים בלילה.

אינה וודוביצ'נקו, נציגה של הג'וינט באודסה, עזרה לארגן סדר מקוון בעיר הנמל לגדות הים השחור, שלאחרונה נפגעה מטילים ששוגרו מספינות קרב רוסיות.

היא אמרה שיהודים רבים מהקהילה המשגשגת בעיר, שיש בה 35 אלף חברים, ברחו מאז תחילת המלחמה, ואחרים נותרו ספונים בבתיהם.

"ה־24 בפברואר חילק את החיים שלנו ללפני ואחרי המלחמה... אנחנו כל הזמן חוששים: מתי תהיה ההפצצה הבאה?" אמרה וודוביצ'נקו בהתייחסות לתאריך בו החלה הפלישה.

בין המשתתפים בסדר המקוון - כולם דוברי רוסית שקיבלו מצות ומצרכי מזון אחרים מהקבוצה - הייתה גם ילנה סורוקינה. קרוביה של סורוקינה וחברי משפחה רבים אחרים נרצחו על ידי הנאצים במלחמת העולם השנייה.

סורוקינה כבולה לביתה בגלל בעיה ללכת ומסתמכת על הארגון למזון, תרופות וסיעוד, והיא יכלה להשתתף בסדר על ידי שימוש בטלפון שקיבלה מהעמותה.

"אני לא יכולה באופן פיזי ללכת, אבל הטלפון הוא ההצלה שלי - בלעדיו הייתי בודדה לגמרי", אמרה סורוקינה.

האירוע, שנערך בזום, כלל הרצאה על מקורות וטקסי חג הפסח. שירים יהודיים הושרו ברוסית ועברית וניצול שואה הקריא שיר. איש מבוגר בקהל חיבק את הכלב שלו - רוב הקהל היו פנסיונרים לבושים בבגדי חג - והם הריעו בהתלהבות לאחר שאישה ניגנה שיר על פסנתר.

רימה אבנסובה, בת 80, סיפרה על החשש שלה לחיי בנה שנלחם בפולשים הרוסים בחזית.

"לבי שבור אבל הנשמה שלי איתו", אמרה.